Inlägg från: Giftskåneman |Visa alla inlägg
  • Giftskåneman
    Anonym (burr) skrev 2019-10-10 14:41:36 följande:

Nej, det har den inte. 

En rät vinkel (som i en fyrkant) är 90 grader. Tittar du på en mutter så ser du att alla vinklar är trubbigare än 90 grader, och de kan således inte vara 60 grader. (Ju lägre grad, desto spetsigare vinkel.) 

360 grader runt om, delat med 6 blir 60 totalt, men räknar du från en tänkt mittlinje blir det 30 grader i varje.
  • Giftskåneman
    möjligt skrev 2019-10-10 15:31:33 följande:

Pratar du om yttervikeln som bildas mellan hexagonen och linjen man förlänger en av sidorna?

Nä, vinkeln är totalt 60 grader mätt från sidorna
  • Giftskåneman
    Anonym (Popcorn) skrev 2019-10-11 07:22:53 följande:

Försök du, du har haft konsekvent fel, väldigt tydligt.

Eller så förstår du inte det jag påpekar
  • Giftskåneman

Tillverka du din hexagon efter din teori, så ska jag göra min efter min teori. Lycka till, som du resonerar går det inte

Dessutom, hittepånick, så tragiskt.

Vågar du inte stå för dina åsikter här?

• Giftskåneman
    möjligt skrev 2019-10-11 08:02:53 följande:

Du får nog ta en bild på en liten skiss och visa vilka vinklar det är du mäter. Drar du olika raka streck inom sexhörningen så kan du ju självklart skapa både 60 graders och 30 graders vinklar men ingen är dessa vinklar är ensam en är sexhörningens vinklar, dens egna vinklar är 120 grader. Kantlängden och vinklarna definierar den .

Tillverkar hexagoner varje vecka, en del av mitt jobb, och för att få den rätt används graderna jag angett. Ibland är måtten från hörn till hörn, ibland är måtten hörn till hörn genom centrum, ibland måtten mellan två plana sidor.
  • Giftskåneman
    Anonym (Popcorn) skrev 2019-10-11 08:54:31 följande:

Fast hur du programmerar din maskin har ju inget med TS frågeställning att göra. Det som efterfrågas är hur stora hörnvinklarna blir i figuren. Då kan man dividera om andra vinklar och mittlinjer hur mycket som helst, men du har i så fall missförstått frågan.

Och jag är fortfarande nyfiken på var, i relation till vilken sida som helst, som du hittar en 30 graders vinkel på en mutter med 6 sidor?

Skaffa dig en gradvinkel och mät en mutter.
  • Giftskåneman
    möjligt skrev 2019-10-11 08:57:01 följande:

Antingen talar du om komplementvinkeln som ligger utanför hexagonen eller den vinkel som blir mellan linjen och hexagonens sida om du drar en linje tvärs över hexagonen från ett hörn till motstående hörn.

Om du mäter med gradskiva på två av sidorna över ett hörn visar gradskivan 60 grader, jag uppfattade det som ts ville veta detta.
  • Giftskåneman
    Anonym (Popcorn) skrev 2019-10-11 09:37:27 följande:

Vänligen visa var du hittar en skarpt spetsig vinkel på en mutter med 6 sidor.

Hittepånick, du har otur då du tänker.

• Giftskåneman
    Anonym (Popcorn) skrev 2019-10-11 11:25:45 följande:

[quote=79955634][quote-nick]Giftskåneman skrev 2019-10-11 10:51:18 följande:[/quote-nick]

Eftersom det är du som i ett tidigare inlägg hävdar att man från en tänkt mittlinje till, jag förmodar du menar ett hörn, kan få en vinkel om 30 grader så är det väl bara att rita upp vart du hittar denna? Att vrida och vända för att hitta en 60 graders vinkel funkar, men ej en 30 graders.[/quote]

Halva vinkeln är 30 grader.

Har sett på bilderna här att min benämning på gradskiva varit felaktig, inte sån vi mäter med, benämningen är olika hos olika leverantörer, låt oss säga graderad smygvinkel, eller vinkelmätare istället
  • Giftskåneman
    klyban skrev 2019-10-12 11:12:22 följande:

Jag säger jag tror han pratar om applikation i ett arbete, du pratar om matematisk teori och korrekthet.

För min del har du inget att övertyga ens.

Det jag pratar om är hur han resonerar och varför han inte förestår felet i det resonemanget.

Förstår du logik bakom hans vägran att ändra sig.

Sen tycker man giftskåneman borde förstå man inte kan ha olika siffror på samma sak.

Då är det bara en gissning och inte fakta längre, om man beger sig in i det landskapet där siffror fluktuerar.

Så vet ingen vad han pratar om heller, just för siffror inte är samma.

Att utföra en uppgift korrekt är inte att gissa.

Lösa uppgift genom att räkna eller mäta sig fram skiljer.
Svar på tråden Geometri och vinklar