blueblue skrev 2019-11-25 21:59:07 följande:
Din vinkel är ganska intressant då det innebär att vi som män i princip måste förändra oss allteftersom en relation blir längre för att fortsatt vara av intresse för kvinnan i relationen.
Är det därför man hör från många som skiljer sig att de växt ifrån varandra?
Eller att han är inte den man jag träffade?
Eller var har den jag träffade tagit vägen?
Om ditt antagande stämde så skulle i princip bara Ernst vara den ända med ett fungerande sexliv då han chockar oss alla på ett sätt varje gång han visar sig.
Ca40% av män i 40-års åldern lider av erektionsproblem. En stor andel av kvinnor i ett normalt fungerande förhållande når en peak i sin sexualitet just i 40-års åldern och blir då mer sexuellt aktiva igen. Att vi män får erektionsproblem beror inte på att vi inte tänder på kvinnor utan en massa andra faktorer spelar in så som att vi tex inte längre producerar samma mängd testosteron i kroppen.
Varför vill inte min man ha sex frågar sig många?
Svar: Det vill han och har antagligen velat flera gånger i vecka i många års tid, men har nu fått problem som är i princip omöjliga att lösa utan medicin som kan leda till förhöjt blodtryck och hjärtproblem.
Frågan är varför ni inte velat och vågat visa vad ni vill i sänghalmen och utbildat er gubbe att bli en så bra älskare som möjligt och förklarat, gör så här, det där älskar jag, chocka mig med nått nytt, så här kommer jag på bästa sätt.
Istället fortsätter kvinnor på samma sätt fast att de har alla möjligheter att ändra detta.
Du, kvinna, Som individ måste ta ansvar för din sexuella upplevelse. Ni kan aldrig skuldbelägga detta på någon annan än er själva.
Att något historiskt har varit en standard betyder inte att det är det nu.
Har man fått satsen i munnen historiskt så behöver det inte betyda att man slutar suga kuk, man förklara för sin partner att man inte gillar det, så kan jag lova att en normal man ser till att det inte hamnar där.
Det är så enkelt att om män och kvinnor pratar med varandra.
Tack för ditt svar! Alltid trevligt med en diskussion så man förhoppningsvis kan lära sig lite nya infallsvinklar!
Det jag skrev, även om det blev ganska långdraget var en kort sammanfattning om vad jag tror har hänt när det kommer till att kvinnor ses som mindre "sexuellt drivna" än män som tråden ville diskutera.
Ute som singel är en sak, där är det en uppenbar samhällelig skillnad mellan tjejers sexuella frihet och mäns (med undantag), det tror jag de flesta kan hålla med om. Vi kan nog anta att det finns många kvinnor därute som drömmer om minst lika galna one-night stand upplevelser som män bara att de inte riktigt kan leka ut de tankarna lika lätt eller ofta i praktiken.
Men ser vi till relationer som har passerat 5 år finns det självklart par som har en kvinna som vill ligga hela tiden medan mannen är understimulerad och inte är sugen. Men det är inte riktigt det scenariot jag ville ta upp utan mer fokusera på originella frågeställningen, hur ser kvinnors sex-lust egentligen ser ut idag!
Svaret hänger nog på väldigt många faktorer. Dels att fortsätta hålla romansen vid liv med enkla saker som "överraskningar" och lite nya sexleksaker osv. Men också en i min åsikt mycket viktigare ståndpunkt, nämligen jobba hårt på "jaget" i en relation. Jag tror att det alltför ofta blir till att par sammansmälter i någon slags boll efter åren går. Och jag tror inte att det finns någonting osexigare för varken en man eller kvinna än en partner som är helt i beroendeställning till dig på ett socialt/umgängesplan. Jag vet väldigt många killar/män som gav upp sina vänner (kanske inte hade så många till att börja med) och la allt fokus på nya livet med sin partner.
Och där ligger ju en annan rot till problemet, mäns sorgliga oförmåga att ha många nära vänner runt sig. Detta är ju återigen, precis som skuldbeläggningen av kvinnors sexlust, samhällets fula åsikter. Vi som män vågar inte vara sårbara och visa känslor till andra män, som ofta är en inkörsport till djupare, livslånga vänskaper mellan två män. Det är verkligen jättesorgligt och bidrar nog till oändlig smärta hos många ensamma män runt oss.
Det låter väl kanske som ett fint uppoffrande i teorin (att ge upp sina vänner) men det är viktigt, för att hålla intresset vid liv, att man ser till att man tar hand om sig själv. Man utmanar sig själv, växer på sin arbetsplats, får ansvar, träffar vänner vid sidan om relationen, vad det nu än må vara. Alla dessa små pusselbitar kombinerat med vad jag skrev i texten innan är nog grunden till att hålla sin kvinnas sexlust levande. Jag säger inte att kvinnor bara kan ligga hemma och inte göra ett skit och allt hänger på oss män, men jag tror att det kanske är lättare för en man i många lägen att bli ganska "nöjd" med sin situation och finna sig i den, medans kvinnor tänker, reflekterar, drömmer och diskuterar med sina vänner mycket mer. Detta är bara så som det ser ut (i min åsikt), och man kan ju ha tankar om det eller så försöker man att finna sig i verkligheten och göra det bästa man kan för att må bra i den.
Ingen av sakerna jag rabblat upp som jag tycker män ska göra är ju tråkiga saker. Det handlar om spontanitet, vara modig, visa känslor, ta hand om sig själv, utforska sexuella marker och kommunicera. Det är ju definitivt verktyg för att skapa en ny sexuell spänning med din partner, men i grunden handlar det ju bara om att du ska öppna upp dig själv som man och må så bra som du kan, för gör du det så kommer människor att dras till dig, kvinnor som män.