• painkiller12

SKOLSKÖTERSKA HAR TVINGAT MITT BARN VACCINERA SIG!!!!

(rubrik för uppmärksamhet, ej mitt barn)

En skolsköterska har i området jag bor tvingat min väninnas barn vaccinera sig mot livmoderhalscancer, trots att pappret där föräldrarna ska kryssa för JA eller NEJ var ifyllt med ett NEJ och underskrivet av föräldrarna. Hon drog med sig barnet in till sig och sa ''du har fyllt i detta själv för att du är rädd för sprutor!'' och vaccinerade barnet mot föräldrarnas och barnets vilja. Barnet är livrädd. Skolsköterskan ringde inte och frågade föräldrarna innan hon begick detta tvångsingrepp.

Nu ber jag er på familjeliv bara STRÖMMA PÅ med ideér om vad jag kan göra i detta ärende.

Kontakta JO?
    Allmän åklagare? Det är ett brott begånget från skolsköterskan?
    Få tag på pappret där föräldrarna ej samtyckte till vaccinet, är skolorna skyldiga att dokumentera det? Som bevis?
    Kontakta rektorn?
    Kontakta lokala nyhetsbladet för att få ärendet uppmärksammat? 
    Föräldrarna har inget uppehållstillstånd i Sverige, barnet är fött i ett annat land men dom har ett barn som är fött här, KAN DETTA PÅVERKA? 

DETTA ÄR INGEN DISKUSSIONSTRÅD OM VACCIN ÄR BRA ELLER INTE, VI HAR ENLIGT GRUNDLAGEN RÄTT ATT VÄLJA HELT SJÄLVA I SVERIGE. VACCINSFÖRESPRÅKARE OCH ANTIVACCINFÖRESPRÅKARE HÅLL ER BORTA.

Frågan berör skolsköterskans tjänstefel och HUR KAN MAN GÅ VIDARE MED DETTA PÅ BÄSTA SÄTT? Hjälp mig steg för steg ni som är välvilliga!

• Svar på tråden SKOLSKÖTERSKA HAR TVINGAT MITT BARN VACCINERA SIG!!!!
  • Annita
    Anonym (Knappast) skrev 2019-11-17 23:27:46 följande:

Det har knappast gått till som det beskrivs. Vi hade ett liknande fall i skolan här där det till slut kom fram att flickan (11 eller 12 år gammal) hade sagt att hon ville vaccineras trots att föräldrarna sagt nej. Sedan vågade hon inte göra annat än att ljuga för sina föräldrar när hon kom hem. Blev ett rejält liv ända till sanningen till slut kom fram. Det ryktas om att soc kopplades in för att det uppdagades att flickan var så rädd för sina föräldrar allmänt. Blev det så var det bra att vaccineringen blev anmäld och flickan kunde få hjälp.

Mer troligt att det är så här också. Men anmäl så får sanningen komma fram.

Det var ju inte bra att flickan var rädd för föräldrarna, så det hela ledde väl till att missförhållanden kom i dagen.

Men sköterskan gjorde ändå fel. En elvaåring bestämmer inte själv. Sköterskan borde sett till att ha lappen innan hon vaccinerade enkom utifrån det flickan sa.
  • Anonym (ritva)
    Anonym (N) skrev 2019-11-17 20:35:19 följande:
    Vad är du inte lyckades förstå?

DETTA ÄR INGEN DISKUSSIONSTRÅD OM VACCIN ÄR BRA ELLER INTE, VI HAR ENLIGT GRUNDLAGEN RÄTT ATT VÄLJA HELT SJÄLVA I SVERIGE. VACCINSFÖRESPRÅKARE OCH ANTIVACCINFÖRESPRÅKARE HÅLL ER BORTA.
    Din caps lock verkar ha fastnat.
  • Anonym (cc)
    Anonym (Knappast) skrev 2019-11-17 23:50:45 följande:
    Tillägg: ser att information föll bort. Flickan hade även ljugit för skolsköterskan och sagt att lappen kommit bort, men att föräldrarna sagt ja. Så skolsköterskan hade inte informationen om att föräldrarna sagt nej.
    Sköterskan ska bara vaccinera om hon har ett JA från föräldrarna.
    Man kan inte hänvisa till att man inte hade informationen om ett nej.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (tobbe) skrev 2019-11-17 23:23:22 följande:

Om ungen skulle ha någon allvarlig allergi skulle det finnas noterat. Sen ska man väl inte tvinga även om föräldrar som inte vill vaccinera sina barn är väldigt oansvariga. Det ser man i alla länder där antivax föräldrar skapar epidemier som skördar massor av offer. Tragiskt med alla som är antivetenskap. Men som någon skrev du ska inte göra något eftersom det inte är ditt barn det är väl hennes föräldrar som får driva det vidare om dom känner för det. Kommer dock knappats inte leda till något mer än en knäpp på näsan.

Är STOR skillnad med att skita i att vaccinera sitt barn mot t.ex Mässlingen mot livmoderhalscancer!! Så någon spridning av epidemi lär knappast vara aktuellt för denna flicka! Och alla val handlar inte om bara okunskap. Har man t.ex läst att vaccin mot livmoderhalscancer gett biverkningar eller följdsjukdomar så kanske man inte vill riskera det. Och nej "det är inte bättre att få livmoderhalscancer" men låt folk få välja som de vill.

Knappast att ssk bara kommer få en knäpp på näsan. Ssk på skolan kommer mest troligtvis att riskera hela sin ssk-legitimation.
  • Anonym (..)
    Anonym (tobbe) skrev 2019-11-17 23:23:22 följande:

Om ungen skulle ha någon allvarlig allergi skulle det finnas noterat. Sen ska man väl inte tvinga även om föräldrar som inte vill vaccinera sina barn är väldigt oansvariga. Det ser man i alla länder där antivax föräldrar skapar epidemier som skördar massor av offer. Tragiskt med alla som är antivetenskap.

Föräldrar som är mot vaccin i u-länder, där i princip alla allvarliga epidemier utbryter, är vanligen "antivax"(?) för att lokala auktoriteter spridit myter (som om poliovaccin som fördolt preventivmedel från i-världen).
    I i-världen, med välnärd befolkning och tilllgång till behandling vid ev komplikationer, fyller vaccinationationen mot barnsjukdomarna (som min generation ofta haft själva) mest rollen att hålla föräldrarna på jobbet och inte hemma på VAB. Dödsfallen i t ex mässling hade slutat långt innan vaccination infördes, vid vår senaste lite större mässlingutbrott, bland antroposoferna, förekom inget allvarligare. Självklart förekommer både allvarliga biverkningar och dödsfall vid infektioner men de drabbar precis som vid influensa, magsjuka, vattkoppor och vanliga förkylningar i princip den som har nedsatt immunförsvar. Sett så kan man förstås motivera massvaccineringar som en solidarisk handling mot detta fåtal, precis som pojkar vaccineras mot röda hund för blivande gravidas skull och flickor mot påssjuka för blivande fertila pappors skull.

I TS exempel bör håller jag med om att föräldrarna bör anmäla den felaktiga hanteringen. Fast jag skulle nog råda dem att ligga lågt med utskällningar, de behöver som sagt ovan inte ha hela bilden. Felaktig hantering är det oavsett om skriftligt godkännande saknades. En enskild sjukvårdspersonal saknar mandat att vaccinera minderårig utan föräldragodkännande (och dit räknas inte hörsägen). Hade mina barn drabbats av äggbaserade vacciner hade det i bästa fall medfört ambulansutryckning till sjukhus.
  • Anonym (..)

Vad gäller just detta vaccin finns ju möjligheten att föräldrarna har uppfattningen att dottern är en "fin flicka" som inte kommer att ligga runt oskyddat och dra på sig dessa vårtvirus (för det är ju HPV det vaccineras mot och inte cancern som sådan). Ingår man i en sekt av typ JV där föräktenskaplig sex inte är tillåten kanske sådant är känsligt (spekulation).

• Anonym (förälder)

Vad säger föräldrarna till flickan?
    Vill dom anmäla skolsköterskan?
    Har dom förstått vad dom tackade nej till och nu vill gå vidare i ärendet?
    Dvs om dom behöver hjälp med att fylla i papper har dom koll på hela situationen och vill ha hjälp av dig att gå vidare i ärendet?
    Vad säger flickan själv, hur har hon uppfattat allt?
    dvs är flickan upprörd över vaccinationen?

Mycket beror ju på om föräldrarna vill gå vidare med det och vill att du hjälper dom med att gå vidare. Har du kontaktat skosköterskan och hört med henne hur det hela gick till? varför hon vaccinerade flickan?
    Dvs har du pratat direkt med henne och inte bara hört av andra hur det gick till?
    Har föräldrarna pratat med sköterskan på något sätt t ex via tolk om dom inte pratar svenska?

• Anonym (Anonum)

Barnet kanske ville ha vaccinet trots all vårdnadshavare tackat nej? På högstadiet håller vi ständigt på att vaccinera ikapp flickor vars föräldrar tackat nej i åk 5 fast barnen vill skyddas, från åk 7 bestämmer dom själva och istället för 2 sprutor måste dom ta 3.

Skolan administrerar inga papper eller dokumenterar. Detta görs i elevernas medicinska journal som är sekretessbelagd och ingen annan än den aktuella sköterskan kan läsa den eller dokumentera där

• Anonym (cc)
    Anonym (Anonum) skrev 2019-11-19 06:31:37 följande:

Barnet kanske ville ha vaccinet trots all vårdnadshavare tackat nej? På högstadiet håller vi ständigt på att vaccinera ikapp flickor vars föräldrar tackat nej i åk 5 fast barnen vill skyddas, från åk 7 bestämmer dom själva och istället för 2 sprutor måste dom ta 3.

Skolan administrerar inga papper eller dokumenterar. Detta görs i elevernas medicinska journal som är sekretessbelagd och ingen annan än den aktuella sköterskan kan läsa den eller dokumentera där

Ni gör fel. Hoppas någon anmäler er.
    Länk till expert på elevhälsan som menar att på gymnasiet kan man börja bedöma elevens mognad för att samtycka till vaccination.
    Bedrövligt att ni har egna hitte-på regler på er skola.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj_joyE5fXlAhWRlosKHWeQA1EQFjAAegQIABAB&url=https%3A%2F%2Fwww.elevhalsan.se%2Fstaffan%2Fmaste-bada-foraldrarnas-tillstand-inhamtas-vid_2752.htm&usg=AOvVaw19105C2aq5QKLUxTjXlX6r
Svar på tråden SKOLSKÖTERSKA HAR TVINGAT MITT BARN VACCINERA SIG!!!!