• Tussilago123

Känner mig trängd av bonusbarnet

Behöver verkligen rådgivning.

Bor tillsammans med min sambo och varannan torsdag - söndag har vi hans son.
    Vi bor i min lägenhet och där har vi även sambons hund som han hade innan vi blev tillsammans. 

Vårt förhållande är hyfsat färskt, vi blev tillsammans i januari och blev sambos i juni/juli. Jag har hela tiden haft inställningen att hans son inte kommer vara något problem, jag har själv inga barn men är väldigt glad för barn och har en lillebror i samma ålder som mitt bonusbarn. 
    Jag har en tendens att bli avgudad av kompisars barn och jag avgudar dom tillbaka lika mycket, ställer gärna upp som barnvakt om dom behöver komma ifrån lite och så vidare. 

Därför kände jag att fan, detta kommer inte bli några som helst problem, snarare mysigt. 

Men nu har allt vänt. Jag vill inte att min sambo ska prata om sin son när vi är själva, jag går och irriterar upp mig dagarna innan vi ska hämta sonen, jag stänger in mig 100% när sonen är där och blir lite gladare samma dag som vi ska lämna honom, för då vet jag att vi ska få vara själva. 
    Hans son är egentligen inte speciellt krävande men extremt uppmärksamhetssökande, jag och min sambo får inte sitta bredvid varandra i soffan utan sonen måste sitta imellan, vi får inte ligga bredvid varandra i sängen utan sonen måste ligga mellan oss. Vi får inte kramas får då pratar sonen på som bara den och ropar efter pappa. Sitter vi i bilen och pratar ber sonen oss vara tysta för det gör ont i hans öron, men han själv kan prata hur mycket som helst. Och jag blir så fruktansvärt irriterad. 
    I början tog min sambo inte ansvar för detta, men vi pratar väldigt mycket och han lyssnar på vad jag säger. Min sambo har erkänt att han har svårt att säga till sonen då han inte vill riskera att sonen inte ska vilja vara hos oss mer. Men det har absolut blivit bättre.

Jag känner inte igen mig själv för jag brukar vara så glad för barn och jag har så dåligt samvete för jag förstår ju att sonen känner av att jag är irriterad, och det har jag egentligen ingen rätt att vara för han är bara ett barn. 
    Jag själv har växt upp utan pappa och vet hur viktigt det är att man som bonusförälder är välkomnande mot partnerns barn och så vidare. 

Men jag kan verkligen inte lösa det och jag kommer inte underfund med mina negativa och irriterade tankar. 

Just nu känner jag att jag aldrig kommer komma överens med barnet och det krossar mitt hjärta att se sonen dra sig längre och längre bort från mig, och jag vet ju att det är mitt fel.

Hur gör man????? Hjälp 

• Svar på tråden Känner mig trängd av bonusbarnet
  • Annita
    Tussilago123 skrev 2019-10-16 15:51:59 följande:
    Och jag tror att det är detta som gör att min irritation växer. Vi hade egentligen inga problem innan och jämfört med andra är detta kanske bagateller, men jag har svårt för när en 3,5 åring skriker för att han inte får bestämma och så vidare. Därav blir jag irriterad. 
    Så det är lite av en ond cirkel och blir ju svårare när majoriteten här inne säger att barnet har rätt till sina känslor och att vi måste låta honom vara 3,5. 
    Låter ju jättebra att han har lekmatta mm, och att han får lyssna på sin musik etc. Då har han fysisk och mental plats, så att säga.

Att han beter sig som en normal treåring är ju svårare att hantera för er, och dig. Jag tycker han låter helt normal - och alla så kallade "trotsåldrar" sägs ju handla om att man mer och mer blir en egen person och vill bestämma mer själv.

Men en treåring är förstås inte mogen att bestämma allt och det är inte rimligt, det är inte rimligt att han ska få lyssna på sin låt om och om igen i bilen, tex. Däremot är det helt normalt att det blir bråk. När pappan (!) säger att nu lyssnar vi inte mer på den här skriker pojken och då måste pappan hålla fast vid det han sagt.

Tråden har blivit lite bråkig eftersom många, även jag, reagerar när små barn målas upp som monster och ouppfostrade ungar.

Emellertid vet alla hur jobbig en treåring kan vara, för så är det ju. När mina barn var tre drev de mig till vansinne ibland, över de konstigaste saker, kunde jag själv tycka. Jag har två barn som kom ganska tätt, och när båda var i 3-4-årsåldern var det tufft.

Jag var ensamstående och hade vv. Fick hem två goa, roliga och trotsiga barn. De bråkade ofta om mig, Vem som skulle sitta närmast, vem jag skulle borsta tänderna på först, vem jag skulle bära på ryggen... Hade jag haft en partner hemma, som skulle försöka vara bonus till de här yrvädren, så hade det varit synd om honom! 

Jag valde striderna. De fick gå i tomtekläder till förskolan mitt i sommaren, men de fick inte slåss och ha sönder saker. Fast det gjorde de ändå, trots att jag sagt att de inte fick. Jag skällde, avledde, försökte vara förutseende (för en vuxen som missat att ge en treåring mat får lite skylla sig själv när hungerutbrottet kommer), bråkade, kramades... Jag gjorde säkert massor av fel, men det är inte lätt att göra rätt med en riktigt ilsken treåring.

De flesta i tråden vet just detta, hur jobbig en treåring är, men också hur känsliga de kan vara och att minsta detalj kan göra att deras värld rasar. Och vi som haft treåringar vv vet hur de byggt upp sin saknad under veckan hos den andre föräldern och att de vill vara som klistrade på en när de kommer.

Jag tycker du ska läsa på lite om anknytning och barnpsykologi, tex. Inte för att du ska uppfostra bonusen, men för att du ska få större förståelse för hur små barn fungerar - och inte fungerar. Eller så behöver du tipsa pappan om att läsa på en del?! :)
  • pyssel
    Tussilago123 skrev 2019-10-16 15:49:33 följande:

Hej,

tar pauser från tråden då och då med tanke på allt som skrivs.. 

Barnet har inget eget rum hos oss, detta är självklart inte optimalt men så det ser ut för tillfället. Detta är för att min lägenhet består av två rum & kök, där finns alltså inte ett tredje rum för barnet.

Vi vill såklart flytta till större och kommer göra det så småningom för självklart ska han ha sitt egna rum.

Dock har vi VÄLDIGT stort vardagsrum vilket gör att barnet har mycket lekutrymme och en egen hörna för alla sina leksaker, bilmatta och så vidare. 

Och med handen på hjärtat så är barnet den enda som pratar under dessa åtta dagarna. Han pratar stup i kvarten om allt mellan himmel och jord. Och skulle han bli tyst för en minut och jag och min sambo byter några ord så blir han irriterad, slår näven i bordet och skriker att vi ska sluta prata. Lika dant i bilen om vi ska någonstans. Han pratar, pratar han inte ska vi enbart lyssna på musiken han vill höra annars ska det vara tyst. Förstår det folk skriver om en 3,5 årings känslor osv, men som "utomstående" känns det som att han enbart vill att allt ska vara på hans villkor. Vi kan lyssna på en låt han vill höra fem gånger om, men när vi sen byter musik skriker han att det gör ont i hans öron och att vi ska stänga av musiken och vara tysta. 

Så återigen med handen på hjärtat, han är den enda som pratar och vi byter enbart ord med varandra när utrymme finns och om vi har något att säga. 

Med det sagt får han jättegärna prata, jag vet att barn älskar att berätta saker och det får han gärna göra även om det i 70% av fallen är totalt ointressanta saker som man bara skrattar bort lite enkelt. 

Jag är inte en sån som måste synas och höras hela tiden och inte sambon heller, utan vi sitter gärna och avnjuter maten (vid matbordet) och låter sonen föra samtalet och ställa frågor. 

"Det känns som".. Ja precis, de slutsatser du drar är inte korrekta utan något "det känns som". Ju mer du skriver desto mer knäpp framstår pappan som tar hund och ett småbarn och flyttar in hos dig, fast han hade boende. Det ger utrymme för väldigt mkt hypoteser om varför han handlar så urbota dumt. Har pojken ens en egen säng? Det har inte så mkt med att göra med om han vill ligga i den. Säg inte att du står för merparten av hyran föra att pappan "sparar till hus"?
    #inteensamaldrigglömd
  • Wolfie13
    Tussilago123 skrev 2019-10-16 16:15:01 följande:
    Förstår vad du skriver, men tycker fortfarande inte det är rimligt. Jag hade aldrig låtit mitt eget barn bete sig så. Jag hade förstått att en liten bebis som inte kan uttrycka sig själv för fem öre för såna utbrott. Men känner att eftersom det går att ha en fullt normal konversation med detta barnet och han vet hur man pratar rent krasst så tycker jag inte det är ok och jag själv hade jobbat extremt mycket med det om det var mitt eget. Och lagt mycket fokus på att PRATA istället, för prata kan han ju. Och återigen, jag förstår känslostormar osvosv, att det kan komma utan förvarning. Men det betyder inte att jag tycker att det är okej.
    Men alltså, det är ju pappan du ska ta den striden med i såna fall... Känns som bonusföräldrar alltid klagar på barnet och dess uppfostran, men missar helt den som faktiskt då uppfostrar.
    Ni tycker uppenbarligen inte lika i denna fråga, kanske finns mer ni tycker olika om...
    "hade inte låtit mitt eget barn bete sig så". Men lycka till, du kan liksom inte styra en treåring på sättet du tror.
  • Anonym (Sanna)
    Tussilago123 skrev 2019-10-16 15:51:59 följande:

Och jag tror att det är detta som gör att min irritation växer. Vi hade egentligen inga problem innan och jämfört med andra är detta kanske bagateller, men jag har svårt för när en 3,5 åring skriker för att han inte får bestämma och så vidare. Därav blir jag irriterad. 

Så det är lite av en ond cirkel och blir ju svårare när majoriteten här inne säger att barnet har rätt till sina känslor och att vi måste låta honom vara 3,5. 

Det är väl lite så 3,5-åringar kan vara men skillnaden för er är kanske att det inte kommer naturligt att någon säger ifrån. Jag kan ju jämföra med mig själv: jag korrigerar mina egna barn, tar dusten om de pratar i mun på mig, det faller sig naturligt. Men med min mans barn sen tidigare fungerar det inte så. Min man säger inte ifrån och eftersom han inte säger ifrån till sitt barn så blir det än svårare för mig att säga ifrån. Det känns inte naturligt för mig från början att korrigera hans barn, och får barnet inte ens korrigeringar ifrån sin egen far, vem är då jag om jag ska börja korrigera hans barn. Det i sig gör att jag blir än mer irriterad för där har du ett barn som ingen beter sig naturligt kring. Alla tassar på tå runt omkring det.

Det är synd att din man är så rädd att hans son inte ska vilja bo hos honom ifall han får lite gränser. Jag tror personligen att det blir förvirrande för ett barn att aldrig få några gränser trots att irritationen, speciellt hos dig, blir så hög. Hans pappa kan säkert stå ut med att sonen bestämmer det mesta under sin vakna tid men det blir outhärdligt för vem som än dejtar honom och nu bor de dessutom hos dig. Han gör dessutom bara barnet en björntjänst genom att låta allt gå.
  • Anonym (Sanna)

Ps. Du skulle kunna fråga, om du vill, hur det var när han levde ihop med (om de någonsin gjorde det) exet, vem det var som korrigerade, om det var mammans roll, och du kan även kolla med din man hur det var i hans uppväxtfamilj, var det mamma som tjatade och pappa var bara snäll? Det kan vara intressant att se vilka mönster man växt upp med själv som barn. Om inte annat kanske det kan öppna upp för ett samtal om era respektive förväntningar. Ds.

• pyssel
    Anonym (Sanna) skrev 2019-10-16 20:18:57 följande:

Det är väl lite så 3,5-åringar kan vara men skillnaden för er är kanske att det inte kommer naturligt att någon säger ifrån. Jag kan ju jämföra med mig själv: jag korrigerar mina egna barn, tar dusten om de pratar i mun på mig, det faller sig naturligt. Men med min mans barn sen tidigare fungerar det inte så. Min man säger inte ifrån och eftersom han inte säger ifrån till sitt barn så blir det än svårare för mig att säga ifrån. Det känns inte naturligt för mig från början att korrigera hans barn, och får barnet inte ens korrigeringar ifrån sin egen far, vem är då jag om jag ska börja korrigera hans barn. Det i sig gör att jag blir än mer irriterad för där har du ett barn som ingen beter sig naturligt kring. Alla tassar på tå runt omkring det.

Det är synd att din man är så rädd att hans son inte ska vilja bo hos honom ifall han får lite gränser. Jag tror personligen att det blir förvirrande för ett barn att aldrig få några gränser trots att irritationen, speciellt hos dig, blir så hög. Hans pappa kan säkert stå ut med att sonen bestämmer det mesta under sin vakna tid men det blir outhärdligt för vem som än dejtar honom och nu bor de dessutom hos dig. Han gör dessutom bara barnet en björntjänst genom att låta allt gå.

Pappan är ju gränslös i grunden, i alla fall i de förutsättningar han nu skapat för sitt barn. Så klart det inte går att korrigera konsekvenser som ett barns missnöje och oro på det sättet ni föreslår. Dessutom helt orimlig situation för en ung människa som TS, vars lgh tas i anspråk och vars oerfarenhet och "styvstatus" krånglar till det ännu mer. Den största björntjänst han gör sitt barn är inte "låt gå", utan hans boendesituation. Han låter så fruktansvärt självisk och omogen så det förvånar ju inte att han fått TS att gå med på att det är onödigt med ett eget boende. Även om det är TS som i förälskelse och ekonomisk omtanke föreslagit det, bär han det största ansvaret för att det blivit så här.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Sanna)
    pyssel skrev 2019-10-16 20:32:15 följande:

Pappan är ju gränslös i grunden, i alla fall i de förutsättningar han nu skapat för sitt barn. Så klart det inte går att korrigera konsekvenser som ett barns missnöje och oro på det sättet ni föreslår. Dessutom helt orimlig situation för en ung människa som TS, vars lgh tas i anspråk och vars oerfarenhet och "styvstatus" krånglar till det ännu mer. Den största björntjänst han gör sitt barn är inte "låt gå", utan hans boendesituation. Han låter så fruktansvärt självisk och omogen så det förvånar ju inte att han fått TS att gå med på att det är onödigt med ett eget boende. Även om det är TS som i förälskelse och ekonomisk omtanke föreslagit det, bär han det största ansvaret för att det blivit så här.

Nu behöver du ju inte måla väggen svart, det jag beskriver är inte ovanligt och om vi inte kan prata om det så kan en stor del av befolkningen lägga ned sina relationer i detta nu. Men faktum är att många kämpar med just dessa saker, därmed inte sagt att det finns en enkel lösning på alla problem. Men om man inte kan angripa detta problem ifrån någon annan vinkel än "gör slut nu" så är det kört för ganska många men jag tror att man åtminstone i ett första skede vill undersöka och diskutera i den mån det går innan man ger upp. Precis som med alla andra problem som kan uppstå i en relation.
  • Tussilago123

Tror att jag kommer avsluta denna tråden här så det blir mer och mer påhopp om både mig & min sambo. Min sambo är en fantastisk pappa som avgudar sin son precis lika mycket som sonen avgudar honom.

Känner att tråden blivit annat än vad den skapades för och det gör mig både trött och ledsen att se vad alla skriver här. Dom som faktiskt är bonusmorsor och skrivit och delat med sig - TACK! Det har verkligen betytt mycket och alla era tips är sparade.

• pyssel
    Anonym (Sanna) skrev 2019-10-16 20:53:31 följande:

Nu behöver du ju inte måla väggen svart, det jag beskriver är inte ovanligt och om vi inte kan prata om det så kan en stor del av befolkningen lägga ned sina relationer i detta nu. Men faktum är att många kämpar med just dessa saker, därmed inte sagt att det finns en enkel lösning på alla problem. Men om man inte kan angripa detta problem ifrån någon annan vinkel än "gör slut nu" så är det kört för ganska många men jag tror att man åtminstone i ett första skede vill undersöka och diskutera i den mån det går innan man ger upp. Precis som med alla andra problem som kan uppstå i en relation.

Du behöver ju verkligen inte lägga ord i min mun.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Sanna)
    pyssel skrev 2019-10-16 21:20:40 följande:

Du behöver ju verkligen inte lägga ord i min mun.

Nej, det lär jag inte behöva.
Svar på tråden Känner mig trängd av bonusbarnet