• painkiller12

SKOLSKÖTERSKA HAR TVINGAT MITT BARN VACCINERA SIG!!!!

(rubrik för uppmärksamhet, ej mitt barn)

En skolsköterska har i området jag bor tvingat min väninnas barn vaccinera sig mot livmoderhalscancer, trots att pappret där föräldrarna ska kryssa för JA eller NEJ var ifyllt med ett NEJ och underskrivet av föräldrarna. Hon drog med sig barnet in till sig och sa ''du har fyllt i detta själv för att du är rädd för sprutor!'' och vaccinerade barnet mot föräldrarnas och barnets vilja. Barnet är livrädd. Skolsköterskan ringde inte och frågade föräldrarna innan hon begick detta tvångsingrepp.

Nu ber jag er på familjeliv bara STRÖMMA PÅ med ideér om vad jag kan göra i detta ärende.

Kontakta JO?
    Allmän åklagare? Det är ett brott begånget från skolsköterskan?
    Få tag på pappret där föräldrarna ej samtyckte till vaccinet, är skolorna skyldiga att dokumentera det? Som bevis?
    Kontakta rektorn?
    Kontakta lokala nyhetsbladet för att få ärendet uppmärksammat? 
    Föräldrarna har inget uppehållstillstånd i Sverige, barnet är fött i ett annat land men dom har ett barn som är fött här, KAN DETTA PÅVERKA? 

DETTA ÄR INGEN DISKUSSIONSTRÅD OM VACCIN ÄR BRA ELLER INTE, VI HAR ENLIGT GRUNDLAGEN RÄTT ATT VÄLJA HELT SJÄLVA I SVERIGE. VACCINSFÖRESPRÅKARE OCH ANTIVACCINFÖRESPRÅKARE HÅLL ER BORTA.

Frågan berör skolsköterskans tjänstefel och HUR KAN MAN GÅ VIDARE MED DETTA PÅ BÄSTA SÄTT? Hjälp mig steg för steg ni som är välvilliga!

• Svar på tråden SKOLSKÖTERSKA HAR TVINGAT MITT BARN VACCINERA SIG!!!!
  • Anonym (cc)

Om inte länken funkar, ser ni iaf orden som ni kan googla på

• Anonym (Anna andersson)

Ts du verkar ju själv ha hjärntvättat denna utländska familj så att de antagligen blir livrädda för detta vaccin. Har du rätt att göra så? Du pratar om gift! Du verkar helt hysterisk! Detta är dina åsikter och värderingar, tvingar inte på andra dem eller skräm upp dem!

• Anonym (Anna andersson)
    Anonym (ritva) skrev 2019-11-18 04:45:13 följande:

Din caps lock verkar ha fastnat.

Haha eller hur :D
  • Anonym (cc)
    Anonym (Anonum) skrev 2019-11-19 06:31:37 följande:

Barnet kanske ville ha vaccinet trots all vårdnadshavare tackat nej? På högstadiet håller vi ständigt på att vaccinera ikapp flickor vars föräldrar tackat nej i åk 5 fast barnen vill skyddas, från åk 7 bestämmer dom själva och istället för 2 sprutor måste dom ta 3.

Skolan administrerar inga papper eller dokumenterar. Detta görs i elevernas medicinska journal som är sekretessbelagd och ingen annan än den aktuella sköterskan kan läsa den eller dokumentera där

Om föräldrarna tackar nej ska det dokumenteras i journalen.
    Föräldrarna ska ge sitt samtycke till minderårig elev.
    Journalen kan läsas av elev och föräldrar.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj_joyE5fXlAhWRlosKHWeQA1EQFjACegQIAhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.regionorebrolan.se%2FFiles-sv%2FUSO%2FKliniker_enheter%2FBarn_o_ungdom%2FSHV-enheten%2FVaccinationer%25205.1%2520.pdf&usg=AOvVaw1xnw2oTT4QwxvtJV0DWcI-
  • Kramklubba
    Anonym (A) skrev 2019-11-17 19:16:16 följande:
    Man är sinnessjuk om man inte vaccinerar sina barn mot farliga sjukdomar.
    Nej man är efterbliven om man lyder andra blint, och dessutom menar att andra måste lyda andra blint.
  • Anonym (cc)

Läs Folkhälsomyndighetens informationsmaterial om vaccinationer.

När omyndig elev vaccineras ska föräldrar ALLTID skriva på samtyckesblankett.

Är eleven under femton år kan inte vaccinet ges utan förälders samtycke.

När eleven fyllt femton år och har avvikande mening från sin förälder kan personalen göra en bedömning av elevens mognad och låta eleven få sin vaccination.

Att läsa i tråden att sjukvårdspersonal som håller på med vaccinationer känner till detta är anmärkningsvärt.

• erikaABC

Barnet kanske ville ha vaccinet trots all vårdnadshavare tackat nej? På högstadiet håller vi ständigt på att vaccinera ikapp flickor vars föräldrar tackat nej i åk 5 fast barnen vill skyddas, från åk 7 bestämmer dom själva och istället för 2 sprutor måste dom ta 3.

Skolan administrerar inga papper eller dokumenterar. Detta görs i elevernas medicinska journal som är sekretessbelagd och ingen annan än den aktuella sköterskan kan läsa den eller dokumentera där

Anonym (cc) skrev 2019-11-19 09:45:22 följande:

Läs Folkhälsomyndighetens informationsmaterial om vaccinationer.

När omyndig elev vaccineras ska föräldrar ALLTID skriva på samtyckesblankett.

Är eleven under femton år kan inte vaccinet ges utan förälders samtycke.

När eleven fyllt femton år och har avvikande mening från sin förälder kan personalen göra en bedömning av elevens mognad och låta eleven få sin vaccination.

Att läsa i tråden att sjukvårdspersonal som håller på med vaccinationer känner till detta är anmärkningsvärt.

Måste väl vara någon som skämtar? Inte är väl skolhälsopersonal så okunniga? Att de inte får vaccinera utan förälders medgivande är ju grundläggande kunskap.
  • Anonym (cc)

Vilken skola håller på med dessa galenskaper?
    Går ju emot alla regler som finns.
  • Anonym (Malin)

Störda föräldrar som inte vill sitt eget barns bästa? Det är dom som borde anmälas.

Svar på tråden SKOLSKÖTERSKA HAR TVINGAT MITT BARN VACCINERA SIG!!!!