• Anonym (geometri)

Geometri och vinklar

En fråga om geometri och vinklar?

En sexkant med alla sidor raka och lika långa, hur många graders vinkel får sexkantens hörn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-12 14:52
    Formen som avses är mutterformen.

• Svar på tråden Geometri och vinklar
  • Giftskåneman
    Anonym (Popcorn) skrev 2019-10-11 07:22:53 följande:

Försök du, du har haft konsekvent fel, väldigt tydligt.

Eller så förstår du inte det jag påpekar
  • Anonym (Popcorn)
    Giftskåneman skrev 2019-10-11 07:32:48 följande:

Eller så greppar du efter halmstrån eftersom du tydligt säger emot dig själv. Varför inte bara erkänna att du haft fel?
  • möjligt
    Giftskåneman skrev 2019-10-11 07:32:48 följande:

Du får nog ta en bild på en liten skiss och visa vilka vinklar det är du mäter. Drar du olika raka streck inom sexhörningen så kan du ju självklart skapa både 60 graders och 30 graders vinklar men ingen är dessa vinklar är ensam en är sexhörningens vinklar, dens egna vinklar är 120 grader. Kantlängden och vinklarna definierar den .
  • Giftskåneman

Tillverka du din hexagon efter din teori, så ska jag göra min efter min teori. Lycka till, som du resonerar går det inte

Dessutom, hittepånick, så tragiskt.

Vågar du inte stå för dina åsikter här?

• Giftskåneman
    möjligt skrev 2019-10-11 08:02:53 följande:

Du får nog ta en bild på en liten skiss och visa vilka vinklar det är du mäter. Drar du olika raka streck inom sexhörningen så kan du ju självklart skapa både 60 graders och 30 graders vinklar men ingen är dessa vinklar är ensam en är sexhörningens vinklar, dens egna vinklar är 120 grader. Kantlängden och vinklarna definierar den .

Tillverkar hexagoner varje vecka, en del av mitt jobb, och för att få den rätt används graderna jag angett. Ibland är måtten från hörn till hörn, ibland är måtten hörn till hörn genom centrum, ibland måtten mellan två plana sidor.
  • möjligt
    Giftskåneman skrev 2019-10-11 08:14:05 följande:

Tillverkar hexagoner varje vecka, en del av mitt jobb, och för att få den rätt används graderna jag angett. Ibland är måtten från hörn till hörn, ibland är måtten hörn till hörn genom centrum, ibland måtten mellan två plana sidor.

Fast exakt vilka andra skapade vinklar i hexagonen man använder för att tillverka den är inte relevant för frågan. Frågan I TS är:

En sexkant med alla sidor raka och lika långa, hur många graders vinkel får sexkantens hörn?

Det finns inget tolkningsutrymme för den frågan. En polygons vinklar är definitionsmässigt den inre vinkeln som bildas mellan två ihopsatta sidor. Se inlägg 36.

Det förvånar mig inte alls att det inte är 120 gradersvinkeln man mäter ifrån när man skapar en, som jag nämnde är det mycket lättare att utgå ifrån tex komplement vinkeln eller 6 liksidiga trianglar som sitter ihop i toppen(hexagonens centrum).

Menar du att en sexkants hörn är 60grader? För det är vad TS frågar. Skulle du försöka rita den geometrin skulle du sluta med en liksidig triangel där du går över varje sida 2 ggr, dvs två varv på triangeln.
  • Anonym (Popcorn)
    Giftskåneman skrev 2019-10-11 08:14:05 följande:

Fast hur du programmerar din maskin har ju inget med TS frågeställning att göra. Det som efterfrågas är hur stora hörnvinklarna blir i figuren. Då kan man dividera om andra vinklar och mittlinjer hur mycket som helst, men du har i så fall missförstått frågan.

Och jag är fortfarande nyfiken på var, i relation till vilken sida som helst, som du hittar en 30 graders vinkel på en mutter med 6 sidor?
  • möjligt

Antingen talar du om komplementvinkeln som ligger utanför hexagonen eller den vinkel som blir mellan linjen och hexagonens sida om du drar en linje tvärs över hexagonen från ett hörn till motstående hörn.

• Giftskåneman
    Anonym (Popcorn) skrev 2019-10-11 08:54:31 följande:

Fast hur du programmerar din maskin har ju inget med TS frågeställning att göra. Det som efterfrågas är hur stora hörnvinklarna blir i figuren. Då kan man dividera om andra vinklar och mittlinjer hur mycket som helst, men du har i så fall missförstått frågan.

Och jag är fortfarande nyfiken på var, i relation till vilken sida som helst, som du hittar en 30 graders vinkel på en mutter med 6 sidor?

Skaffa dig en gradvinkel och mät en mutter.
Svar på tråden Geometri och vinklar