• Anonym (om kvinnan får välja)

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Läste en tråd på Flashback där någon kille diskuterade hur många killar som var ofrivilligt sexlösa i vårt samhälle och vad det berodde på? Han menade att så var det inte alls förr och att även de killar som var i relationer ofta också var ganska sexlösa och otillfredsställda.

Som kvinna fick det mig att fundera på hur utveckligen har gått?

Vissa menar att mäns bristande testosteronbrist (om det nu finns någon sådan) och jämställdheten haft en mer feminiserande påverkan på män och gjort dem mindre sexiga, manliga, initiativtagande de till sex?

Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?

Vad tror ni?

Är det kanske först nu vi verkligen ser hur kvinnans sexualitet är funtad i sin egen fria form?

• Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
  • Anonym (Mig mekar man inte med)
    Anonym (Janna) skrev 2019-11-25 16:02:09 följande:
    Vilket dravel, ursäkta.
    Anonym (Bill) skrev 2019-11-25 15:53:30 följande:

Jag tror det fanns väldigt många människor förr som faktiskt inte kunde leva ut sitt sexliv som man kan idag. 

Numera är det mycket lättare när det gäller sex. Vi har bra preventivmedel, potenspiller och vi är upplysta. Och vi har fler tillfällen eftersom vi inte är så trångbodda. Och vi har bättre hygien.

Jag tror inte alls på teorierna om att vi skulle ha fler som lider av sexlöshet än förr. Jag tror det är precis tvärtom. Förr var det många som mådde illa av att inte få sex, men det var inget man pratade om. 

Sen är det nog ett faktum att kvinnor inte riktigt har samma behov av sex som män (generellt sett, finns många undantag). En ung man måste ju typ "tömma sig" ganska regelbundet, det är en ren fysisk reaktion. Och den fysiskt påträngande kraften som driver vissa män att gå för långt tror jag få kvinnor upplever. Män har en annan mer djurisk drivkraft efter en kvinnokropp. Många kvinnor har nöje av sex, men det är inget "måste" som hos en man. 

Jag menade att det sista stycket var dravel. I alla stora undersökningar man har gjort om mäns och kvinnors sexlust så har resultaten visat att det diffar mer mellan individer än mellan kön. Dvs att sexlusten är lika mellan män och kvinnor men den ser olika ut. Män föredrar tex tillfälligt sex i högre utsträckning än kvinnor, de onanerar också oftare. Vi kvinnor är hormonella varelser som kan bli kåta som jävulen en vecka i månaden och få män kan klå den sexlusten som kommer då, den är biologisk. Vi kvinnor kan också få hur många orgasmer som helst i följd, och ha sex hur länge som helst, hela dagar i sträck utan att bli trötta eller slakna. Män är mer jämna i sin sexlust varje vecka tack vare hormonet testosteron. Män och kvinnor peakar sexuellt i helt olika skeden av livet. Kvinnor behöver rent biologiskt ha sex med många män för att få den bästa genetiska avkomman. Etc.
    Jag har också läst att det egentligen bara är när det gäller mer  tillfälligt sex som det är stora generella skillnader mellan mäns och kvinnors sexlust och att skillnaden är mycket mindre i förhållanden.
    Tråkigt nog hör jag till de kvinnor som verkar funka lite tvärtom, som jag skrivit i ett tidigare inlägg har jag alltid haft minst lika hög sexlust som killar i särborelationer, semesterromanser o.s.v

Men i en samborelation påverkas min sexlust alltid och kraftigt av konflikter och irritationsmoment, sådana irritationsmoment och konflikter som helt enkelt inte uppstår när man inte bor ihop. :(

• Skogshuggaren
    Anonym (Janna) skrev 2019-11-25 15:34:18 följande:
    Ok, det förstod jag. Jag håller med om att det beror på dom själva. Jag var mer nyfiken på vad du tror att detta beteende grundar sig i? Från början? Jag menar då den kvinnliga bristen på initiativ, oförmågan att uttrycka vad kvinnan själv behöver för att få orgasm, tendensen att skylla på det hela på mannen? Om vi ser till sexualhistorien så har ju mäns och kvinnors sexuella liv sett diametralt olika ut. Våldtäkt inom äktenskapet kriminaliserades tex först på 1960-talet i Sverige, före det ansågs det som en plikt att kvinnan skulle ligga som en död fisk och ta emot när mannen ville sexa. Det var hans rätt och skyldighet som man att ta för sig av. Jag tror personligen att denna syn på mäns och kvinnors sexuella behov lever kvar, och manifesterar sig på olika sätt: som en oförmåga i att uttrycka sina egna behov hos kvinnor, som en känsla av rättfärdigande hos männen, som ett orgasmglapp i heterorelationer.
    Å andra sidan, är det inte så att flickor och kvinnor uppmuntras att utforska och uttrycka sin sexualitet i dagens läge? I skolan, i media, bland influensers etc. Är det du beskriver något som är på väg bort, i alla fall i de yngre generationerna?
  • Anonym (Experten)
    Anonym (Janna) skrev 2019-11-25 16:02:09 följande:

Vilket dravel, ursäkta... Kvinnor behöver rent biologiskt ha sex med många män för att få den bästa genetiska avkomman. Etc.

Snacka om dravel. Rent biologiskt finns ingen som helst skillnad mellan könen vad beträffar fördelarna med många partners för att få stor variation på avkomman. Därmed inte nödvändigtvis så att det per automatik ger bättre genetisk avkomma för använda ditt uttryck av att ha många olika fäder till sina barn.

Inte alla kvinnor kan få multipla orgasmer och hålla på hur länge som helst. Min fru får lätt och snabbt orgasm och sen gör det ont för henne att fortsätta.
  • AndreaBD
    Anonym (Tuvalie) skrev 2019-11-25 15:16:18 följande:
    Du har (tyvärr) fel. Våldtäkt inom äktenskapet kriminaliserades inte förrän 1965. Fram tills dess var det alltså lagligt för män att kräva sex/våldta sina fruar hejvilt. 
    Det är dock inte riktigt samma sak! Om man säger att kvinnorna "måste" ha sex med sina män, att äktenskapet innebär att de har en plikt - det är inte våldtäkt. Det är att lura kvinnor till att ställa upp. 
  • AndreaBD
    Anonym (om kvinnan får välja) skrev 2019-11-25 15:35:38 följande:
    Kvinnorna här tar ju upp flera exempel på hur de gått tillväga men inte känt att de blivit bemötta bra av männen. De har blivit kränkta, slaknat, blivit aggressiva eller tappat lusten och manligheten. Hur kan du ha så lite empati och förståelse för  ditt eget kön? 
    För att "hen" bara låtsas vara tjej?
  • Anonym (Emma)
    blueblue skrev 2019-11-25 14:48:05 följande:

Jag börjar seriöst fundera över om inte de flesta kvinnor som skriver i denna tråd bör söka sig till andra kvinnor istället för män.

Om nu män inte kan tillfredsställa er och att det råder en osäkerhet i sexet så är det väl ändå ert eget ansvar att göra något för att förbättra det?

Jag som man är inte tankeläsare och vill ni ha mer eller mindre av något så måste det ju kommuniceras.

Jag skulle kunna äta mus i flera timmar om så önskas för att min partner ska få maximal njutning.

Går jag till mig själv så kan jag aldrig komma när hon rider mig, är det hennes ansvar att lösa detta då?

Man måste ta lite eget ansvar i sängen för att göra det bästa av det. Sex är ett samspel och inte en som ska trolla för den andras välbefinnande.

Detta glider från ämnet mer och mer då det inte längre handlar om kvinnor som sakar behov utan har återigen blivit en tråd om att det är mäns fel att vissa har en lägre sexdrift än andra.

Nu verkar ju du vara ett av de där guldkornen som faktiskt har ett intresse av att samspela, de jag pratar om har inte det. Jag snackar med andra ord inte alls om de där som vill ha vägledning, vill prova sig fram eller som helt enkelt är lite oerfarna utan om de där som när man visar att man vill bli smekt tycker att man kan göra det själv så kan han ligga och slörunka med mobilen så länge, eller de som när man förreslår att man kanske ska avvakta med penetrationen en stund för att låta kroppen hänga med föreslår glidmedel eller helt enkelt spottar i näven (här brukar jag be folk gå). Du är säkert en ypperlig älskare men sanningen är att många män inte är det och inte heller vill vara det.

Varför vet jag inte, kanske är många av dem "porrskadade". Från killar som jag upplevt det funkat bra med har jag fått höra att jag tänder igång ovanligt snabbt, verkar ha lätt att komma, kommunicerar bra och överlag är "enkel". Jag upplever själv att jag är öppen, busig och gillar att vägleda och "utbilda" men om gensvaret är noll och inget så är det svårt och tråkigt att försöka vidare. Då blir det hellre inget sex.
  • AndreaBD
    Anonym (om kvinnan får välja) skrev 2019-11-25 15:35:38 följande:
    Kvinnorna här tar ju upp flera exempel på hur de gått tillväga men inte känt att de blivit bemötta bra av männen. De har blivit kränkta, slaknat, blivit aggressiva eller tappat lusten och manligheten. Hur kan du ha så lite empati och förståelse för  ditt eget kön? Ganska ofattbart faktiskt. Tror inte alls att du är kvinna eftersom du inte ens kan argumentera eller sätta dig in i problematiken.

Bara för att man kommunicerar behöver inte det betyda att man förstår varann och löser allt för det. Vi har olika språk och behov och vissa fungerar sämre ihop än andra. Kvinnor behöver ofta mer känslomässig och mental stimulans för att bli kåta.Fungerar inte det bitarna så uteblir ofta sexlusten.
    Visst, det kan också hända att det inte fungerar trots att kvinnan kommunicerar hur mycket och hur tydligt som helst. Fast iofs tror jag att hon då gör sig av med den killen.

Men det kan ju hända att unga tjejer är osäkra och undrar om det är fel på dem själva. De kan ha lite svårare att ta för sig och säga vad de vill, också för att de inte vet ännu vad de tycker om sexuellt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Janna) skrev 2019-11-25 15:56:44 följande:
    Vilket dravel, ursäkta.
    ???

Jag tyckte det lät rimligt och vettigt. Förutom kanske att killar måste tömma sig. Det kanske de måste, men det kan de förstås även göra utan kvinna. 
  • Anonym (Fiona)
    Anonym (Emma) skrev 2019-11-25 17:14:31 följande:
    Nu verkar ju du vara ett av de där guldkornen som faktiskt har ett intresse av att samspela, de jag pratar om har inte det. Jag snackar med andra ord inte alls om de där som vill ha vägledning, vill prova sig fram eller som helt enkelt är lite oerfarna utan om de där som när man visar att man vill bli smekt tycker att man kan göra det själv så kan han ligga och slörunka med mobilen så länge, eller de som när man förreslår att man kanske ska avvakta med penetrationen en stund för att låta kroppen hänga med föreslår glidmedel eller helt enkelt spottar i näven (här brukar jag be folk gå). Du är säkert en ypperlig älskare men sanningen är att många män inte är det och inte heller vill vara det.

Varför vet jag inte, kanske är många av dem "porrskadade". Från killar som jag upplevt det funkat bra med har jag fått höra att jag tänder igång ovanligt snabbt, verkar ha lätt att komma, kommunicerar bra och överlag är "enkel". Jag upplever själv att jag är öppen, busig och gillar att vägleda och "utbilda" men om gensvaret är noll och inget så är det svårt och tråkigt att försöka vidare. Då blir det hellre inget sex.
    Det där med att killen spottar i handen så fort man klätt av sig och tror att man som tjej är redo har jag varit med om 1 gång. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Träffade aldrig den killen igen.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Fiona) skrev 2019-11-25 18:06:05 följande:

Det där med att killen spottar i handen så fort man klätt av sig och tror att man som tjej är redo har jag varit med om 1 gång. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Träffade aldrig den killen igen.

Erkänn att han inte fattade varför du inte vill ses igen?
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?