Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
Jag (man) kan inte yttra mig helt och hållet på denna punkt men har ändå åsikter om varför jag tror att det blivit som det blivit.
Om vi först kollar på hur samhället har bestämt att sexualitet ska uttryckas har tyvärr kvinnor alltid varit nedtryckta. Där det är extremt mycket mer okej för en man att vara "översexuella", eller söka multipla partners för njutning medans en kvinna som säkert har minst lika stort driv inte får uttrycka detta i rädsla för att ses som en dålig människa eller "lösaktig".
Om vi sen kollar på hur sex-drivet fungerar hos män och kvinnor, (en grov generalisering), så tror jag att det är enklare för en man att få sin "på-knapp" påslagen av det rent visuella medans en kvinna blir mer attraherad och kåt från hjärnan (där fantasier och situationer regerar och driver sexlusten). Detta betyder ju absolut att en man kanske blir kåtare "lättare", det räcker med att man ser en attraktiv kvinna i tight klänning eller kanske lite naket lår och genast så börjar det hända något och man är redo att sätta igång, medans en kvinna kanske behöver tid att fantisera, drömma och fundera ut scenarion som gör henne tänd och redo.
Som sagt, detta gäller självklart inte för alla.
Förspelet för en kvinna börjar ofta redan i början av dejten, flirtandet, komplimangerna, kanske en lite snuskig kommentar (vid rätt tillfälle SJÄLVKLART, man får ha fingertoppskänsla), lite oskyldig beröring på lite intimare delar av kroppen för att bygga upp lusten, medans en man ofta är redo relativt snabbt. Tror det är en vanlig tanke hos många män att förspelet endast börjar när man ligger avklädda på sängen och fysiskt "värmer upp" för sex. Glöm inte att lusten börjar i hjärnan, man kan tänka till sig en orgasm (ni har säkert gjort det i sömnen någongång) och då är verbal kommunikation som backas upp av små lätta fysiska detaljer en väldigt stor grej.
Med detta sagt tror jag att sex-drivet hos män och kvinnor är lika högt (kvinnor är nog kåta minst lika ofta) men det fungerar lite olika som i kombination med samhälleliga "skammen" över kvinnors lust efter "meningslöst" sex kanske gör att det blir mycket stress kring ämnet i kvinnors hjärnor som gör att denna lust blir "blockerad" eller nedtryckt ibland.
Sen kommer vi till ytterligare en faktor. Män är ofta egoistiska och ganska enformiga älskare, vilket fungerar bra från deras perspektiv för de kommer och sedan är de alldeles slut och nöjda. En kvinna kan få multipla orgasmer och komma på flera olika sätt, och jag kan garantera att om man får sin kvinna att komma på nya spännande och exploderande sätt kommer hon att tråna efter mer och mer. Det är vårt ansvar som moderna män att lära oss hur kvinnorna fungerar för att maximera deras orgasmer och därav ge tillbaka sexlusten som stulits av vårt kön under tusentals år av förtryck och skambeläggning i hopp om att kontrollera dem.
Långdragen analys.
<3