• Trz12

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Jag (man) kan inte yttra mig helt och hållet på denna punkt men har ändå åsikter om varför jag tror att det blivit som det blivit. 

Om vi först kollar på hur samhället har bestämt att sexualitet ska uttryckas har tyvärr kvinnor alltid varit nedtryckta. Där det är extremt mycket mer okej för en man att vara "översexuella", eller söka multipla partners för njutning medans en kvinna som säkert har minst lika stort driv inte får uttrycka detta i rädsla för att ses som en dålig människa eller "lösaktig".

Om vi sen kollar på hur sex-drivet fungerar hos män och kvinnor, (en grov generalisering), så tror jag att det är enklare för en man att få sin "på-knapp" påslagen av det rent visuella medans en kvinna blir mer attraherad och kåt från hjärnan (där fantasier och situationer regerar och driver sexlusten). Detta betyder ju absolut att en man kanske blir kåtare "lättare", det räcker med att man ser en attraktiv kvinna i tight klänning eller kanske lite naket lår och genast så börjar det hända något och man är redo att sätta igång, medans en kvinna kanske behöver tid att fantisera, drömma och fundera ut scenarion som gör henne tänd och redo.

Som sagt, detta gäller självklart inte för alla.

Förspelet för en kvinna börjar ofta redan i början av dejten, flirtandet, komplimangerna, kanske en lite snuskig kommentar (vid rätt tillfälle SJÄLVKLART, man får ha fingertoppskänsla), lite oskyldig beröring på lite intimare delar av kroppen för att bygga upp lusten, medans en man ofta är redo relativt snabbt. Tror det är en vanlig tanke hos många män att förspelet endast börjar när man ligger avklädda på sängen och fysiskt "värmer upp" för sex. Glöm inte att lusten börjar i hjärnan, man kan tänka till sig en orgasm (ni har säkert gjort det i sömnen någongång) och då är verbal kommunikation som backas upp av små lätta fysiska detaljer en väldigt stor grej.

Med detta sagt tror jag att sex-drivet hos män och kvinnor är lika högt (kvinnor är nog kåta minst lika ofta) men det fungerar lite olika som i kombination med samhälleliga "skammen" över kvinnors lust efter "meningslöst" sex kanske gör att det blir mycket stress kring ämnet i kvinnors hjärnor som gör att denna lust blir "blockerad" eller nedtryckt ibland.

Sen kommer vi till ytterligare en faktor. Män är ofta egoistiska och ganska enformiga älskare, vilket fungerar bra från deras perspektiv för de kommer och sedan är de alldeles slut och nöjda. En kvinna kan få multipla orgasmer och komma på flera olika sätt, och jag kan garantera att om man får sin kvinna att komma på nya spännande och exploderande sätt kommer hon att tråna efter mer och mer. Det är vårt ansvar som moderna män att lära oss hur kvinnorna fungerar för att maximera deras orgasmer och därav ge tillbaka sexlusten som stulits av vårt kön under tusentals år av förtryck och skambeläggning i hopp om att kontrollera dem.

Långdragen analys. 

<3

• Trz12
    Vattumankillen skrev 2019-11-25 19:08:10 följande:
    Egoistisk?

Varför blir ni sura när killen inte ställer upp när kvinnor inte ser något problem med att män blir utan sex?

Jag vet inte riktigt i vilken situation du syftar att "kvinnor låter män gå utan sex". Men om du nu känner att du har varit sugen i långa perioder och din partner inte vill ha sex med dig kanske de är bättre att börja fundera på hur du kan ändra ditt sätt att vara på för att få nya resultat. Det är ju inte av elakhet som en kvinna väljer att inte ha sex med dig, det är ju minst lika tråkigt, kanske till och med värre för henne pågrund av alla stressande tankar att felet ligger hos henne. Detta kan nog leda till en ond spiral där kommunikationen fallerar och det byggs upp till någon slags vägg mellan er.

Och jag tror det är viktigt att inte bli "stött" i detta läge utan försöka nya grejer bara, kommunicera på sätt du aldrig kommunicerat, våga vara öppen och sårbar och förklara hur saker känns för dig och snäs inte åt eventuella svar du kan få tillbaka. Jag kan se hur det ifrån din ståndpunkt låter som jag försöker säga att allt ansvar ligger hos män när det kommer till sexlusten, SJÄLVKLART handlar en relation om att ge och ta. Men då en kvinnas sexuella driv ofta kommer från fantasier och drömmar är det väldigt logiskt att den är stark i början av en relation då mannen överraskar, allt är nytt och spännande man lär känna varandra osv. Ju längre relationen fortgår och ju mer bekväma man blir med varandra desto svårare är det att den lättare "spännande" kåtheten dyker upp i hennes hjärna medans du som man kanske har det lättare då du tänder på det visuella. Detta är, för att förtydliga ytterligare en gång, en grov generalisering. 

Tycker du att detta låter som orättvist eller "tråkigt" att ansvaret ligger hos dig som man har du nog fått allt om bakfoten eller helt enkelt inte träffat den rätta partnern. I en relation där du älskar din partner är det minst lika roligt för dig att överraska och utvecklas med henne och inte ett "jobb". Du kommer märka att när din kvinna är helt uppfylld känslomässigt och sexuellt så kommer hon att överraska och göra minst lika mycket tillbaka, en relation handlar om ovillkorslöshet. Man räknar inte och jämför inte, men det tar absolut också hårt arbete ibland att försöka växa tillsammans och våga vara sårbara för att förhoppningsvis hitta ett samspel som gör båda parterna lyckliga. Och framförallt handlar det om att vara modig och inte kontrollerande, låt henne uttrycka sig och känna sig bekväm med sin sexualitet i alla lägen, ingenting är fel.

<3

• Trz12
    blueblue skrev 2019-11-25 21:59:07 följande:
    Din vinkel är ganska intressant då det innebär att vi som män i princip måste förändra oss allteftersom en relation blir längre för att fortsatt vara av intresse för kvinnan i relationen.

Är det därför man hör från många som skiljer sig att de växt ifrån varandra?

Eller att han är inte den man jag träffade?

Eller var har den jag träffade tagit vägen?

Om ditt antagande stämde så skulle i princip bara Ernst vara den ända med ett fungerande sexliv då han chockar oss alla på ett sätt varje gång han visar sig.

Ca40% av män i 40-års åldern lider av erektionsproblem. En stor andel av kvinnor i ett normalt fungerande förhållande når en peak i sin sexualitet just i 40-års åldern och blir då mer sexuellt aktiva igen. Att vi män får erektionsproblem beror inte på att vi inte tänder på kvinnor utan en massa andra faktorer spelar in så som att vi tex inte längre producerar samma mängd testosteron i kroppen.

Varför vill inte min man ha sex frågar sig många?

Svar: Det vill han och har antagligen velat flera gånger i vecka i många års tid, men har nu fått problem som är i princip omöjliga att lösa utan medicin som kan leda till förhöjt blodtryck och hjärtproblem.

Frågan är varför ni inte velat och vågat visa vad ni vill i sänghalmen och utbildat er gubbe att bli en så bra älskare som möjligt och förklarat, gör så här, det där älskar jag, chocka mig med nått nytt, så här kommer jag på bästa sätt.

Istället fortsätter kvinnor på samma sätt fast att de har alla möjligheter att ändra detta.

Du, kvinna, Som individ måste ta ansvar för din sexuella upplevelse. Ni kan aldrig skuldbelägga detta på någon annan än er själva.

Att något historiskt har varit en standard betyder inte att det är det nu.

Har man fått satsen i munnen historiskt så behöver det inte betyda att man slutar suga kuk, man förklara för sin partner att man inte gillar det, så kan jag lova att en normal man ser till att det inte hamnar där.

Det är så enkelt att om män och kvinnor pratar med varandra.

Tack för ditt svar! Alltid trevligt med en diskussion så man förhoppningsvis kan lära sig lite nya infallsvinklar! 

Det jag skrev, även om det blev ganska långdraget var en kort sammanfattning om vad jag tror har hänt när det kommer till att kvinnor ses som mindre "sexuellt drivna" än män som tråden ville diskutera.

Ute som singel är en sak, där är det en uppenbar samhällelig skillnad mellan tjejers sexuella frihet och mäns (med undantag), det tror jag de flesta kan hålla med om. Vi kan nog anta att det finns många kvinnor därute som drömmer om minst lika galna one-night stand upplevelser som män bara att de inte riktigt kan leka ut de tankarna lika lätt eller ofta i praktiken. 

Men ser vi till relationer som har passerat 5 år finns det självklart par som har en kvinna som vill ligga hela tiden medan mannen är understimulerad och inte är sugen. Men det är inte riktigt det scenariot jag ville ta upp utan mer fokusera på originella frågeställningen, hur ser kvinnors sex-lust egentligen ser ut idag! 

Svaret hänger nog på väldigt många faktorer. Dels att fortsätta hålla romansen vid liv med enkla saker som "överraskningar" och lite nya sexleksaker osv. Men också en i min åsikt mycket viktigare ståndpunkt, nämligen jobba hårt på "jaget" i en relation. Jag tror att det alltför ofta blir till att par sammansmälter i någon slags boll efter åren går. Och jag tror inte att det finns någonting osexigare för varken en man eller kvinna än en partner som är helt i beroendeställning till dig på ett socialt/umgängesplan. Jag vet väldigt många killar/män som gav upp sina vänner (kanske inte hade så många till att börja med) och la allt fokus på nya livet med sin partner.

Och där ligger ju en annan rot till problemet, mäns sorgliga oförmåga att ha många nära vänner runt sig. Detta är ju återigen, precis som skuldbeläggningen av kvinnors sexlust, samhällets fula åsikter. Vi som män vågar inte vara sårbara och visa känslor till andra män, som ofta är en inkörsport till djupare, livslånga vänskaper mellan två män. Det är verkligen jättesorgligt och bidrar nog till oändlig smärta hos många ensamma män runt oss.

Det låter väl kanske som ett fint uppoffrande i teorin (att ge upp sina vänner) men det är viktigt, för att hålla intresset vid liv, att man ser till att man tar hand om sig själv. Man utmanar sig själv, växer på sin arbetsplats, får ansvar, träffar vänner vid sidan om relationen, vad det nu än må vara. Alla dessa små pusselbitar kombinerat med vad jag skrev i texten innan är nog grunden till att hålla sin kvinnas sexlust levande. Jag säger inte att kvinnor bara kan ligga hemma och inte göra ett skit och allt hänger på oss män, men jag tror att det kanske är lättare för en man i många lägen att bli ganska "nöjd" med sin situation och finna sig i den, medans kvinnor tänker, reflekterar, drömmer och diskuterar med sina vänner mycket mer. Detta är bara så som det ser ut (i min åsikt), och man kan ju ha tankar om det eller så försöker man att finna sig i verkligheten och göra det bästa man kan för att må bra i den.

Ingen av sakerna jag rabblat upp som jag tycker män ska göra är ju tråkiga saker. Det handlar om spontanitet, vara modig, visa känslor, ta hand om sig själv, utforska sexuella marker och kommunicera. Det är ju definitivt verktyg för att skapa en ny sexuell spänning med din partner, men i grunden handlar det ju bara om att du ska öppna upp dig själv som man och må så bra som du kan, för gör du det så kommer människor att dras till dig, kvinnor som män.

• Trz12
    Postman skrev 2019-11-25 23:01:52 följande:
    Håller inte alls med att det år så det fungerar, jag tycker du är helt ute och cyklar, för vissa ja men för vissa helt nej och gråzoner däremellan.

Det är väldigt enkelt att bara skuta över och säga att män egoistiska och ganska enformiga älskare. De allra flesta män vet mycket väl hur kvinnor fungerar och det är många gånger ett en överdriven fixering vid kvinnornas njutning och kön. Jag tror det mer är dags att kvinnor slappnar av och tar ansvar för sin egna orgasm. Det gör att samspelet skulle bli långt mer avslappnat än att bara peka finger åt män att "haaa, det är ert fel".

Jag förstår vad du menar. Det låter väldigt hårt när det citeras sådär. Allt man pratar om och berättar är ju självklart utdrag ur ens egna erfarenheter, och tyvärr i min verklighet och erfarenhet så är män i min omgivning ganska självcentrerade och simpla när det kommer till sex. 

Vi står väl lite i olika hörn till hela den här konversationen vilket är en bra sak för då kan man diskutera. 

Vi kommer från tusentals år av mans-dominering där kvinnor gång efter gång har fått ge hän till männens begär. Jag tycker inte att det är en konstig sak att man känner av att vågskålen har börjat röra sig lite. Det är en bra sak att kvinnor börjar ställa krav, det gäller bara att du som man utvecklas med dem och börjar tänka ut hur du ska lösa situationen på bästa sätt. Manligt och kvinnligt är fortfarande i hög grad en grundfaktor i attraktion mellan de båda könen, man ska inte bli någon försiktig nedtryckt man som gör allt en kvinna pekar på, tvärtom, men det är också viktigt att ibland lägga manliga egot åt sidan och sätta sig in i hur en kvinnas sexlust fungerar.

Man får hitta en gyllene mellanväg där man är mer uppmärksam och lyssnar samtidigt som man behåller sin integritet och manlighet. Det ena behöver inte förta det andra! 

Det låter som ett påhopp mot män alltihop, det är väl kanske mer ett försök till att ge en tankeställare till män därute som sitter fast i gamla spår och blir frustrerade över att saker inte fungerar! Allt jag pratar om handlar ju bara om att man ska ge sig själv en så stor chans som möjligt att känna sig sexig, attraktiv och lycklig med sig själv!

• Trz12
    New Dawn skrev 2019-11-26 10:07:07 följande:
    Jag håller med om att det kan vara så som du beskriver. Att kärleken är slut, men att man vill stanna i relationen pga omsorg om barnen, omsorg om varandra, rädsla för framtiden, ekonomiska och praktiska problem, och ja då kan inte något samtal i världen ändra lusten. Visst kan en vänskaplig, kollegial värme och vänskap ändå finnas. Det typiska för denna situation är att kvinnan i denna situation inte heller är intresserad av annan närhet. Hon vill liksom inte ta emot ickesexuella smekningar och hålla om sin man heller. En vänskaplig kram kan funka, samt "hälsningspussar", men i värsta fall inte ens det.

Om man är i detta läget finns bara en sak att fundera över och det är om relationen ändå är värd att stanna i, och det bör båda fundera på. Inte sällan kanske någon av dem väntar på något, som tex att barnen ska bli äldre, eller så skjuter man hela tiden fram tankar på skilsmässa till något tillfälle då det är bättre.... Vilket aldrig finns. Den som inte vill ha sex, i detta fall kvinnan, kanske kommer fram till att det minst jobbiga är att stanna, trots den obefintliga närheten, och hon stannar tills i så fall mannen ger upp. Det betyder inte att hon trivs med att leva utan sex, bara att alternativet skilsmässa är ett sämre alternativ.

Vad man som man kan göra i detta fall är att "lägga korten på bordet" och säga som det är "jag klarar inte av att leva i en relation utan sex och närhet" "vad ska vi göra? ". Det kan finnas situationer som går att lösa om man plötsligt möter varandra och inte gömmer sig för varandra i familjelivets vardag, men för det mesta är det nog kört. Vissa kanske kan acceptera någon typ av diskret öppen relation, men för det mesta är det nog bara ett steg mot slutet.

Jag vill dock backa bandet, för alla kvinnor som inte vill ha sex känner inte så här lite för mannen. Någonstans börjar det och det finns givetvis lägen då känslorna inte dött men lusten ändå uteblir, och då kan man komma till rätta med det, men sannolikt behöver man komma åt vilka känslor som gör att man inte vill ha sex.

Jag är rätt kåt av mig men till och med jag skulle tacka nej till sex mer än hälften av alla gånger om jag visste att det vi gjorde måste leda till att jag blev kåt. Då skulle jag nog svara "nej det funkar inte i dag", men eftersom att sex bara är en del av annan njutning, behöver jag varken säga ja eller nej till sex, utan i så fall bara till exakt det som sker. Min man kan alltså tom smeka utanpå mitt kön, utanpå de yttre blygdläpparna, och jag behöver inte ens då bestämma mig att svara på om jag vill ha sex eller inte. Kanske blir det inte mer än så alls, eller så blir det allt möjligt, eller så blir han kåt men inte jag och då tillfredställer jag honom, eller så blir bara jag kåt och han tillfredställer mig. Många kvinnor säger nej på en gång för de känner förväntan på att bli kåta och de tror, på riktigt, inte att de kan. Om man tror att man måste bli kåt kan det låsa sig av bara den "förväntan". Vet man dessutom att mannen blir tjurig och besviken ökar den inre pressen vilket sätter ytterligare käppar i hjulet. Har man dessutom svårt att komma och sex inte är så lätt att få skönt minskar ju förutsättningarna ännu mer.
    Wow vilken bra text! Jag tror detta stämmer väldigt bra in på väldigt många relationer. Var det jag försökte röra vid men du var bättre på sätta ord på det! Bravo!
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?