• blueblue

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Anonym (om kvinnan får välja) skrev 2019-11-26 13:59:55 följande:

Jag skulle säga att en stor del av problemet mellan män och kvinnor och varför de tappar lusten till sina män är exakt vad du trycker på här. Att som du föreslår dra ner mängden ord och innehåll till ett minimum, en förenkling, en nedskalning av problematiken och en oförmåga att se nyanser och komplexitet. Helt fel väg att gå!

Hade fler män fungerat som Trz12 hade inte kvinnor tröttnat på sina män. Du visar exakt på hur simpla och ovilliga män är att ta till sig av problemet och utveckla sig själv...

Kanske har de allra flesta män en gräns och oförmåga att göra detta ungefär som att få en människa med ADHD att slutföra saker och koncentrera sig. Det är stört omöjligt om inte starka hjälpmedel tillförs.

Den kompromissen du talar om kanske även handlar om att den med minst förmåga måste steppa upp till en högre nivå istället för att kvinnan ska sänka sin flera flera steg neråt där allting simplifieras och blir ointressant. Människor behöver utmaningar för att växa och motiveras. Inte konstigt de tröttnar.

För de flesta av oss som lever i en relation så träffar man en kvinna eller man med snarlik intellektuell status och med snarlika förmågor i tal och skrift av den enkla anledningen att man förstår sin mot part. Det finns även här givet undantag men generellt så är det så.

Utan detta igenkännande beteende så kan jag garantera att de flesta av oss skulle känna stor osäkerhet i en relation. Det är lite som i en arbetsrelation, man gillar de kollegor bästa som man pratar samma språk som.

Skulle jag helt plötsligt börja flänga med konstiga formuleringar, gå ut på krogen, hänga med folk som jag egentligen inte längre känner så skulle detta garanterat skapa fler frågor än ligg.

Är du där emot en person som alltid ha levt de livet så träffar du garanterat någon med samma syn på livet och då är det inget fel i de.

Det jag menar är att i ett förhållande ska man ge lika mycket som man vill ha tillbaka.

Har hon haft en piss dag så kanske man ska säga att lagar du maten så tar jag tvätten o disken och nattar barnen ikväll älskling.

Lever man däremot i ett förhållande där man inte alls kan kommunicera utan enbart skyller på den andra så tror att sexlivet är dött pga andra saker.
  • blueblue
    Anonym (.) skrev 2019-11-27 09:40:15 följande:

Jaså? 

Jag har inte läst en enda men du verkar ha läst desto mera.

Det är riktigt trist att män inte fattar allvaret utan åter  skyller sina egna misslyckande på andra som man dessutom försöker förminska. 

Det är ju exakt den inställningen som antagligen gjort att den tråd skapats.

Misstag begås även av kvinnor så varför drar du alla män över samma kam.

Måste ett osug på sex bero på att man gjort något fel?
  • blueblue
    New Dawn skrev 2019-11-28 21:28:41 följande:

Ansvar för sin egen orgasm.... Varför tar män som har erektionsproblem inte ANSVAR för sitt stånd.... Förväntar de sig att kvinnan ska fixa det åt dem...?

Ja, du kanske är en en kvinna som nöjer dig med att smeka dig själv eller "tar för dig" av männen oavsett vad han gör, men precis som att män kan ha problem att få stånd och att komma, så kan kvinnor ha det, och i synnerhet kan detta vara ett problem om sex förväntas centrera runt samlaget, och särskilt om samlag inte är det lättaste sättet att få orgasm i.

Jag har, i många, många år varit en kvinna som "tagit ansvar för min egen orgasm" (duktig flicka) och däremed smekt mig till orgasm under samlag, och han fokuserade på sin njutning, men jag skulle ALDRIG i livet kunna tänka mig att uppskatta ett sexliv under de premisserna i dag. Jag skulle aldrig sänka mig så lågt att ens tänka tanken att min orgasm är mitt ansvar och hans orgasm är hans ansvar.... Det är så tråkigt att jag torkar ihop av bara tanken. Det ska vara helt och hållet gemensamt ansvar att båda uppnår njutning, och trivs med sexlivet. Det är ett absolut minimumkrav.

Jag kan inte tänka mig något tråkigare sex än om jag själv fick ta eget ansvar för njutning, samtidigt hade det känts orimligt och konstigt om mannen tog helt ansvar för min njutning.

Men att ta ansvar över sin egen njutning är inte samma sak som att utföra den själv i alla lägen.

Sex är ju ett samspel Och det blir ju oftast bättre ju mer man lär känna en person.

Jag kan då också tycka att det tillhör att man berättar vad man som kvinna/man tycker om så motparten får möjligheten att utföra detta på ett tillfredsställande sätt.

Ibland så får man jobba lite mer för sin egen skull och ibland tar man bara emot.

Sen det du nämner om erektionsproblem är ett lågvatten inlägg.

Det har inget med viljan eller suget att göra. Läs på lite om det innan du uttalar dig.
  • blueblue
    New Dawn skrev 2019-11-29 10:31:07 följande:

Jag förstår vad du menar. Nej att ta ansvar för sin orgasm behöver inte betyda att man gör allt själv, men jag tycker helt enkelt att det är fel inställning, för det handlar om ett GEMENSAMT ansvar och inte ett EGET ansvar.

Sex blir ofta bättre när man känner någon, men det kan också bli sämre, särskilt efter 1-2 år. Det läser vi ju ganska ofta här, från både män och kvinnor. Vissa tycker det blir sämre tidigare än så.

Självklart ska man berätta och visa vad man gillar. Om du tror att jag har någon annan uppfattning har du verkligen missuppfattat mig.

Vad gäller erektionsproblem så handlar det om att kroppen inte reagerar som man vill. Det kan vara exakt samma orsak till att det inte funkar för en kvinna.

Det är den absolut vanligast anledningen att jag inte kommer, nämligen att min kropp sviker mig. Svullnaden och känsligheten avtar och då blir stimulansen mer lik nötning än njutning och då kan jag inte göra något även om stimulansen egentligen är perfekt. Varken min man eller jag kan göra något just då. Kanske lite senare, men så länge mitt kön är "slakt" händer inget.

Du skriver om att erektionsproblem inte handlar om lust eller vilja. Nej men är det alltid det som sviker för kvinnor? Det blir så lätt fokus på vilja och ansvar om en kvinna inte kan komma, eller inte kan njuta av sex, men ett helt annat fokus på mannen om han slaknar. Återigen en helt annan inställning till manlig och kvinnlig sexualitet.

Men nu vinklar du detta åt ett annat håll för att få din åsikt igenom.

Mäns problem med erektion är som du skriver o kontrollerbar och det kan även kvinnor uppleva men det är inte det vi diskuterar. Vi pratar om folk i fungerande förhållanden som har ett orgasmglapp pga oförmågan att ?utbilda? sin partner.

Kvinnors uteblivna orgasm kan inte jämföras med mäns erektionsproblem. Det du i så fall säger är att kvinnor överlag som inte lyckas komma vid sex har ?erektions problem? vilket jag har svårt att tro.
  • blueblue
    New Dawn skrev 2019-11-29 13:13:15 följande:

Jag tror att kvinnors oförmåga att komma handlar väldigt mycket om erektila besvär än du tror, men lika väl om känslomässiga problem.

För att tydliggöra vad jag menar tar jag några exempel.

Jag bad ibland mitt ex att slicka mig, men bara det faktum att jag var tvungen att be honom om det gjorde att jag tappade lusten. Det gjorde då att jag "slaknade". I grunden var det en känslomässig reaktion. Dvs jag var lite besviken att jag var tvungen att be om det. Ju oftare jag var tvungen att be om det desto mer tappade jag min erektion. Dvs min känslighet på klitoris och i hela könet. Svullnaden och den sköna känsligheten gick ned ganska snabbt. och även om han gjorde helt rätt tekniskt så kom jag inte. Viket gjorde honom frustrerad och mig stressad. Klitoris krympte mer och mer.

Ett annat problem var att vi började samlaget redan när jag var "halvslak" . Dvs jag hade inte fått tillräckligt med känsel i könet, så jag kände inte så mycket alls. Erektionen i mitt kön sjönk ytterligare och då kom känslan av nötning, som gjorde att det blev ännu svårare att njuta, trots att jag smekte mig själv och gjorde rätt rent teknikt. Visst kunde jag sagt att jag ville att vi skulle vänta, men ibland blev jag ju kåtare och fick ökad känsel, så jag hoppades ändå på det. När vi väl börjat ville jag ju inte göra honom besviken, så jag lät honom komma helt enkelt. Fel kanske, ja, men ibland avbröt jag och avslutade på annat sätt, men upplevde ibland att han blev besviken av det, så jag lät ofta bli.

För mig har det väldigt sällan handlat om teknik. Jag tycker det är svårt att smeka mig i flera olika samlagställningar trots att jag själv vet exakt hur jag vill bli stimulerad. Även med vibratorer blir det svårt. Jag kan inte beskriva varför jag inte får till känslan, varför jag tappar "trycket". Jag kan inte ens lära min nuvarande man just det.

Om jag skulle ha gett mitt ex några råd så vore det att låtsas att han tyckte om att röra mig mer, att spela mer engagerad. Jag skulle be honom säga att tyckte att jag var fin, vacker och sexig, men att be om det går inte. Det blir liksom inte samma sak att höra det då. Jag skulle behövt be mitt ex att säga att det inte spelade någon roll om jag inte kom, utan att det viktiga för honom var att jag njöt. Jag skulle be honom säga att jag inte behövde bli kåt när han smekte och kysste mig, men sådana saker blir inte desamma, om man kommit med färdiga citat som han sedan ska rabbla upp.

Jag är ledsen att behöva skriva det här men ditt problem är att ni antagligen inte kommunicerar sånt här utanför sexet och du tror att män är tankeläsare.

Sen i stundens hetta så skulle jag nog säga att du kanske i bland ska ta kommandot. Ibland behövs inte ord utan att man visar! Gränsla hans ansikte eller ta tag i huvudet på honom å pressa det mot musen och till slut fattar man hur en person funkar.

Det duger inte att göra det en eller två gånger, du måste själv vara aktiv och till slut så fattar den andra parten.
  • blueblue
    New Dawn skrev 2019-11-29 15:15:25 följande:

Om din kvinna inte verkar vilja suga dig skulle du då ändå dra ner hennes ansikte till din kuk?

Jag brukade sätta mig på honom, men inte när han verkade oengagerad, och om jag var osäker på att han verkligen ville slaknade jag. Jag kunde inte hjälpa det. Tyvärr. Jag ville kunna men det funkar mycket, mycket, mycket bättre för mig när mannen visar att han vill ge mig njutning och så var det även i min tidigare relation.

Kanske låter konstigt för att tappa erektionen för en sådan bagatell att någon bara verkar ställa upp halvt motvilligt, men så fungerar jag, och även en hel del män.

Varför förutsätter du att jag inte gjort om det flera gånger, dvs att initiera olika typer av njutning, som oralsex eller andra smekningar... Du har helt fel för det blev bara sämre ju fler gånger jag behövde göra det. Blev mer och mer besviken över att det aldrig skedde spontant, vilket sänkte lusten att be om det.

Vad menar du att jag skulle säga. "Ge mig oralsex men inte för att jag ber dig om det utan för att du själv kommer på det nu"... Omöjligt. För känslan skulle bli densamma.

Nej jag ställer mig på knä med min kuk i hennes ansikte, tar ett tag i hennes hår och för in den i hennes mun.
    New Dawn skrev 2019-11-29 15:15:25 följande:

Om din kvinna inte verkar vilja suga dig skulle du då ändå dra ner hennes ansikte till din kuk?

Jag brukade sätta mig på honom, men inte när han verkade oengagerad, och om jag var osäker på att han verkligen ville slaknade jag. Jag kunde inte hjälpa det. Tyvärr. Jag ville kunna men det funkar mycket, mycket, mycket bättre för mig när mannen visar att han vill ge mig njutning och så var det även i min tidigare relation.

Kanske låter konstigt för att tappa erektionen för en sådan bagatell att någon bara verkar ställa upp halvt motvilligt, men så fungerar jag, och även en hel del män.

Varför förutsätter du att jag inte gjort om det flera gånger, dvs att initiera olika typer av njutning, som oralsex eller andra smekningar... Du har helt fel för det blev bara sämre ju fler gånger jag behövde göra det. Blev mer och mer besviken över att det aldrig skedde spontant, vilket sänkte lusten att be om det.

Vad menar du att jag skulle säga. "Ge mig oralsex men inte för att jag ber dig om det utan för att du själv kommer på det nu"... Omöjligt. För känslan skulle bli densamma.

Vad vi än skriver så tycker jag synd om dig. Man ska njuta av sex och är det en besvikelse så är det väldigt tråkigt. Ska vi träffs och prata pm det!
  • blueblue
    New Dawn skrev 2019-12-03 10:16:26 följande:

Det låter inte som något bra upplägg för er eftersom att din fru inte vill ha sex så ofta.( Nu säger jag inte att det är dåligt att göra så generellt)

Min man gör också så ibland men det bygger ju på att jag ofta tar eget initiativ att suga och att han vet att jag älskar att göra det. Samma för mig. Min nuvarande man visar så mycket att han stormtrivs när han ser mig njuta och då är det lätt för mig att visa vad jag vill, eller tom vara öppen med att jag inte vet hur mycket jag vill... Bara prova liksom...Jag hoppas att du missade detta inlägg som jag skrev...

Om du tycker synd om mig för detta är du helt fel ute.

Jag tycker inte synd om dig och det var inte därför jag svarade som jag gjorde på ditt inlägg.

Anledning till mitt svar va snarare att det tycks verka som om du inte tar/tog ett tillräckligt stort initiativ vilket för min del är något som de flesta bör jobba på.

Att jag själv som man tar ett initiativ och visar vad jag gillar är ju mitt eget ansvar och inget jag kan klandra min partner för om henn inte vet.

För många årsen så träffade jag en tjej som gillade att små bita i kuken och klämma på bollarna hårt under av sugning, det sa jag nej tack till! Fick en konstig blick och ett svar att: ja ha! Det gillade min förra kille!

Det jag vill säga är att det är mitt ansvar att tala om vad som känns bra för mig, inte motpartens ansvar.
  • blueblue
    New Dawn skrev 2019-12-03 23:03:47 följande:

Du har helt fel i vad du tror. Jag har alltid, både nu och förr, tagit mycket initiativ, men jag måste känna att mannen är intresserad, annars tappar jag lusten. Jag tappar lusten om jag måste upprepade gånger måste be om saker. Det funkar inte för min lust. Då "slaknar" jag och får svårt att komma.

I min förra relation funkade samlag bättre och att jag då smekte mig, för då stimulerade jag min själv, och det funkade lite bättre även om hans engagemang var sisådär.

Så då ligger allt ansvar på dig alltså. Varför väljer du då inte att trycka ner din kvinnas huvud mot din kuk oftare, som du föreslog för mig att göra?

Jag ser det som ett gemensamt ansvar att både jag och man njuter av sex och trivs, så jag håller inte med dig. Jag känner ansvar för min mans njutning... Tänk det du....

Åter igen så tolkar du det som skrivs på ett felaktigt sätt.

Att ta för sig under sex betyder inte att man kan göra det jämt. Att visa och ta initiativ är som att utbilda din partner men det innebär inte att man gör samma sak varje gång.

Du har ju gnällt tidigare i tråden om att män är så själviska och vi kvinnor får aldrig komma.

Jag hävdar att vill ni komma så får man också engagera sig för det.

Jag tycker samma som dig att sex är ett gemensamt ansvar för njutning, men jag skulle aldrig klandra min Partner för att jag inte kan komma. De är mitt ansvar
  • blueblue
    New Dawn skrev 2019-12-04 08:24:04 följande:

Nej jag har ALDRIG någonsin gnällt över att män är själviska. Det är inte min åsikt och jag skriver aldrig så. Jag tror faktiskt sällan det handlar om själviskhet, även om det så klart finns själviska män, precis som det finns själviska kvinnor.

Det handlar väldigt lite om utbildning till sin partner för min del. Det är sällan problemet varit teknik. Det som avgör är andra saker. Känslor bakom som tex kälek och engagemang. Svårigheter kan uppstå att jag känner mig stessad, eller tappar lusten pga ointresse, eller om jag känner att jag borde bli kåt snabbare, oftare, eller komma snabbare, eller helt enkelt annan irritation, minskad kärlek och omtanke. (Ja, jag sa till mitt ex att jag ibland kände mig stessad men då sa han, lite irriterat, att jag inte behövde vara stessad) Ibland kan jag inte komma fast jag vill, även fast stimulansen och känslorna är exakt rätt. Kroppen svarar inte som man vill ibland. Ibland är det tex bra om det går några dagar mellan sex, men ibland kan jag komma flera dagar i rad. Svårt att säga ibland. Det som gör det lättare för mig att komma oftare, lättare och framför allt skönare, nuförtiden, är min nuvarande mans inställning till mig som person, min njutning, och kravlösheten som vi båda står för.

Tråkig inställning til orgasm du har. Kanske var det exakt så mitt ex tänkte. Att min orgasm var mitt ansvar. Jag, personligen tycker det tänket är bedrövligt lustdödande. Om min nuvarande man skulle resonera så skulle sexlivet dö. Jag engagerar mig så klart lika mycket i hans njutning och det händer att han ibland tror att han inte kan komma, men genom mitt sätt att vara kan jag ändra förutsättningarna för det och genom mitt sätt att agera kan jag öka både hans lust och njutning. Det kan inte han råda över, för det handlar om mitt intresse. Inget han kunde be om. Om han skulle be mig att suga honom är inte lika upphetsande och skönt som när jag det av eget initiativ, för att jag vill och tycker om det.

Personligen är jag av den inställningen att går man in i ett nytt förhållande så är det bättre att vara lite överaktiv från båda parter och extra tydlig med vad man gillar så att man får bästa möjliga utgångsläge.

Sedan är jag helt i linje med dig när det kommer till kravlöst sex, händer att jag enbart tillfredsställer min partner och ibland kommer hon inte alls. För mig handlar det mer om att man är mer intim och nära än bara att knulla.
  • blueblue
    New Dawn skrev 2019-12-04 12:11:41 följande:

Ja, jag håller med om att man kan dra nytta av erfarenheter när man går in i nya relationer, men så som jag har det nu, har jag aldrig haft det, inte ens i början av tidigare relationer. Vi har passarat "nyhetens behag". Det vi gillar har vi kommit fram till allteftersom, och det har tom ändrat sig under åren som gått. Jag kan inte bara jämföra med min längsta relation utan en kortare emellan och ingen av den har fungerat som den jag har idag. Grunden är kravlös. För många betyder smekningar på könet sex, men det gör det inte för oss, som ett exempel.

Även om du skriver att du tycker kravlös närhet så kan man ju undra om HON upplever det kravlöst. Om du tar på hennes bröst tex kanske hon tror att du vill knulla och om hon inte tänkt tanken på sex för stunden, och är osäker på om hon vill, kanske hon upplever det jobbigt. Hon kanske tom tror att mer osyldiga smekningar och kyssar innebär att du vill knulla och säger nej för att hon tycker det är jobbigt att prova i fall hennes kropp inte svarar. Så hon tar det säkra för det osäkra och säger nej... Kanske... Ingen ovanlig reaktion.

Skulle nog vilja påstå att jag aldrig skulle lägga ett sådant krav på någon partner.

Ett krav eller en känsla av det är ju fel oavsett situation.
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?