Tussilago123 skrev 2019-10-15 13:28:53 följande:
Jag tror att i princip alla som skriver här har bytt ämne från var ursprungsinlägget handlade om. Nu är det enbart smutskastning om att jag inte bryr mig om barnet, att jag inte förstår hans känslor och så vidare...
Jag skrev inlägget till en början för att få hjälp att förstå mina känslor och förhoppningsvis få svar från personer som haft det likadant.
Jag vill inte ha känslorna jag har och behöver hjälp att få bort negativiteten.
I slutet av dagen tycker jag mycket om mitt bonusbarn, han tycker om mig (tror jag) men känslorna tar periodvis över och då vill jag inte ha med honom att göra. Svartsjuka? Säkert.
Jag förstår att mitt bonusbarn vill vara nära sin pappa dom åtta dagarna i månaden han är hos oss.
Men han är precis lika nära sin pappa oavsett om han ligger på vänster eller höger sida om honom i sängen, oavsett om han sitter på höger eller vänster sida om honom i soffan.
Och man ska visa barnen respekt och acceptera deras känslor, absolut. Men det är inte barnen som bestämmer om pappa & bonusmamma ska sitta bredvid varandra, sova bredvid varandra osv.
Jag ser (tror jag) vad mitt bonusbarn försöker med då jag gjort exakt samma sak själv. Jag ville aldrig ha mamma & hennes nya pojkvän bredvid varandra. Jag ville att hon skulle fokusera på mig och enbart mig, och vi skulle helst vara själva. Min mamma berättade flera gånger för mig att hon förstår mina känslor, men hon är vuxen & jag är barn och det är hon som bestämmer. Hon skulle aldrig exkludera mig, men vi måste inkludera alla.
Hur arg jag än var på henne där och då så lärde jag ju mig att jag ska nog lita på mamma, hon vet bäst. Och hon kommer aldrig någonsin släppa taget om mig.
Det är alltså många "issues" som blir till ett stort, även om alla problem i sig inte är speciellt stora. Men jag ser sambandet, och det är det jag förklarar i mitt ursprungsinlägg och det jag behöver hjälp med.
Så alla som säger att jag inte är tillräckligt mogen, att jag bara är en 22åring som vill ligga och hångla under täcket, att jag borde lämna osv. Det är INTE så det ligger till och därför kan ni sluta dra förhastade slutsatser om hur jag är och vad jag vill i mitt liv.
Just nu vill jag ha hjälp att förstå rollen som bonusmamma och hjälp att stärka bandet till mitt bonusbarn och vända mina negativa tankar till positiva. För jag vill honom allt väl och kärleken till min partner gör att jag självklart förstår vikten av att känna kärlek till mitt bonusbarn. För mitt bonusbarn är det viktigaste för min partner och dom kommer alltid komma tillsammans.
Absolut!
Barnet ska inte berömma över vem pappa sover med etc. MEN du måste ge barnet tid. Denne är så pass liten att den inte kan förstå någon förklaring likande den du fick av din mamma.
Detta är barnets sätt att uttrycka att det inte riktigt känns ok. Pappa kanske har lite mer fokus på dig än vad han brukat ha. Det blir en svartsjuka hos barnet. Det är NI båda två som måste jobba med detta.
Skapa ett förtroende till barnet till att börja med.
Börja med att vara rena roliga, omtänksamma och hjälpsamma tjejen. Låt det gärna vara du som kommer med förslag på aktiviteter till barnet även om det var pappans idé från början. Genom att stryka barnet lite medhårs så skapar du även förtroende och visar att du är en snäll person. Visa åt barnet att denne är viktigast genom att t ex fråga "Vart i soffan vill du sitta?" och så sätter du dig sen. Barn vill inkluderas och barn vill vara med och bestämma. Låt barnet vara med och välja. Visa att din vilja får först. Som jag skrev fråga vart barnet vill sitta i soffan och sätt dig sedan själv eller låt barnet helt och hållet bestämma genom att fråga vart vill du sitta? vart vill du att jag ska sitta?
På så vis låter du barnet ta stegen. Det handlar inte om att bestämma. Du måste någonstans acceptera sätt barnet inte att har valt att ha dig i sitt liv. Det är du som ska förtjäna att få vara där grovt sett. Försök se från ditt eget perspektiv? Om någon främling började skulle sitta bredvid dig i soffan, förhindra att du pratar etc. Det skulle bli ett större avståndstagande istället för om denna person var inlyssnade och faktiskt försökte lära känna dig.
Kort och gott. Vill du ha en bättre relation med ditt bonusbarn behöver du börja med att läsa på om barn i den åldern t ex. Han beter sig inte speciellt annorlunda jämfört mot andra barn i samma ålder. Försök sedan att ha en positiv inställning till honom. "Vad roligt att du kommer!" när han kommer på torsdagen. "Det ska bli så roligt den här helgen för jag och pappa har pratat om att vi tänkte åka till badhus (eller whatever) på lördag. Har du badbyxor?" Visa glädje och intresse för barnet. Visa barnet att du är intresserad. Involvera dig i lekar barnet leker. Spela sällskapsspel om denne gillar det. Myskväll med sambon kan du ha när barnet lagt sig. Myskväll med sambon och barnet blir på barnets villkor. Och det handlar inte om att låta barnet bestämma utan om att ta det i barnets takt.
Sen rekommenderar jag dig att absolut endast ta det positiva med bonussonen till en början. Var inte den som försöker bestämma eller tjafsa om skor eller tandborstning. Det får sambon göra. Deras relation är blodsband. Pappa kan man bråka och tjafsa med utan att relationen påverkas speciellt mycket. Men som bonusförälder och speciellt ny bonusförälder så skadar tjafs och tillrättavisningar relationen mer än den främjar.
Jag har bott i flera år med mina bonusbarn men vissa saker är inte upp till mig att göra. För mig går bonusbarnen först. Vill de ligga och mysa med pappa själv i soffan, ja då får dem göra det. Samtidigt som vi går på bio tillsammans själva eller jag åker på deras aktiviteter med dem eller de följer med mig till affären eller dukar upp chips, läsk och snacks till fredagsmys åt oss allihopa. Jag försöker inte tvinga mig på. Jag är trots allt en "inkräktare" i deras liv och de har inte valt mig. Nu har vi ändå lyckats få en väldigt bra relation och jag ser dem som mina egna barn, MEN vissa saker gör man inte som bonusförälder om inte barnen vill.
Sen får man känna pest och pina. Det gör jag många gånger. Varför? Jo, för ibland beter de dig på sätt jag aldrig skulle tolererar hos mina egna barn men som sambon inte prioriterat i sin uppfostran. Den diskussionen får du ta med sambon då och komma fram till en gemensam lösning. Att vara bonusförälder är många gånger att få ta skit man inte förtjänar. Man hamnar i konflikter med bonusbarnen men har inte samma relation och mandat som man har med sina egna barn. Som förälder kan man ryta till ordentligt åt sina barn, de kanske blir sur men de älskar dig ändå. Bonusbarnen kan man inte ryta till åt, de skadar relationen på ett helt annat sätt och de har ingen medfödd villkorslös kärlek till en.
Och jag råder dig att kommunicera med din sambo. Annars kommer du bli mer och mer irriterad på barnet. Uttryck även de "förbjudna" känslorna, det är viktigt. Men var noga med att förklara att du vill ha en lösning. Annars kan det nog lätt uppfattats som att du inte vill att barnet ska vara där överhuvudtaget.