Inlägg från: Skogshuggaren |Visa alla inlägg
  • Skogshuggaren

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

AndreaBD skrev 2019-11-24 23:00:28 följande:
    Jag tänkte främst på en stor gammal studie som gjorts om ett folk som hette trobidianer eller något liknande - jag hittar inte, minns inte vad de heter exakt. Där hade man studerat deras sex-liv och samhälle och konstaterat att de levde helt fritt, hade sex utan hämningar, det förekom INGA våldtäkter och både män och kvinnor hade mycket sex. Kvinnorna hade en ganska stark roll där, om jag minns rätt var det alltså ett matriarkat. Den studien citerades ofta om man ville styrka att frihet och avsaknad av manlig dominans ger ett bra sex-liv för alla. 
    Befolkningen på Trobriandöarna:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trobriand%C3%B6arna
  • Skogshuggaren
    Anonym (fel) skrev 2019-11-25 12:54:05 följande:
    Du har fel, tycker det hon sa var ytterst relevant och väldigt, väldigt vanligt. 

Kvinnan jobbar 200% - fördelat hälften på jobbet och hemma.
    Mannen jobbar 100% på jobbet, om en det, och några ynka 5% hemma eller något.

Vem har mest energi kvar efter att haft barn som klängt på en, varit den enda som har huvudet fullt med att dottern behöver större vinterskor, sonen fler strumpor och nya byxor, det är utflykt på tisdag och utvecklingsamtal veckan därpå, det är stökigt hemma, min mans mamma fyller år om två veckor och vi behöver köpa en present, dottern har fotbollscup i helgen, sonen ska på kalas osv. osv. och dessutom behöva behandla sin partner som ännu ett barn och behöva tjata för att han ska bidra med basala saker som att dammsuga och inte lämna smutstvätt överallt. 

Tycker inte alls det är konstigt att kvinnor har lägre lust, inte heller att kvinnor är överrepresenterade i statistiken när det gäller utbrändhet.

Lägg till då män som inte bryr sig om kvinnors njutning och är kassa i sängen.

Samt de män som tycker sex är det viktigaste som existerar i ett förhållande och inte tror att relationen i övrigt, romantik och uppskattning har något med sexlust att göra. 

Tror det handlar om biologi också men även att heterosex oftast är utformat från mäns behov. 

Så ja, många variabler men ack så vanligt. Vardagen behöver bli mer jämnlik och sexet likaså. 
    Fast, som vissa av inläggen ovan poängterar, så har ju kvinnor idag större möjligheter än någonsin att ändra på detta. Man måste inte stanna i en relation som inte fungerar, man kan skilja sig, man kan välja vem man vill leva med, man kan leva ensam. Man kan ställa krav på en partner som man inte är beroende av. Man kan välja yrke och karriär mer än någonsin, föräldraförsäkringen är bättre än någonsin.

Detta borde ju medföra att kvinnor kan prioritera sexlivet om de nu skulle vilja det?
  • Skogshuggaren
    Anonym (Tuvalie) skrev 2019-11-25 15:16:18 följande:
    Du har (tyvärr) fel. Våldtäkt inom äktenskapet kriminaliserades inte förrän 1965. Fram tills dess var det alltså lagligt för män att kräva sex/våldta sina fruar hejvilt. 
    Fel? Du menar att hon skulle skrivit 1900-1945 istället? De flesta gifter ju sig efter 20.
  • Skogshuggaren
    Anonym (Janna) skrev 2019-11-25 15:34:18 följande:
    Ok, det förstod jag. Jag håller med om att det beror på dom själva. Jag var mer nyfiken på vad du tror att detta beteende grundar sig i? Från början? Jag menar då den kvinnliga bristen på initiativ, oförmågan att uttrycka vad kvinnan själv behöver för att få orgasm, tendensen att skylla på det hela på mannen? Om vi ser till sexualhistorien så har ju mäns och kvinnors sexuella liv sett diametralt olika ut. Våldtäkt inom äktenskapet kriminaliserades tex först på 1960-talet i Sverige, före det ansågs det som en plikt att kvinnan skulle ligga som en död fisk och ta emot när mannen ville sexa. Det var hans rätt och skyldighet som man att ta för sig av. Jag tror personligen att denna syn på mäns och kvinnors sexuella behov lever kvar, och manifesterar sig på olika sätt: som en oförmåga i att uttrycka sina egna behov hos kvinnor, som en känsla av rättfärdigande hos männen, som ett orgasmglapp i heterorelationer.
    Å andra sidan, är det inte så att flickor och kvinnor uppmuntras att utforska och uttrycka sin sexualitet i dagens läge? I skolan, i media, bland influensers etc. Är det du beskriver något som är på väg bort, i alla fall i de yngre generationerna?
  • Skogshuggaren
    Trz12 skrev 2019-11-25 18:44:05 följande:

Jag (man) kan inte yttra mig helt och hållet på denna punkt men har ändå åsikter om varför jag tror att det blivit som det blivit. 

Om vi först kollar på hur samhället har bestämt att sexualitet ska uttryckas har tyvärr kvinnor alltid varit nedtryckta. Där det är extremt mycket mer okej för en man att vara "översexuella", eller söka multipla partners för njutning medans en kvinna som säkert har minst lika stort driv inte får uttrycka detta i rädsla för att ses som en dålig människa eller "lösaktig".

Om vi sen kollar på hur sex-drivet fungerar hos män och kvinnor, (en grov generalisering), så tror jag att det är enklare för en man att få sin "på-knapp" påslagen av det rent visuella medans en kvinna blir mer attraherad och kåt från hjärnan (där fantasier och situationer regerar och driver sexlusten). Detta betyder ju absolut att en man kanske blir kåtare "lättare", det räcker med att man ser en attraktiv kvinna i tight klänning eller kanske lite naket lår och genast så börjar det hända något och man är redo att sätta igång, medans en kvinna kanske behöver tid att fantisera, drömma och fundera ut scenarion som gör henne tänd och redo.

Som sagt, detta gäller självklart inte för alla.

Förspelet för en kvinna börjar ofta redan i början av dejten, flirtandet, komplimangerna, kanske en lite snuskig kommentar (vid rätt tillfälle SJÄLVKLART, man får ha fingertoppskänsla), lite oskyldig beröring på lite intimare delar av kroppen för att bygga upp lusten, medans en man ofta är redo relativt snabbt. Tror det är en vanlig tanke hos många män att förspelet endast börjar när man ligger avklädda på sängen och fysiskt "värmer upp" för sex. Glöm inte att lusten börjar i hjärnan, man kan tänka till sig en orgasm (ni har säkert gjort det i sömnen någongång) och då är verbal kommunikation som backas upp av små lätta fysiska detaljer en väldigt stor grej.

Med detta sagt tror jag att sex-drivet hos män och kvinnor är lika högt (kvinnor är nog kåta minst lika ofta) men det fungerar lite olika som i kombination med samhälleliga "skammen" över kvinnors lust efter "meningslöst" sex kanske gör att det blir mycket stress kring ämnet i kvinnors hjärnor som gör att denna lust blir "blockerad" eller nedtryckt ibland.

Sen kommer vi till ytterligare en faktor. Män är ofta egoistiska och ganska enformiga älskare, vilket fungerar bra från deras perspektiv för de kommer och sedan är de alldeles slut och nöjda. En kvinna kan få multipla orgasmer och komma på flera olika sätt, och jag kan garantera att om man får sin kvinna att komma på nya spännande och exploderande sätt kommer hon att tråna efter mer och mer. Det är vårt ansvar som moderna män att lära oss hur kvinnorna fungerar för att maximera deras orgasmer och därav ge tillbaka sexlusten som stulits av vårt kön under tusentals år av förtryck och skambeläggning i hopp om att kontrollera dem.

Långdragen analys. 

<3

Du verkar vara anhängare av teorin om att "män är från Mars och kvinnor från Venus", d v s att vi fungerar olika och inte alltid förstår varandra. Det ligger väl någonting i det, men jag har svårt att se det som enda förklaring till trådens frågeställning. I så fall kunde det ju lika gärna vara männen som tröttnar på "romantiskt trams" och långa förspel och gärna avstår från sex. Så verkar det ju inte riktigt vara (även om det finns exempel på detta i andra trådar).

När det gäller att samhället har tryckt ner kvinnans sexualitet så har det ju varit så historiskt sett, men idag är det väl nästan tvärt om? Killar ska tagga ner och inte vara för framfusiga, tjejer ska bejaka sin sexualitet, utforska, prata om sex och köpa sexleksaker.
  • Skogshuggaren

Nu har denna tråd spunnit på i några veckor, är det inte så att det börjar utkristallisera sig ett svar på ursprungsfrågan?

Kvinnors sexlust påverkas mycket mer av yttre faktorer än mäns sexlust. När kvinnor får problem i relationen, tappar attraktionen, blir stressade, trötta, irriterade, sover för lite eller vad det nu kan vara så går det ut över sexlusten. De avstår frivilligt från sex för att de inte har lust.

Män är (i detta avseende) mer som maskiner. De kan gå genom livets alla problem, vara sura, arga, trötta, stressade, men ändå ha kvar sin sexlust.

TS var alltså inne på rätt spår redan i sin trådstart.

Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?