SKOLSKÖTERSKA HAR TVINGAT MITT BARN VACCINERA SIG!!!!
Anonym (tobbe) skrev 2019-11-17 23:23:22 följande:
Om ungen skulle ha någon allvarlig allergi skulle det finnas noterat. Sen ska man väl inte tvinga även om föräldrar som inte vill vaccinera sina barn är väldigt oansvariga. Det ser man i alla länder där antivax föräldrar skapar epidemier som skördar massor av offer. Tragiskt med alla som är antivetenskap.
I i-världen, med välnärd befolkning och tilllgång till behandling vid ev komplikationer, fyller vaccinationationen mot barnsjukdomarna (som min generation ofta haft själva) mest rollen att hålla föräldrarna på jobbet och inte hemma på VAB. Dödsfallen i t ex mässling hade slutat långt innan vaccination infördes, vid vår senaste lite större mässlingutbrott, bland antroposoferna, förekom inget allvarligare. Självklart förekommer både allvarliga biverkningar och dödsfall vid infektioner men de drabbar precis som vid influensa, magsjuka, vattkoppor och vanliga förkylningar i princip den som har nedsatt immunförsvar. Sett så kan man förstås motivera massvaccineringar som en solidarisk handling mot detta fåtal, precis som pojkar vaccineras mot röda hund för blivande gravidas skull och flickor mot påssjuka för blivande fertila pappors skull.
I TS exempel bör håller jag med om att föräldrarna bör anmäla den felaktiga hanteringen. Fast jag skulle nog råda dem att ligga lågt med utskällningar, de behöver som sagt ovan inte ha hela bilden. Felaktig hantering är det oavsett om skriftligt godkännande saknades. En enskild sjukvårdspersonal saknar mandat att vaccinera minderårig utan föräldragodkännande (och dit räknas inte hörsägen). Hade mina barn drabbats av äggbaserade vacciner hade det i bästa fall medfört ambulansutryckning till sjukhus.