• Anonym (geometri)

Geometri och vinklar

En fråga om geometri och vinklar?

En sexkant med alla sidor raka och lika långa, hur många graders vinkel får sexkantens hörn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-12 14:52
    Formen som avses är mutterformen.

• Svar på tråden Geometri och vinklar
  • Anonym (360 grader.)

Det blir alltid 360 grader.

Dela 360 med 6 = 60.

Alla hörn är 60 grader.

• Giftskåneman
    Anonym (Popcorn) skrev 2019-10-11 11:25:45 följande:

[quote=79955634][quote-nick]Giftskåneman skrev 2019-10-11 10:51:18 följande:[/quote-nick]

Eftersom det är du som i ett tidigare inlägg hävdar att man från en tänkt mittlinje till, jag förmodar du menar ett hörn, kan få en vinkel om 30 grader så är det väl bara att rita upp vart du hittar denna? Att vrida och vända för att hitta en 60 graders vinkel funkar, men ej en 30 graders.[/quote]

Halva vinkeln är 30 grader.

Har sett på bilderna här att min benämning på gradskiva varit felaktig, inte sån vi mäter med, benämningen är olika hos olika leverantörer, låt oss säga graderad smygvinkel, eller vinkelmätare istället
  • Flash Gordon

Enkel tumregel att utgå från.

En rät vinkel (som i en kvadrat) är 90 grader.

Är vinkeln du tänker på spetsigare än vinkeln i en kvadrat? Då är den MINDRE än 90 grader.

Är vinkeln du tänker på trubbigare/vidare/öppnare än i en kvadrat? Då är den STÖRRE än 90 grader.

• Anonym (360 grader.)

Nej! Utgå ALLTID från att en sluten krets är 360 grader. Oavsett om det är en triangel, cirkel, hexagon, pentagon, kvadrat, etc.

Om samtliga vinklar är lika stora, så delar du 360 med antalet vinklar/hörn.

• Flash Gordon
    Anonym (360 grader.) skrev 2019-10-11 12:26:24 följande:
    Nej! Utgå ALLTID från att en sluten krets är 360 grader. Oavsett om det är en triangel, cirkel, hexagon, pentagon, kvadrat, etc.

Om samtliga vinklar är lika stora, så delar du 360 med antalet vinklar/hörn.
    Att "varvet runt" är 360 grader är inte samma sak som att summan av alla vinklar ute på randen skall vara 360 grader.

Ute på randen avgörs vinkelsumman av antalet hörn.

En triangel har 180
    En kvadrat har 360
    En hexagon har 720

osv
  • möjligt
    Giftskåneman skrev 2019-10-11 12:23:55 följande:

Eftersom det är du som i ett tidigare inlägg hävdar att man från en tänkt mittlinje till, jag förmodar du menar ett hörn, kan få en vinkel om 30 grader så är det väl bara att rita upp vart du hittar denna? Att vrida och vända för att hitta en 60 graders vinkel funkar, men ej en 30 graders.

Halva vinkeln är 30 grader.

Har sett på bilderna här att min benämning på gradskiva varit felaktig, inte sån vi mäter med, benämningen är olika hos olika leverantörer, låt oss säga graderad smygvinkel, eller vinkelmätare istället[/quote]

Du får kalla det vad du vill, fortfarande mäter du yttervinkeln. Inte polygonens innervinklar vilket är det man menar i sammanhanget.
  • möjligt
    klyban skrev 2019-10-11 11:13:26 följande:

Heter det komplementvinklar om man mäter på utsida av figuren?

Matematiskt är komplementvinkeln den som kompletterar till 90 grader men i praktiska sammanhang använder man ibland begreppet om den typen av yttervinklar jag markerat i figuren, den blir då ett komplement till 180 grader istället för 90
  • Anonym (Nina)
    Anonym (360 grader.) skrev 2019-10-11 12:23:25 följande:

Det blir alltid 360 grader.

Dela 360 med 6 = 60.

Alla hörn är 60 grader.

Kverulant67 skrev 2019-10-11 10:58:27 följande:

Om någon kommer fram till annat än 60 grader så har ni skolkat på matten!
    Summan i alla dessa olika former är alltd 360 grader, sedan är det ju inte så svårt att divivera det med antal hörn....

Nej, så är det inte. En sexkant har alltid vikelsumman 720 grader.
Svar på tråden Geometri och vinklar