• Tussilago123

Känner mig trängd av bonusbarnet

Behöver verkligen rådgivning.

Bor tillsammans med min sambo och varannan torsdag - söndag har vi hans son.
    Vi bor i min lägenhet och där har vi även sambons hund som han hade innan vi blev tillsammans. 

Vårt förhållande är hyfsat färskt, vi blev tillsammans i januari och blev sambos i juni/juli. Jag har hela tiden haft inställningen att hans son inte kommer vara något problem, jag har själv inga barn men är väldigt glad för barn och har en lillebror i samma ålder som mitt bonusbarn. 
    Jag har en tendens att bli avgudad av kompisars barn och jag avgudar dom tillbaka lika mycket, ställer gärna upp som barnvakt om dom behöver komma ifrån lite och så vidare. 

Därför kände jag att fan, detta kommer inte bli några som helst problem, snarare mysigt. 

Men nu har allt vänt. Jag vill inte att min sambo ska prata om sin son när vi är själva, jag går och irriterar upp mig dagarna innan vi ska hämta sonen, jag stänger in mig 100% när sonen är där och blir lite gladare samma dag som vi ska lämna honom, för då vet jag att vi ska få vara själva. 
    Hans son är egentligen inte speciellt krävande men extremt uppmärksamhetssökande, jag och min sambo får inte sitta bredvid varandra i soffan utan sonen måste sitta imellan, vi får inte ligga bredvid varandra i sängen utan sonen måste ligga mellan oss. Vi får inte kramas får då pratar sonen på som bara den och ropar efter pappa. Sitter vi i bilen och pratar ber sonen oss vara tysta för det gör ont i hans öron, men han själv kan prata hur mycket som helst. Och jag blir så fruktansvärt irriterad. 
    I början tog min sambo inte ansvar för detta, men vi pratar väldigt mycket och han lyssnar på vad jag säger. Min sambo har erkänt att han har svårt att säga till sonen då han inte vill riskera att sonen inte ska vilja vara hos oss mer. Men det har absolut blivit bättre.

Jag känner inte igen mig själv för jag brukar vara så glad för barn och jag har så dåligt samvete för jag förstår ju att sonen känner av att jag är irriterad, och det har jag egentligen ingen rätt att vara för han är bara ett barn. 
    Jag själv har växt upp utan pappa och vet hur viktigt det är att man som bonusförälder är välkomnande mot partnerns barn och så vidare. 

Men jag kan verkligen inte lösa det och jag kommer inte underfund med mina negativa och irriterade tankar. 

Just nu känner jag att jag aldrig kommer komma överens med barnet och det krossar mitt hjärta att se sonen dra sig längre och längre bort från mig, och jag vet ju att det är mitt fel.

Hur gör man????? Hjälp 

• Svar på tråden Känner mig trängd av bonusbarnet
  • Tussilago123
    Pope Joan II skrev 2019-10-15 14:08:57 följande:
    Det är klart att det är ofantligt viktigt för 3-åringen att sitta eller ligga i mitten. Frågan är väl vad det kan spela dig och pappan för roll att avstå den platsen under den period (och sådana perioder kan naturligtvis komma åter då och då under flera år till) som det är viktigt för honom att vara i centrum under de dagar som han har umgänge med pappan? Vad gör det om ni upplåter det utrymmet åt barnet? Det varar inte för all framtid. 

Du kan skapa en relation med barnet genom att ge honom och pappan utrymme. Du kan vara med utan att ha huvudrollen. Du säger ju att barnet redan gillar dig och pratar om dig. Sådana känslor hos barnet kan pappan förstärka till och med utan att du ens är med. 

Du kan själv också göra en mängd saker som leder till positiv förstärkning. Du kan till exempel ta initiativet till att barnet ska ligga närmast pappan. Klappa på platsen och invitera honom att ta den. Avdramatisera din närvaro genom att inte pocka på pappans uppmärksamhet utan i stället fokusera på gemenskapen. Lämna dem sedan ensamma medan stämningen är god och varm. Upprepa. Upprepningar är bra för 3-åringar. 
    Är dubbel i frågan men köper det du säger. 
    Är för mig svårt att veta vart gränsen går, ska barnet få bli argt för att han vaknar på morgonen och ser att han inte ligger i mitten (fortfarande bredvid pappa men inte i mitten). Ska barnet få bli argt för att någon annan sitter i mitten.. Vet inte faktiskt. 
    Men det du skriver med positiv förstärkning tror jag stenhårt på, men är kluven i frågan att det ska vara på barnets villkor. Trots att det bara är åtta dagar har jag svårt att se att barnet ska få bestämma allt dessa åtta dagarna. Finns ju för och nackdelar med allt. 
  • Anonym (bonusmamma)
    Tussilago123 skrev 2019-10-15 13:28:53 följande:

Jag tror att i princip alla som skriver här har bytt ämne från var ursprungsinlägget handlade om. Nu är det enbart smutskastning om att jag inte bryr mig om barnet, att jag inte förstår hans känslor och så vidare... 

Jag skrev inlägget till en början för att få hjälp att förstå mina känslor och förhoppningsvis få svar från personer som haft det likadant. 

Jag vill inte ha känslorna jag har och behöver hjälp att få bort negativiteten.

I slutet av dagen tycker jag mycket om mitt bonusbarn, han tycker om mig (tror jag) men känslorna tar periodvis över och då vill jag inte ha med honom att göra. Svartsjuka? Säkert. 

Jag förstår att mitt bonusbarn vill vara nära sin pappa dom åtta dagarna i månaden han är hos oss. 

Men han är precis lika nära sin pappa oavsett om han ligger på vänster eller höger sida om honom i sängen, oavsett om han sitter på höger eller vänster sida om honom i soffan. 

Och man ska visa barnen respekt och acceptera deras känslor, absolut. Men det är inte barnen som bestämmer om pappa & bonusmamma ska sitta bredvid varandra, sova bredvid varandra osv. 

Jag ser (tror jag) vad mitt bonusbarn försöker med då jag gjort exakt samma sak själv. Jag ville aldrig ha mamma & hennes nya pojkvän bredvid varandra. Jag ville att hon skulle fokusera på mig och enbart mig, och vi skulle helst vara själva. Min mamma berättade flera gånger för mig att hon förstår mina känslor, men hon är vuxen & jag är barn och det är hon som bestämmer. Hon skulle aldrig exkludera mig, men vi måste inkludera alla. 

Hur arg jag än var på henne där och då så lärde jag ju mig att jag ska nog lita på mamma, hon vet bäst. Och hon kommer aldrig någonsin släppa taget om mig. 

Det är alltså många "issues" som blir till ett stort, även om alla problem i sig inte är speciellt stora. Men jag ser sambandet, och det är det jag förklarar i mitt ursprungsinlägg och det jag behöver hjälp med.

Så alla som säger att jag inte är tillräckligt mogen, att jag bara är en 22åring som vill ligga och hångla under täcket, att jag borde lämna osv. Det är INTE så det ligger till och därför kan ni sluta dra förhastade slutsatser om hur jag är och vad jag vill i mitt liv.

Just nu vill jag ha hjälp att förstå rollen som bonusmamma och hjälp att stärka bandet till mitt bonusbarn och vända mina negativa tankar till positiva. För jag vill honom allt väl och kärleken till min partner gör att jag självklart förstår vikten av att känna kärlek till mitt bonusbarn. För mitt bonusbarn är det viktigaste för min partner och dom kommer alltid komma tillsammans. 

Absolut!

Barnet ska inte berömma över vem pappa sover med etc. MEN du måste ge barnet tid. Denne är så pass liten att den inte kan förstå någon förklaring likande den du fick av din mamma.

Detta är barnets sätt att uttrycka att det inte riktigt känns ok. Pappa kanske har lite mer fokus på dig än vad han brukat ha. Det blir en svartsjuka hos barnet. Det är NI båda två som måste jobba med detta.

Skapa ett förtroende till barnet till att börja med.

Börja med att vara rena roliga, omtänksamma och hjälpsamma tjejen. Låt det gärna vara du som kommer med förslag på aktiviteter till barnet även om det var pappans idé från början. Genom att stryka barnet lite medhårs så skapar du även förtroende och visar att du är en snäll person. Visa åt barnet att denne är viktigast genom att t ex fråga "Vart i soffan vill du sitta?" och så sätter du dig sen. Barn vill inkluderas och barn vill vara med och bestämma. Låt barnet vara med och välja. Visa att din vilja får först. Som jag skrev fråga vart barnet vill sitta i soffan och sätt dig sedan själv eller låt barnet helt och hållet bestämma genom att fråga vart vill du sitta? vart vill du att jag ska sitta?

På så vis låter du barnet ta stegen. Det handlar inte om att bestämma. Du måste någonstans acceptera sätt barnet inte att har valt att ha dig i sitt liv. Det är du som ska förtjäna att få vara där grovt sett. Försök se från ditt eget perspektiv? Om någon främling började skulle sitta bredvid dig i soffan, förhindra att du pratar etc. Det skulle bli ett större avståndstagande istället för om denna person var inlyssnade och faktiskt försökte lära känna dig.

Kort och gott. Vill du ha en bättre relation med ditt bonusbarn behöver du börja med att läsa på om barn i den åldern t ex. Han beter sig inte speciellt annorlunda jämfört mot andra barn i samma ålder. Försök sedan att ha en positiv inställning till honom. "Vad roligt att du kommer!" när han kommer på torsdagen. "Det ska bli så roligt den här helgen för jag och pappa har pratat om att vi tänkte åka till badhus (eller whatever) på lördag. Har du badbyxor?" Visa glädje och intresse för barnet. Visa barnet att du är intresserad. Involvera dig i lekar barnet leker. Spela sällskapsspel om denne gillar det. Myskväll med sambon kan du ha när barnet lagt sig. Myskväll med sambon och barnet blir på barnets villkor. Och det handlar inte om att låta barnet bestämma utan om att ta det i barnets takt.

Sen rekommenderar jag dig att absolut endast ta det positiva med bonussonen till en början. Var inte den som försöker bestämma eller tjafsa om skor eller tandborstning. Det får sambon göra. Deras relation är blodsband. Pappa kan man bråka och tjafsa med utan att relationen påverkas speciellt mycket. Men som bonusförälder och speciellt ny bonusförälder så skadar tjafs och tillrättavisningar relationen mer än den främjar.

Jag har bott i flera år med mina bonusbarn men vissa saker är inte upp till mig att göra. För mig går bonusbarnen först. Vill de ligga och mysa med pappa själv i soffan, ja då får dem göra det. Samtidigt som vi går på bio tillsammans själva eller jag åker på deras aktiviteter med dem eller de följer med mig till affären eller dukar upp chips, läsk och snacks till fredagsmys åt oss allihopa. Jag försöker inte tvinga mig på. Jag är trots allt en "inkräktare" i deras liv och de har inte valt mig. Nu har vi ändå lyckats få en väldigt bra relation och jag ser dem som mina egna barn, MEN vissa saker gör man inte som bonusförälder om inte barnen vill.

Sen får man känna pest och pina. Det gör jag många gånger. Varför? Jo, för ibland beter de dig på sätt jag aldrig skulle tolererar hos mina egna barn men som sambon inte prioriterat i sin uppfostran. Den diskussionen får du ta med sambon då och komma fram till en gemensam lösning. Att vara bonusförälder är många gånger att få ta skit man inte förtjänar. Man hamnar i konflikter med bonusbarnen men har inte samma relation och mandat som man har med sina egna barn. Som förälder kan man ryta till ordentligt åt sina barn, de kanske blir sur men de älskar dig ändå. Bonusbarnen kan man inte ryta till åt, de skadar relationen på ett helt annat sätt och de har ingen medfödd villkorslös kärlek till en.

Och jag råder dig att kommunicera med din sambo. Annars kommer du bli mer och mer irriterad på barnet. Uttryck även de "förbjudna" känslorna, det är viktigt. Men var noga med att förklara att du vill ha en lösning. Annars kan det nog lätt uppfattats som att du inte vill att barnet ska vara där överhuvudtaget.
  • Anonym (bonusmamma)
    Tussilago123 skrev 2019-10-15 14:20:08 följande:

Är för mig svårt att veta vart gränsen går, ska barnet få bli argt för att han vaknar på morgonen och ser att han inte ligger i mitten (fortfarande bredvid pappa men inte i mitten). Ska barnet få bli argt för att någon annan sitter i mitten.. Vet inte faktiskt. 

Men det du skriver med positiv förstärkning tror jag stenhårt på, men är kluven i frågan att det ska vara på barnets villkor. Trots att det bara är åtta dagar har jag svårt att se att barnet ska få bestämma allt dessa åtta dagarna. Finns ju för och nackdelar med allt. 

Svar JA. Barnet ska få bli argt för precis VAD HAN VILL. Det kan du inte göra något åt. Barnet har rätt till sina känslor. Det kan du aldrig förändra och det hoppas jag verkligen inte att du försöker dig på. Det man däremot kan göra är att försöka prata med barnet om känslan. Men känslan har lika stor rätt att finnas där såsom din rätt att känna såsom du gör i denna situation.
  • pyssel

Släpp alla tankar att det handlar om "bestämma allt", "styra" o liknande, för det här inte någon viljornas kamp - om inte du gör det till det. Det här är ett helt normalt uttryck för ett behov att ha sin pappa på ett sätt som kompenserar, så långt det går, för den tid han inte har tillgång till honom. Flera har sagt att du och pappan kan, bör och ska förekomma och bjuda in till den där önskade platsen i soffan, sängen eller vad det nu är, och hur det kan skapa lugn och dämpa svartsjuka. När får du nästa chans att prova?
    #inteensamaldrigglömd
  • Aiyana
    Ni är i ett nytt förhållande och barnet är bara 3 år gammalt. Om han vill ligga i mitten så låt honom göra det. Allt är nytt och förändrat för den lilla människan och kan han få trygghet genom så små gester 8 dagar i månaden så ge honom det. Ju mer ni ger honom ju tryggare blir han och då kommer han säkert slappna av mer och inte bli arg för så många saker. Det finns ju en orsak till att han reagerar som han gör. 

Du pratar om barnets villkor, barnet har inte valt sina villkor. Hans föräldrar har skilt sig, hans pappa har flyttat och du har kommit med i bilden. Han försöker på sitt eget 3-åriga vis anpassa sig till livet som han inte kan påverka. Och han kommer ju mogna och växa och hur framtiden blir beror ju på hur du och hans pappa hanterar hans verklighet som är just nu. 

Han var först i sin pappas liv och han är bara ett litet barn. Visa tålamod och låt honom känna att han är älskad, trygg och välkommen när han är hos er. 

Och förväxla inte det här med barnuppfostran. 
  • Siden

Det många är inne på här är ju anknytningen, att ditt bonusbarn behöver knyta an till sin pappa om och om igen, varje gång han är hos er. Eftersom han är så liten och bara bor där varannan långhelg. Anknytningsmekanismerna är enormt starka hos oss människor. Och i vägen för hans anknytning står du. Så han larmar och gör sig till. Så fort han upplever att hans anknytning blir hotad. Ju mer du lägger dig i ju mer kommer han att larma. Jag önskar faktiskt att jag hade förstått dom här grejerna när jag var nyinflyttad med mitt bonusbarn (som var sex år då, men ändå). För mitt bonusbarn gjorde precis som ditt, fast på en sexårings nivå. Och entré gjorde känslan av svartsjuka och irritation från min sida. Min bonusson gick igenom den här fasen under det första året som vi bodde ihop. Sedan lugnade han sig gradvis. Jag försökte på en mängd olika sätt att få det bättre hemma. Grälade med min partner, ansträngde mig till max för att få bonusbarnet att gilla mig, hatade hela situationen och mina egna känslor. Jag kan se i efterhand att jag inte kunde göra så mycket åt situationen, det var en fas som vi var tvungna att gå igenom helt enkelt. Jag önskar i efterhand att jag hade vetat mer om anknytning hos barn och hur den kan slå bakut när det kommer in en ny flickvän till pappa. Att det inte är personligt riktat mot en själv och att det tar tid. Men är man mitt uppe i det så är det svårt att ta till sig välmenande råd.

• Anonym (skilsmässobarn)

Flytta NU! Barnet ska inte behöva bo med någon som inte tycker om honom. Han ska inte behöva känna sig som en främling i sitt hem. Det kan ge ärr för livet, tro mig!

• pyssel
    Anonym (skilsmässobarn) skrev 2019-10-15 15:35:40 följande:

Flytta NU! Barnet ska inte behöva bo med någon som inte tycker om honom. Han ska inte behöva känna sig som en främling i sitt hem. Det kan ge ärr för livet, tro mig!

Det är TS lgh, så den här gott vuxna pappan har ju något allvarligt fel vad gäller mognad, ansvarskänsla och konsekvenstänk, om man ska vara krass.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (skilsmässobarn)
    pyssel skrev 2019-10-15 15:58:39 följande:

Det är TS lgh, så den här gott vuxna pappan har ju något allvarligt fel vad gäller mognad, ansvarskänsla och konsekvenstänk, om man ska vara krass.

Det missade jag. Ja, då får ts göra slut så att pappan flyttar.
  • Pope Joan II
    Man bör ha klart för sig att barn i realiteten bestämmer oerhört lite. En 3-åring bestämmer verkligen inte allt utan snarare nästan inget. Om du tänker på hur era umgängestillfällen ser ut, verkligen ser ut, så inser du förstås det. 

Faktum är att det är lite barnsligt att uttrycka sig i så enormt överdrivna termer som du gör. Så om du får vara barnslig, vilket du i vissa hänseenden uppenbarligen är, så är det väl rimligt att även ett barn - ett mycket litet barn - får vara det. 

Jag säger det igen, lyssna till pyssels utmärkta råd och förklaringar. Försök förstå anknytningens funktion och process och visa barnet minst lika mycket överseende och förståelse som du visar dina egna lite barnsligare reaktioner. 

Om du följer råd som pyssels som kommer de inte att leda till att barnet "bestämmer allt", det är liksom inte ens det som är på agendan - de kommer däremot att leda till en bättre relation och ett mer harmoniskt umgänge och därmed den glädje som du kallar bred kärlek. 
Svar på tråden Känner mig trängd av bonusbarnet