Inlägg från: Anonym (..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (..)

SKOLSKÖTERSKA HAR TVINGAT MITT BARN VACCINERA SIG!!!!

Anonym (tobbe) skrev 2019-11-17 23:23:22 följande:

Om ungen skulle ha någon allvarlig allergi skulle det finnas noterat. Sen ska man väl inte tvinga även om föräldrar som inte vill vaccinera sina barn är väldigt oansvariga. Det ser man i alla länder där antivax föräldrar skapar epidemier som skördar massor av offer. Tragiskt med alla som är antivetenskap.

Föräldrar som är mot vaccin i u-länder, där i princip alla allvarliga epidemier utbryter, är vanligen "antivax"(?) för att lokala auktoriteter spridit myter (som om poliovaccin som fördolt preventivmedel från i-världen).
    I i-världen, med välnärd befolkning och tilllgång till behandling vid ev komplikationer, fyller vaccinationationen mot barnsjukdomarna (som min generation ofta haft själva) mest rollen att hålla föräldrarna på jobbet och inte hemma på VAB. Dödsfallen i t ex mässling hade slutat långt innan vaccination infördes, vid vår senaste lite större mässlingutbrott, bland antroposoferna, förekom inget allvarligare. Självklart förekommer både allvarliga biverkningar och dödsfall vid infektioner men de drabbar precis som vid influensa, magsjuka, vattkoppor och vanliga förkylningar i princip den som har nedsatt immunförsvar. Sett så kan man förstås motivera massvaccineringar som en solidarisk handling mot detta fåtal, precis som pojkar vaccineras mot röda hund för blivande gravidas skull och flickor mot påssjuka för blivande fertila pappors skull.

I TS exempel bör håller jag med om att föräldrarna bör anmäla den felaktiga hanteringen. Fast jag skulle nog råda dem att ligga lågt med utskällningar, de behöver som sagt ovan inte ha hela bilden. Felaktig hantering är det oavsett om skriftligt godkännande saknades. En enskild sjukvårdspersonal saknar mandat att vaccinera minderårig utan föräldragodkännande (och dit räknas inte hörsägen). Hade mina barn drabbats av äggbaserade vacciner hade det i bästa fall medfört ambulansutryckning till sjukhus.
  • Anonym (..)

Vad gäller just detta vaccin finns ju möjligheten att föräldrarna har uppfattningen att dottern är en "fin flicka" som inte kommer att ligga runt oskyddat och dra på sig dessa vårtvirus (för det är ju HPV det vaccineras mot och inte cancern som sådan). Ingår man i en sekt av typ JV där föräktenskaplig sex inte är tillåten kanske sådant är känsligt (spekulation).

• Anonym (..)
    Anonym (Anonum) skrev 2019-11-19 17:44:50 följande:
    Barnet bestämmer själv = föräldrarna skriver på. Ingenstans skrev jag att vi vaccinerar över huvudet på vårdnadshavarna. Men om barnen säger ja och föräldrar nej kan orosanmälan göras. Ännu har det inte hänt för mig och jag har aldrig vaccineratvutan skriftligt men för att vara övertydlig så kan barnen säga till sina föräldrar och dom skriver på
    De sjukdomar som innebär allvarlig risk för liv och hälsa hos normalindividen vaccinerar man mot på BVC, inte i skolan och ev diskussioner tas då, inte vid påfyllnadsdoser.
    Naturligtvis KAN en skolsköterska göra orosanmälan pga nej tack till HPV-vaccin, och BÖR göra det om hon verkligen tror att det är fara för barnets välbefinnande. I så fall gissar jag dock att bortval av vaccin bara är en liten del i ett större mönster av oroande livsstil.  En orosanmälan enbart på grunden nej tack till en frivillig vaccinering skulle framstå som tämligen oseriös och inte leda till någon åtgärd. Några bekanta läkare är öppna med att de valt bort tex MPR-vaccin för sina egna barn av olika skäl, det framstår lite fånigt med orosanmälan av en skolsköterska mot säg en immunolog på den grunden, en sköterska som (om jag ska döma av min erfarenhet av BVC-sköterskor) förmodligen inte kan mer om vaccinationer än vad som står på deras uppkopierade A4-blad.
Svar på tråden SKOLSKÖTERSKA HAR TVINGAT MITT BARN VACCINERA SIG!!!!