• Anonym (geometri)

Geometri och vinklar

En fråga om geometri och vinklar?

En sexkant med alla sidor raka och lika långa, hur många graders vinkel får sexkantens hörn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-12 14:52
    Formen som avses är mutterformen.

• Svar på tråden Geometri och vinklar
  • klyban
    möjligt skrev 2019-10-11 13:42:01 följande:
    Matematiskt är komplementvinkeln den som kompletterar till 90 grader men i praktiska sammanhang använder man ibland begreppet om den typen av yttervinklar jag markerat i figuren, den blir då ett komplement till 180 grader istället för 90

Varför vill han räkna på detta sätt?
    Förstår inte poängen med det.

Kanske inte ni gör heller.
    Han gör inga större ansträngning att bevisa nått heller, så det kommer nog bli en lång nonsens diskussion.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • möjligt
    klyban skrev 2019-10-11 13:54:43 följande:

Varför vill han räkna på detta sätt?

Förstår inte poängen med det.

Kanske inte ni gör heller.

Han gör inga större ansträngning att bevisa nått heller, så det kommer nog bli en lång nonsens diskussion.

Det kan vara praktiskt ibland. Tänka dig själv att du vill montera en sexhörning av tex bräder, då blir det mycket enklare att kunna lägga ett mätverktyg med utsidan och ha denna som referens och stöd när du vill veta hur riktningen på nästa del ska vara. Bara en sådan sak som att du kan ha sexhörningen liggande ovanpågradskivan gör det ju mycket enklare att se var män faktiskt mäter, iom. att konventionen ger att du mäter vinklar moturs från horisontalplanet.
  • klyban
    möjligt skrev 2019-10-11 14:26:25 följande:
    Det kan vara praktiskt ibland. Tänka dig själv att du vill montera en sexhörning av tex bräder, då blir det mycket enklare att kunna lägga ett mätverktyg med utsidan och ha denna som referens och stöd när du vill veta hur riktningen på nästa del ska vara. Bara en sådan sak som att du kan ha sexhörningen liggande ovanpågradskivan gör det ju mycket enklare att se var män faktiskt mäter, iom. att konventionen ger att du mäter vinklar moturs från horisontalplanet.

Jojo, den praktisk delen och såga senare,  den köper vi, och tänkt på.

Men tänkte mer i denna diskussion som få 360grader till nått annat.
    Vart är den logisk poängen där och i själva matten?(Och då giftskånemans påståenden)

För om detta bra var saken, så borde man redan varit överens, tex där man äter utsida så ökar gradantalet runt om.
    Och att det andra är alltid 360grader oavsett hur många vinklar.
    Varför gör han den distinktionen i matten?
    Eller är det bortom din förmåga och förstå också.

Att det är bortom min förmåga att förstå utan hjälp, håller inte på med matte,inte gjort på evigheter.'
    Så är rätt rostig, därav alla frågor.

• Pilsner
    Anonym (geometri) skrev 2019-10-10 13:32:39 följande:

En fråga om geometri och vinklar?

En sexkant med alla sidor raka och lika långa, hur många graders vinkel får sexkantens hörn?

Vinklarna kan vara olika.
  • Pilsner
    Pilsner skrev 2019-10-11 14:46:04 följande:
    Vinklarna kan vara olika.

Skiss som inte är exakt, men ni förstår poängen...

Sex kanter, alla lika långa, Vinklarna däremot kan vara lite hur som helst. Summan är dock alltid densamma.
  • möjligt
    klyban skrev 2019-10-11 14:37:21 följande:

Vart är den logisk poängen där och i själva matten?(Och då giftskånemans påståenden)

För om detta bra var saken, så borde man redan varit överens, tex där man äter utsida så ökar gradantalet runt om.

Att det är bortom min förmåga att förstå utan hjälp, håller inte på med matte,inte gjort på evigheter.'

Förstår faktiskt inte riktigt vad du eller han menar men det är ju ett praktiskt och smart sätt att räkna och det ger en enkel formel för både innervinklarna:(180-(360/n))

Och en enkel formel för vinkelsumman för hela polygonen n*(180-(360/n))=180*(n-2).

Men att ett hörns vinkel är det som ligger på insidan är inget att debattera om så båda sätten fungerar fint men det gäller att ha koll på vad den faktiska frågan var som skulle bli besvarad
  • möjligt
    klyban skrev 2019-10-11 14:37:21 följande:

Förstår faktiskt inte riktigt vad du eller han menar men det är ju ett praktiskt och smart sätt att räkna och det ger en enkel formel för både innervinklarna:(180-(360/n))

Och en enkel formel för vinkelsumman för hela polygonen n*(180-(360/n))=180*(n-2).

Men att ett hörns vinkel är det som ligger på insidan är inget att debattera om så båda sätten fungerar fint men det gäller att ha koll på vad den faktiska frågan var som skulle bli besvarad
  • Kjell2
    Pilsner skrev 2019-10-11 14:57:09 följande:

Sex kanter, alla lika långa, Vinklarna däremot kan vara lite hur som helst. Summan är dock alltid densamma.
    Smart, hade glömt den varianten!

• klyban
    möjligt skrev 2019-10-11 15:26:10 följande:

Jag säger jag tror han pratar om applikation i ett arbete, du pratar om matematisk teori och korrekthet.

För min del har du inget att övertyga ens.
    Det jag pratar om är hur han resonerar och varför han inte förestår felet i det resonemanget.
    Förstår du logik bakom hans vägran att ändra sig.

Sen tycker man giftskåneman borde förstå man inte kan ha olika siffror på samma sak.
    Då är det bara en gissning och inte fakta längre, om man beger sig in i det landskapet där siffror fluktuerar.
    Så vet ingen vad han pratar om heller, just för siffror inte är samma.

• Giftskåneman
    klyban skrev 2019-10-12 11:12:22 följande:

Jag säger jag tror han pratar om applikation i ett arbete, du pratar om matematisk teori och korrekthet.

För min del har du inget att övertyga ens.

Det jag pratar om är hur han resonerar och varför han inte förestår felet i det resonemanget.

Förstår du logik bakom hans vägran att ändra sig.

Sen tycker man giftskåneman borde förstå man inte kan ha olika siffror på samma sak.

Då är det bara en gissning och inte fakta längre, om man beger sig in i det landskapet där siffror fluktuerar.

Så vet ingen vad han pratar om heller, just för siffror inte är samma.

Att utföra en uppgift korrekt är inte att gissa.

Lösa uppgift genom att räkna eller mäta sig fram skiljer.
  • Anonym (burr)
    Giftskåneman skrev 2019-10-12 11:32:43 följande:

Men du, varför kan du inte bara visa en skiss på vilka vinklar det är du pratar om? För du skrev någonstans om 30 grader, och om 60 grader, och hörnen i en liksidig, vanlig sexkant är ju definitivt varken 30 eller 60 grader, vilket innebär att du pratar om andra vinklar än resten av oss. Skillnaden beror inte på att du mäter och vi andra räknar. I det här fallet är måttet helt enkelt en approximation av det teoretiskt korrekta värdet och det borde därför ligga ganska nära det korrekta värdet. Så sluta nu snälla prata om muttrar och vinkelmätare, och visa VILKEN vinkel det är du mäter. 
  • klyban
    Giftskåneman skrev 2019-10-12 11:32:43 följande:
    Du har du inte klarat.
  • Bananböjaren
    Pilsner skrev 2019-10-11 14:57:09 följande:

En guldstjärna till dig. Den enda som klarade av svara korrekt på ts frågeställning. Det saknas information och går naturligtvis inte att bestämma vinklarna utgående ifrån det som ts skriver.

Och till resten av er som givit bergsäkra svar: snälla rösta inte.
Svar på tråden Geometri och vinklar