• Anonym (Oroliga föräldrar)

Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!

God dag!

Som rubriker lyder behöver jag råd angående min 16-åriga dotter som vill flytta ihop med sin äldre (!) pojkvän.

För ett tag sedan fick jag och hennes mor reda på att hon dejtat en kille under ett års tid och att de nu vill flytta ihop. Dottern har alltid varit väldigt lillgammal och umgåtts med äldre personer. Väldigt framåt har hon också alltid varit, så pass att hon för ett år sedan blev antagen till högskolan. Hon har både studerat på högskola med mycket goda resultat och arbetat deltid på ett större företag inom samma bransch som högskoleprogrammet hon studerar på.

För två år sedan träffade hon en man som både hade högskoleexamen och en bra position med en väldigt bra lön på ett av de större företagen inom samma bransch. När vi fick reda på att detta var samma kille som hon dejtade började vi fråga frågor om honom och det visade sig nyligen att denna man var en 12 år äldre engelsk man. Dottern hjälpte oss att googla mannen och vi fick fram information om att han bodde i en köpt lägenhet i staden nära hennes skola och jobb, information om vart han studerat och arbetar. Dessutom hittade vi hans sociala medier där han framstår som en väldigt social och omtyckt man. Tydligen trodde denna man när de började träffas att hon var fem år äldre p.g.a. sällskapet hon var med och att hon studerade på högskola.  Det var inte förrän två månader senare som han fick information om att hon var under 18.

Dottern säger att hon och "pojkvännen" vill flytta ihop i hans lägenhet. Hur de ska försörja sig är inte det vi tänker på då vi vet att det skulle fungera utmärkt, utan det vi oroar oss över är vad fan han vill med henne? Är detta något vi kan acceptera? 

Mannen har tagit kontakt med oss och föreslagit att vi alla ska träffas över middag så att vi föräldrar får lära känna honom.

Jag tycker att detta absolut inte känns rätt. Dels är mannen mycket äldre än henne, och sedan kan jag tycka att de är på väldigt olika platser i livet. Vad kan han egentligen se i henne?

Vad kan vi som föräldrar göra? Kan vi förbjuda henne att träffa mannen?

MVH,
    mycket oroliga föräldrar.

• Svar på tråden Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!
  • Anonym (AC)

Förstår att det känns konstigt ovh lite obehagligt detta. Hon är fortfarande ert barn och inte myndig. Även om hon är intelligent för sin ålder så är hon inte känslomässigt mogen än och konsekvenstänket har inte fullt ut utvecklats. Hans avsikter kan ifrågasättas då det är så stor ålderskillnad. Men kärlek har ingen ålder och om hon är så framåt och begåvad dom ni påstår så kanske de passar ihop. Ni kan inte neka dem att ses men ni kan neka henne att flytta. Tycker det är er plikt som föräldrar att hålla henne hemma så länge hon är omyndig. Ni måste hjälpa henne med detta. Det är för hennes beskydd. Bjud hem killen och lär känna honom ordentligt. Ta deras relation på allvar. När hon sen blir 18 hör hon som hon vill.

• Zaranilsson
    Anonym (Jag) skrev 2019-09-15 07:55:47 följande:

Nåt sånt var det för barnet jag känner, tror hen hoppade från ettan till femman. Hen är nästan vuxen nu och allt gick bra.

Men du är inte säker? Det var nog två årskurser dvs 1 -> 3an.
  • Anonym (Lärare)
    Zaranilsson skrev 2019-09-15 08:13:33 följande:

Det låter rimligt att hoppa två klasser, men jag tror inte man låter barn hoppa fyra klasser. Inte för att det inte skulle gå intellektuellt, utan för att de då hamnar i helt fel åldersgrupp och får svårt att interagera socialt med klasskamrater som ju är på en helt annan nivå.

Vänner blir omöjligt, för vilken elvaårin blir kompis med en sjuåring, men även i grupparbeten och liknande blir det svårt för man hänger inte med i det sociala spelet.
  • Anonym (Jag)
    Zaranilsson skrev 2019-09-15 08:13:33 följande:

Nej det var det inte, jag tyckte också det var ett extremt hopp då, men det gick bra.
  • Anonym (J)
    Anonym (Nina) skrev 2019-09-14 22:43:51 följande:

Ni kan ju förbjuda dem att flytta ihop. Hon får väl tjura bäst hon vill. Oavsett hur lillgammal hon är, är hon inte myndig och får inte göra vad som helst utan erat tillstånd.

Sen kan jag tycka att det är rätt äckligt att en 28-åring vill dejta en minderårig. Är själv 28 och skulle väl knappt kunna tänka mig att dejta nån som är 20, än mindre 16. Jag skulle också vara orolig om jag var er. Om er dotter nu är så mogen bör hon ju även kunna respektera er åsikt om att ni tycker att de ska vänta med att flytta ihop tills hon åtminstone blivit myndig.

Hur tycker detta ska fungera i praktiken? Ska de låsa in henne i källaren ? Slå henne?
  • Anonym (Nina)
    Anonym (J) skrev 2019-09-15 09:16:16 följande:

Hur tycker detta ska fungera i praktiken? Ska de låsa in henne i källaren ? Slå henne?

Va? Självklart inte. Dom får väl bara åka till killen och hämta hem henne.

Sen kan jag tycka att om flickan håller på att trotsa, tjura och vägra komma hem visar hon ju bara att hon absolut inte är mogen för samboskap just nu. Det är ju rena rama fjortisbeteendet. Den äldre killen bör ju även han vara vuxen nog att inse att det inte är ett smart drag att gå emot hennes föräldrar för nåt sånt här. Dom kommer ju fortfarande kunna ses. Man vill väl att ens partner ska ha en bra relation med sin familj och att kräva att hon ska bo hemma tills hon är 18 är ju inte oresonligt. Personligen skulle jag inte vilja att min partner skulle skapa massa onödigt drama med sin familj över mig. Är deras förhållande menat att hålla, kommer de klara att bo isär i et par år till.
  • ninaflower

Googlade dottern efter sin pojkvän?

• Anonym (Igen)
    ninaflower skrev 2019-09-15 10:15:43 följande:

Googlade dottern efter sin pojkvän?

Som hon träffat i två år.....sen hon var 14.......och föräldrarna har inte märkte.....och han tror hon är mycket äldre....och hon hade allmän behörighet när hon var 15......och hon jobbar...

Nästa fråga!
  • Anonym (Igen)
    Anonym (Igen) skrev 2019-09-15 10:24:59 följande:

Som hon träffat i två år.....sen hon var 14.......och föräldrarna har inte märkte.....och han tror hon är mycket äldre....och hon hade allmän behörighet när hon var 15......och hon jobbar...

Nästa fråga!

Och det förekommer en massa trådar som spekulerar i åldersskillnad.....
  • Anonym (Inte omöjligt)

Ni som skriver att det är omöjligt att en så ung person börjar på högskola/universitet - öppna ögonen. Det är sällsynt, men förekommer. Jag har själv vid ett tillfälle rättat en tenta på universitetet där jag blev rejält överraskad. Studenten har alla rätt, men eftersom tentan är anonym ser jag personnumret först när resultatet är inlagt i Ladok. Ser då att personen som skrivit tentan är 14 år gammal. Bäst av alla på kursen.

Var även nyligen - något år sedan ? - på bland annat tv 4 om Lanny. Hon började åk 5 istället för åk 1. Dvs kommer vara 15 år när hon börjar på högskola/universitet om hon inte hoppar över ännu fler årskurser.

Jag själv flyttade hemifrån och började vid universitet när jag var 16 år gammal. Var inte socialt mogen egentligen. Så att flytta ihop med någon då hade inte varit en bra idé. Om jag hade haft en sådan tanke borde mina föräldrar ha sagt ifrån. Tagit ett rejält samtal med mig. Jag hade inte blivit glad, men jag hade lyssnat på dem. Den relationen hade jag till mina föräldrar då. Så jag hoppas TS har en lika bra relation till sin dotter.

Svar på tråden Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!