Geometri och vinklar
Vad är det då?
Vad är det då?
Peta in en mittpunkt i sexkanten. Dra sedan streck från mittpunkten till varje hörn. Då har du sex likbenta trianglar. Eftersom summan av alla ?topp?vinklarna blir 360(helt varv) så ser man att trianglar är liksidiga och varje vinkel 60 grader. Man ser också omedelbart att ett sexkantshörn utgörs av två triangelvinklar -> 60+60=120grader
Mäter du med en gradskiva på en liksidig 6 kant är varje vinkel 60 grader
Mäter du med en gradskiva på en liksidig 6 kant är varje vinkel 60 grader
Pratar du om yttervikeln som bildas mellan hexagonen och linjen man förlänger en av sidorna?
Nä, vinkeln är totalt 60 grader mätt från sidorna
Eller så förstår du inte det jag påpekar
Tillverkar hexagoner varje vecka, en del av mitt jobb, och för att få den rätt används graderna jag angett. Ibland är måtten från hörn till hörn, ibland är måtten hörn till hörn genom centrum, ibland måtten mellan två plana sidor.
Antingen talar du om komplementvinkeln som ligger utanför hexagonen eller den vinkel som blir mellan linjen och hexagonens sida om du drar en linje tvärs över hexagonen från ett hörn till motstående hörn.
Om du mäter med gradskiva på två av sidorna över ett hörn visar gradskivan 60 grader, jag uppfattade det som ts ville veta detta.
Om någon kommer fram till annat än 60 grader så har ni skolkat på matten!
Summan i alla dessa olika former är alltd 360 grader, sedan är det ju inte så svårt att divivera det med antal hörn....
Eftersom det är du som i ett tidigare inlägg hävdar att man från en tänkt mittlinje till, jag förmodar du menar ett hörn, kan få en vinkel om 30 grader så är det väl bara att rita upp vart du hittar denna? Att vrida och vända för att hitta en 60 graders vinkel funkar, men ej en 30 graders.
Heter det komplementvinklar om man mäter på utsida av figuren?
Varför vill han räkna på detta sätt?
Förstår inte poängen med det.
Kanske inte ni gör heller.
Han gör inga större ansträngning att bevisa nått heller, så det kommer nog bli en lång nonsens diskussion.
Jojo, den praktisk delen och såga senare, den köper vi, och tänkt på.
Men tänkte mer i denna diskussion som få 360grader till nått annat.
Vart är den logisk poängen där och i själva matten?(Och då giftskånemans påståenden)
För om detta bra var saken, så borde man redan varit överens, tex där man äter utsida så ökar gradantalet runt om.
Och att det andra är alltid 360grader oavsett hur många vinklar.
Varför gör han den distinktionen i matten?
Eller är det bortom din förmåga och förstå också.
Att det är bortom min förmåga att förstå utan hjälp, håller inte på med matte,inte gjort på evigheter.'
Så är rätt rostig, därav alla frågor.
Jojo, den praktisk delen och såga senare, den köper vi, och tänkt på.
Men tänkte mer i denna diskussion som få 360grader till nått annat.
Vart är den logisk poängen där och i själva matten?(Och då giftskånemans påståenden)
För om detta bra var saken, så borde man redan varit överens, tex där man äter utsida så ökar gradantalet runt om.
Och att det andra är alltid 360grader oavsett hur många vinklar.
Varför gör han den distinktionen i matten?
Eller är det bortom din förmåga och förstå också.
Att det är bortom min förmåga att förstå utan hjälp, håller inte på med matte,inte gjort på evigheter.'
Så är rätt rostig, därav alla frågor.