• blueblue

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Problematiken med avhållsamhet med att man klarar sig utan sex och ovillighet till att ha sex är något man inte ska blanda ihop.

Är en relation dålig så blir det nog mindre sexuellaktivitet från båda parter.

Att leva i en relation och inte ha något behov av sex medans den andra har det är i min mening inte snällt mot sin partner.

Jag som man anser att sex behöver inte vara så komplicerat hela tiden. Jag har själv haft sex många många många gånger med min partner fast jag inte vart sugen på det.

Har man inget behov så får man faktiskt ta å ställa upp på den som har det.

Vill man däremot inte pga en dålig relation så måste kvinna som man berätta vad som är problemet för annars kan ena parten leva i en lögn.

På sikt kan det leda till långvariga skador som påverkar personen negativt.

• blueblue
    Mandel skrev 2019-11-25 10:47:41 följande:

Kan bara svara för min egen del och som jag talade om för x-maken:

Lite svårt att ha sex med någon som man är fly förbannad på. Då tar jag hellre vilken gubbe som helst på gatan för den är jag ju i alla fall inte arg på...

Kan inte påstå att jag skulle ha lägre sexdrift än en man, men att jag påverkas mer av allmäntillståndet kanske. 

När jag ska fixa allt som rör hem, familj, barn osv och sedan ha sex så känner jag mig bara utnyttjad och billig. När det inte finns någon omtanke eller tid för att ge mig uppmärksamhet annars. Då blir det inget sex...

Men det du säger är ju inte relevant i tråden. Att leva i en dålig relation och inte vilja ha sex är inte samma sak som att inte ha behovet.
  • blueblue
    AndreaBD skrev 2019-11-25 10:59:50 följande:

Det var ju precis det jag sa! Och att några män här verkar tro att såna inte finns. 

Kan detta bero på att mäns sexuella peak är passé när kvinnans inträffar? Det blir o synk???

Jag som man emellan 30-40 skulle vilja ha sex 4ggr i veckan som när jag och min sambo träffades istället för 1ggr i månaden som vi har nu. Hon säger öppet att hon inte har nått behov vilket jag accepterat. Frågan är om det är lika accepterat om hon hamnar i situationen att hon blir mer sugen och jag då befinner mig i en sitts där jag inte vill?
  • blueblue
    Mandel skrev 2019-11-25 11:32:48 följande:

Fast jag tror att det är kommunikationsproblem som är den största orsaken till att kvinnor inte vill ha sex. Olika prioriteringar. 

Men återigen så handlar det inte om ovilja utan ett icke behov.

Man hör många som säger att ?jag har inget behov? och då funderar man ju hur de tänker att deras partner ska tolka detta?

Kanske ska prova samma sak när det kommer till städning eller bäddning av sängar, jag sover lika bra i en obäddad säng så varför ska jag bädda?

Vore intressant å se hur reaktionen blir.
  • blueblue
    Anonym (fel) skrev 2019-11-25 12:54:05 följande:

Du har fel, tycker det hon sa var ytterst relevant och väldigt, väldigt vanligt. 

Kvinnan jobbar 200% - fördelat hälften på jobbet och hemma.

Mannen jobbar 100% på jobbet, om en det, och några ynka 5% hemma eller något.

Vem har mest energi kvar efter att haft barn som klängt på en, varit den enda som har huvudet fullt med att dottern behöver större vinterskor, sonen fler strumpor och nya byxor, det är utflykt på tisdag och utvecklingsamtal veckan därpå, det är stökigt hemma, min mans mamma fyller år om två veckor och vi behöver köpa en present, dottern har fotbollscup i helgen, sonen ska på kalas osv. osv. och dessutom behöva behandla sin partner som ännu ett barn och behöva tjata för att han ska bidra med basala saker som att dammsuga och inte lämna smutstvätt överallt. 

Tycker inte alls det är konstigt att kvinnor har lägre lust, inte heller att kvinnor är överrepresenterade i statistiken när det gäller utbrändhet.

Lägg till då män som inte bryr sig om kvinnors njutning och är kassa i sängen.

Samt de män som tycker sex är det viktigaste som existerar i ett förhållande och inte tror att relationen i övrigt, romantik och uppskattning har något med sexlust att göra. 

Tror det handlar om biologi också men även att heterosex oftast är utformat från mäns behov. 

Så ja, många variabler men ack så vanligt. Vardagen behöver bli mer jämnlik och sexet likaså. 

Jag blir så jävla less på det där kortet som alltid ska plockas fram att män aldrig gör nått mer efter arbetet!! Alla karlar är inte svin och skiter inte i hemmet! Mitt schema är full späckat med aktiviter och även hushållssysslor för att få vardagen att gå ihop.

Är man lite smidig och inte helt efterbliven som mann så förstår man att det blir lättare och bättre för alla om man hjälps åt i hemmet. Att vissa stirrar sig blint på att ovilja är samma sak som obehov kan jag inte förstå. Om ni inte vill ha sex pga ett svin till man är en sak men om ni inte vill då det inte finns ett sug efter sex är något helt annat.

Snälla sluta att komma med inlägg där era män är svin för det bidrar inget till tråden.
  • blueblue

Jag börjar seriöst fundera över om inte de flesta kvinnor som skriver i denna tråd bör söka sig till andra kvinnor istället för män.

Om nu män inte kan tillfredsställa er och att det råder en osäkerhet i sexet så är det väl ändå ert eget ansvar att göra något för att förbättra det?

Jag som man är inte tankeläsare och vill ni ha mer eller mindre av något så måste det ju kommuniceras.

Jag skulle kunna äta mus i flera timmar om så önskas för att min partner ska få maximal njutning.

Går jag till mig själv så kan jag aldrig komma när hon rider mig, är det hennes ansvar att lösa detta då?

Man måste ta lite eget ansvar i sängen för att göra det bästa av det. Sex är ett samspel och inte en som ska trolla för den andras välbefinnande.

Detta glider från ämnet mer och mer då det inte längre handlar om kvinnor som sakar behov utan har återigen blivit en tråd om att det är mäns fel att vissa har en lägre sexdrift än andra.

• blueblue
    Anonym (Janna) skrev 2019-11-25 14:56:21 följande:

Jag håller med om att det är ens eget ansvar att se till att man njuter fullt ut när man har sex. Men diskussionen är intressant, och svaren är intressanta tycker jag. Många kvinnor är uppenbarligen missnöjda med sitt sexliv och orgasmglappet existerar i heterosexuella relationer (googla). Det lär ju bero på både hur män och kvinnor agerar, hur normer styr oss ända ner i sänghalmen. Jag har själv varit med om många negativa konsekvenser av att jag har tagit för mig i sexet: män som avbryter och blir ställda, som slaknar, som kallar mig för nymfoman, slampa, sexgalning på ett tvetydigt sätt. Som verkar bli avtända. Mitt brott? Att ta för mig och visa vad jag vill i sängen. Förutom det har jag haft en massa bra erfarenheter av sex med män också. Såklart. Och jag tänder inte på kvinnor och kommer aldrig att göra :)

Man kan inte gå på en norm via Google. Det handlar om att förändra vanor i sexet å de ända som kan förbättra sexet i kvinnor sexliv är kvinnorna själva. Kör man döda fisken så blir det antagligen inte bra.
  • blueblue
    Trz12 skrev 2019-11-25 19:32:57 följande:

Jag vet inte riktigt i vilken situation du syftar att "kvinnor låter män gå utan sex". Men om du nu känner att du har varit sugen i långa perioder och din partner inte vill ha sex med dig kanske de är bättre att börja fundera på hur du kan ändra ditt sätt att vara på för att få nya resultat. Det är ju inte av elakhet som en kvinna väljer att inte ha sex med dig, det är ju minst lika tråkigt, kanske till och med värre för henne pågrund av alla stressande tankar att felet ligger hos henne. Detta kan nog leda till en ond spiral där kommunikationen fallerar och det byggs upp till någon slags vägg mellan er.

Och jag tror det är viktigt att inte bli "stött" i detta läge utan försöka nya grejer bara, kommunicera på sätt du aldrig kommunicerat, våga vara öppen och sårbar och förklara hur saker känns för dig och snäs inte åt eventuella svar du kan få tillbaka. Jag kan se hur det ifrån din ståndpunkt låter som jag försöker säga att allt ansvar ligger hos män när det kommer till sexlusten, SJÄLVKLART handlar en relation om att ge och ta. Men då en kvinnas sexuella driv ofta kommer från fantasier och drömmar är det väldigt logiskt att den är stark i början av en relation då mannen överraskar, allt är nytt och spännande man lär känna varandra osv. Ju längre relationen fortgår och ju mer bekväma man blir med varandra desto svårare är det att den lättare "spännande" kåtheten dyker upp i hennes hjärna medans du som man kanske har det lättare då du tänder på det visuella. Detta är, för att förtydliga ytterligare en gång, en grov generalisering. 

Tycker du att detta låter som orättvist eller "tråkigt" att ansvaret ligger hos dig som man har du nog fått allt om bakfoten eller helt enkelt inte träffat den rätta partnern. I en relation där du älskar din partner är det minst lika roligt för dig att överraska och utvecklas med henne och inte ett "jobb". Du kommer märka att när din kvinna är helt uppfylld känslomässigt och sexuellt så kommer hon att överraska och göra minst lika mycket tillbaka, en relation handlar om ovillkorslöshet. Man räknar inte och jämför inte, men det tar absolut också hårt arbete ibland att försöka växa tillsammans och våga vara sårbara för att förhoppningsvis hitta ett samspel som gör båda parterna lyckliga. Och framförallt handlar det om att vara modig och inte kontrollerande, låt henne uttrycka sig och känna sig bekväm med sin sexualitet i alla lägen, ingenting är fel.

<3

Din vinkel är ganska intressant då det innebär att vi som män i princip måste förändra oss allteftersom en relation blir längre för att fortsatt vara av intresse för kvinnan i relationen.

Är det därför man hör från många som skiljer sig att de växt ifrån varandra?

Eller att han är inte den man jag träffade?

Eller var har den jag träffade tagit vägen?

Om ditt antagande stämde så skulle i princip bara Ernst vara den ända med ett fungerande sexliv då han chockar oss alla på ett sätt varje gång han visar sig.

Ca40% av män i 40-års åldern lider av erektionsproblem. En stor andel av kvinnor i ett normalt fungerande förhållande når en peak i sin sexualitet just i 40-års åldern och blir då mer sexuellt aktiva igen. Att vi män får erektionsproblem beror inte på att vi inte tänder på kvinnor utan en massa andra faktorer spelar in så som att vi tex inte längre producerar samma mängd testosteron i kroppen.

Varför vill inte min man ha sex frågar sig många?

Svar: Det vill han och har antagligen velat flera gånger i vecka i många års tid, men har nu fått problem som är i princip omöjliga att lösa utan medicin som kan leda till förhöjt blodtryck och hjärtproblem.

Frågan är varför ni inte velat och vågat visa vad ni vill i sänghalmen och utbildat er gubbe att bli en så bra älskare som möjligt och förklarat, gör så här, det där älskar jag, chocka mig med nått nytt, så här kommer jag på bästa sätt.

Istället fortsätter kvinnor på samma sätt fast att de har alla möjligheter att ändra detta.

Du, kvinna, Som individ måste ta ansvar för din sexuella upplevelse. Ni kan aldrig skuldbelägga detta på någon annan än er själva.

Att något historiskt har varit en standard betyder inte att det är det nu.

Har man fått satsen i munnen historiskt så behöver det inte betyda att man slutar suga kuk, man förklara för sin partner att man inte gillar det, så kan jag lova att en normal man ser till att det inte hamnar där.

Det är så enkelt att om män och kvinnor pratar med varandra.
  • blueblue
    Trz12 skrev 2019-11-25 23:04:14 följande:

Tack för ditt svar! Alltid trevligt med en diskussion så man förhoppningsvis kan lära sig lite nya infallsvinklar! 

Det jag skrev, även om det blev ganska långdraget var en kort sammanfattning om vad jag tror har hänt när det kommer till att kvinnor ses som mindre "sexuellt drivna" än män som tråden ville diskutera.

Ute som singel är en sak, där är det en uppenbar samhällelig skillnad mellan tjejers sexuella frihet och mäns (med undantag), det tror jag de flesta kan hålla med om. Vi kan nog anta att det finns många kvinnor därute som drömmer om minst lika galna one-night stand upplevelser som män bara att de inte riktigt kan leka ut de tankarna lika lätt eller ofta i praktiken. 

Men ser vi till relationer som har passerat 5 år finns det självklart par som har en kvinna som vill ligga hela tiden medan mannen är understimulerad och inte är sugen. Men det är inte riktigt det scenariot jag ville ta upp utan mer fokusera på originella frågeställningen, hur ser kvinnors sex-lust egentligen ser ut idag! 

Svaret hänger nog på väldigt många faktorer. Dels att fortsätta hålla romansen vid liv med enkla saker som "överraskningar" och lite nya sexleksaker osv. Men också en i min åsikt mycket viktigare ståndpunkt, nämligen jobba hårt på "jaget" i en relation. Jag tror att det alltför ofta blir till att par sammansmälter i någon slags boll efter åren går. Och jag tror inte att det finns någonting osexigare för varken en man eller kvinna än en partner som är helt i beroendeställning till dig på ett socialt/umgängesplan. Jag vet väldigt många killar/män som gav upp sina vänner (kanske inte hade så många till att börja med) och la allt fokus på nya livet med sin partner.

Och där ligger ju en annan rot till problemet, mäns sorgliga oförmåga att ha många nära vänner runt sig. Detta är ju återigen, precis som skuldbeläggningen av kvinnors sexlust, samhällets fula åsikter. Vi som män vågar inte vara sårbara och visa känslor till andra män, som ofta är en inkörsport till djupare, livslånga vänskaper mellan två män. Det är verkligen jättesorgligt och bidrar nog till oändlig smärta hos många ensamma män runt oss.

Det låter väl kanske som ett fint uppoffrande i teorin (att ge upp sina vänner) men det är viktigt, för att hålla intresset vid liv, att man ser till att man tar hand om sig själv. Man utmanar sig själv, växer på sin arbetsplats, får ansvar, träffar vänner vid sidan om relationen, vad det nu än må vara. Alla dessa små pusselbitar kombinerat med vad jag skrev i texten innan är nog grunden till att hålla sin kvinnas sexlust levande. Jag säger inte att kvinnor bara kan ligga hemma och inte göra ett skit och allt hänger på oss män, men jag tror att det kanske är lättare för en man i många lägen att bli ganska "nöjd" med sin situation och finna sig i den, medans kvinnor tänker, reflekterar, drömmer och diskuterar med sina vänner mycket mer. Detta är bara så som det ser ut (i min åsikt), och man kan ju ha tankar om det eller så försöker man att finna sig i verkligheten och göra det bästa man kan för att må bra i den.

Ingen av sakerna jag rabblat upp som jag tycker män ska göra är ju tråkiga saker. Det handlar om spontanitet, vara modig, visa känslor, ta hand om sig själv, utforska sexuella marker och kommunicera. Det är ju definitivt verktyg för att skapa en ny sexuell spänning med din partner, men i grunden handlar det ju bara om att du ska öppna upp dig själv som man och må så bra som du kan, för gör du det så kommer människor att dras till dig, kvinnor som män.

Du får ursäkta mig men de saker du säger är ju ganska lätta att översätta med betydligt mindre ord.

Lätt förenklat: var dig själv och släpp inte in någon annan för tjat, håll kvinnan/mannen i ditt liv på lagom avstånd så det fortsatt finns frågetecken på om det är din partner for life.

Att vissa lämnar allt från föregående liv kan ju bero på att vissa kanske inte haft ett helt korrekt umgänge eller att man väljer som du nämnde innan att förändras vilket nu uppenbarligen inte ska behövas.

Jag tänker inte svara mer på dina inlägg för jag anser att du enbart försöker knyta en knop runt halsen på de som inte ser mellan ordbajsandet som skrivs.

Befinner man sig i en relation så handlar det mycket om uppoffringar från båda parter och kan man inte kompromissa så ska man inte vara där.
  • blueblue
    Anonym (Mig mekar man inte med) skrev 2019-11-26 00:40:27 följande:

Att bara tjata om orgasmer och att män ska dyrka och tillbe kvinnors fittor mer hjälper inte ett dugg om problemet är att lusten inte finns för att det är problem med andra saker i förhållandet.

Jag håller med om detta.

Finns inte lusten så är det något i relationen som inte står rätt till och i detta läget är ju frågan om vad som inte står rätt till efter som det sexuella behovet försvinner.

I min ungdom blev jag själv bedragen och det gick inte att lösa hur jag än ville och vi försökte under flera månader. Det var som att knäppa på fingrarna med mig. Ena dagen kåt som ett djur och nästa totalt ointresserad.

Där visste vi var problemet var och då avslutade jag relationen.

Men jag slutade ju ändå inte att ta på mig själv under den tiden och jag önskade att jag kunde glömma så vi kunde ha en sexuell relation igen då den var riktigt bra fram till otroheten.
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?