• painkiller12

SKOLSKÖTERSKA HAR TVINGAT MITT BARN VACCINERA SIG!!!!

(rubrik för uppmärksamhet, ej mitt barn)

En skolsköterska har i området jag bor tvingat min väninnas barn vaccinera sig mot livmoderhalscancer, trots att pappret där föräldrarna ska kryssa för JA eller NEJ var ifyllt med ett NEJ och underskrivet av föräldrarna. Hon drog med sig barnet in till sig och sa ''du har fyllt i detta själv för att du är rädd för sprutor!'' och vaccinerade barnet mot föräldrarnas och barnets vilja. Barnet är livrädd. Skolsköterskan ringde inte och frågade föräldrarna innan hon begick detta tvångsingrepp.

Nu ber jag er på familjeliv bara STRÖMMA PÅ med ideér om vad jag kan göra i detta ärende.

Kontakta JO?
    Allmän åklagare? Det är ett brott begånget från skolsköterskan?
    Få tag på pappret där föräldrarna ej samtyckte till vaccinet, är skolorna skyldiga att dokumentera det? Som bevis?
    Kontakta rektorn?
    Kontakta lokala nyhetsbladet för att få ärendet uppmärksammat? 
    Föräldrarna har inget uppehållstillstånd i Sverige, barnet är fött i ett annat land men dom har ett barn som är fött här, KAN DETTA PÅVERKA? 

DETTA ÄR INGEN DISKUSSIONSTRÅD OM VACCIN ÄR BRA ELLER INTE, VI HAR ENLIGT GRUNDLAGEN RÄTT ATT VÄLJA HELT SJÄLVA I SVERIGE. VACCINSFÖRESPRÅKARE OCH ANTIVACCINFÖRESPRÅKARE HÅLL ER BORTA.

Frågan berör skolsköterskans tjänstefel och HUR KAN MAN GÅ VIDARE MED DETTA PÅ BÄSTA SÄTT? Hjälp mig steg för steg ni som är välvilliga!

• Svar på tråden SKOLSKÖTERSKA HAR TVINGAT MITT BARN VACCINERA SIG!!!!
  • Anonym (cc)

1. Det bästa är om barnet vaccinerar sig enligt vaccinationsprogrammet
    2. men tråden handlar inte om det, tråden handlar om man får vaccinera barn utan förälders samtycke.

Vaccinerar skolhälsan elev under femton utan föräldrars samtycke:
    Anmäl till IVO

• GGN
    Anonym (Malin) skrev 2019-11-19 10:05:16 följande:

Störda föräldrar som inte vill sitt eget barns bästa? Det är dom som borde anmälas.

Håller med Kramklubba...
  • Pikacha

Jag är nyfiken på vad sköterskan sa när ni tog kontakt och konfronterade henne/honom.

Om jag hade haft en dotter och varit emot vaccineringen så hade jag självklart tagit upp detta med skolan direkt när det hänt.
    De hade fått förklara för mig hur det här kunde hända och därefter hade jag sen valt om jag velat gå vidare med en anmälan eller inte.

Men ni måste väl ha pratat med skolan/sköterskan om det?

• Brattman

Sjuksköterskan var naturligtvis medveten om att hon överskred sina befogenheter när hon gav vaccinationen, och det krävs både mod och handlingskraft för att agera på det sätt som sjuksköterskan gjorde. Genom sitt agerande bidrog hon till att ett barn fick det skydd som barnets föräldrar av okunskap ville att barnet skulle gå miste om.

Men denna diskussion handlar inte om några moraliska bedömningar, och föräldrar har till stor del rätt att styra över sina barns liv, även om detta innebär att barnet till viss del utsätts för situationer som objektivt sett kan vara till skada för barnet.

Sjuksköterskan handlade av omtanke för barnets bästa, och gjorde en god gärning. Men även goda gärningar kan vara brottsliga, och juridiskt sett har sjuksköterskan begått en brottslig handling. Detta följer av Regeringsformen 2 kap 6 § "Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp".

Om barnets föräldrar vill göra en anmälan, så är polisen rätt instans att vända sig till. De kommer då att utreda saken, och försöka gå till botten med vad som verkligen hände. Om polisen kommer fram till att ett brott är begånget kommer detta lämnas vidare till åklagare för rättslig prövning i domstol.

En annan möjlighet är också att vända sig till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) som kan pröva om sjuksköterskan har begått något fel i sin yrkesutövning.

• Anonym (Underligt)

1. föräldrarna ska ringa och prata med skolsköterskan och fråga varför detta gjordes. Vaccinet ska dessutom tas 2 ggr så det är viktigt att framföra att de inte önskar detta.
    2. ring rektorn och se till att få ett möte och förklara att ni tänker polisanmäla skolsköterskan.
    3. polisanmäl henne.

• Anonym (Anonum)
    Anonym (cc) skrev 2019-11-19 10:01:17 följande:

Vilken skola håller på med dessa galenskaper?

Går ju emot alla regler som finns.

Barnet bestämmer själv = föräldrarna skriver på. Ingenstans skrev jag att vi vaccinerar över huvudet på vårdnadshavarna. Men om barnen säger ja och föräldrar nej kan orosanmälan göras. Ännu har det inte hänt för mig och jag har aldrig vaccineratvutan skriftligt men för att vara övertydlig så kan barnen säga till sina föräldrar och dom skriver på
  • Anonym (cc)
    Anonym (Anonum) skrev 2019-11-19 06:31:37 följande:

Barnet kanske ville ha vaccinet trots all vårdnadshavare tackat nej? På högstadiet håller vi ständigt på att vaccinera ikapp flickor vars föräldrar tackat nej i åk 5 fast barnen vill skyddas,

från åk 7 bestämmer dom själva och istället för 2 sprutor måste dom ta 3. 
    Nej det är fel, barnen bestämmer inte själva från åk 7. När de fyllt 15 år kan skolhälsovården göra en bedömning av elevens mognad och ge vaccinet trots nej från förälder.

Skolan administrerar inga papper eller dokumenterar. Detta görs i elevernas medicinska journal som är sekretessbelagd och ingen annan än den aktuella sköterskan kan läsa den eller dokumentera där
    Här gör ni också fel. Föräldrarna ska alltid skriva på en blankett vid vaccination när det gäller omyndig (alltså även efter 15 år) elev. På den ska det framgå om förälder samtycker eller inte. Om förälder sagt nej ska det dokumenteras i journal.
    Elev och förälder får läsa i sin journal, inte endast skolsköterskan. Och inte bara den aktuella sköterskan kan läsa journalen, all sjukhuspersonal som är involverad i barnets vård kan läsa journalen.

Vaccinerar ni elev under 15 år utan förälders skriftliga samtycke är det underlag för anmälan till IVO

• Anonym (ush)
    Anonym (Anonum) skrev 2019-11-19 06:31:37 följande:

Barnet kanske ville ha vaccinet trots all vårdnadshavare tackat nej? På högstadiet håller vi ständigt på att vaccinera ikapp flickor vars föräldrar tackat nej i åk 5 fast barnen vill skyddas, från åk 7 bestämmer dom själva och istället för 2 sprutor måste dom ta 3.

Skolan administrerar inga papper eller dokumenterar. Detta görs i elevernas medicinska journal som är sekretessbelagd och ingen annan än den aktuella sköterskan kan läsa den eller dokumentera där

Det är exakt det här jag menar. Skolsköterskor springer runt som tokar efter vaccin motståndare och försöker få dom att ändra uppfattning. Barnen är inte tillräckligt mogna eller pålästa för att fatta ett sånt beslut! Det sjuka är att ni begriper inte hur mycket produkt av samhället ni bara är, precis som alla tandläkare som under 5 års utbildning blir hjärntvättade om att fluor är bra för tänderna. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Anonum) skrev 2019-11-19 17:44:50 följande:
    Barnet bestämmer själv = föräldrarna skriver på. Ingenstans skrev jag att vi vaccinerar över huvudet på vårdnadshavarna. Men om barnen säger ja och föräldrar nej kan orosanmälan göras. Ännu har det inte hänt för mig och jag har aldrig vaccineratvutan skriftligt men för att vara övertydlig så kan barnen säga till sina föräldrar och dom skriver på
    De sjukdomar som innebär allvarlig risk för liv och hälsa hos normalindividen vaccinerar man mot på BVC, inte i skolan och ev diskussioner tas då, inte vid påfyllnadsdoser.
    Naturligtvis KAN en skolsköterska göra orosanmälan pga nej tack till HPV-vaccin, och BÖR göra det om hon verkligen tror att det är fara för barnets välbefinnande. I så fall gissar jag dock att bortval av vaccin bara är en liten del i ett större mönster av oroande livsstil.  En orosanmälan enbart på grunden nej tack till en frivillig vaccinering skulle framstå som tämligen oseriös och inte leda till någon åtgärd. Några bekanta läkare är öppna med att de valt bort tex MPR-vaccin för sina egna barn av olika skäl, det framstår lite fånigt med orosanmälan av en skolsköterska mot säg en immunolog på den grunden, en sköterska som (om jag ska döma av min erfarenhet av BVC-sköterskor) förmodligen inte kan mer om vaccinationer än vad som står på deras uppkopierade A4-blad.
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (ush) skrev 2019-11-20 23:57:46 följande:
    Det är exakt det här jag menar. Skolsköterskor springer runt som tokar efter vaccin motståndare och försöker få dom att ändra uppfattning. Barnen är inte tillräckligt mogna eller pålästa för att fatta ett sånt beslut! Det sjuka är att ni begriper inte hur mycket produkt av samhället ni bara är, precis som alla tandläkare som under 5 års utbildning blir hjärntvättade om att fluor är bra för tänderna. 
    Exakt. Varför använda giftiga vaccin när det finns helande kristaller?
Svar på tråden SKOLSKÖTERSKA HAR TVINGAT MITT BARN VACCINERA SIG!!!!