• Anonym (Oroliga föräldrar)

Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!

God dag!

Som rubriker lyder behöver jag råd angående min 16-åriga dotter som vill flytta ihop med sin äldre (!) pojkvän.

För ett tag sedan fick jag och hennes mor reda på att hon dejtat en kille under ett års tid och att de nu vill flytta ihop. Dottern har alltid varit väldigt lillgammal och umgåtts med äldre personer. Väldigt framåt har hon också alltid varit, så pass att hon för ett år sedan blev antagen till högskolan. Hon har både studerat på högskola med mycket goda resultat och arbetat deltid på ett större företag inom samma bransch som högskoleprogrammet hon studerar på.

För två år sedan träffade hon en man som både hade högskoleexamen och en bra position med en väldigt bra lön på ett av de större företagen inom samma bransch. När vi fick reda på att detta var samma kille som hon dejtade började vi fråga frågor om honom och det visade sig nyligen att denna man var en 12 år äldre engelsk man. Dottern hjälpte oss att googla mannen och vi fick fram information om att han bodde i en köpt lägenhet i staden nära hennes skola och jobb, information om vart han studerat och arbetar. Dessutom hittade vi hans sociala medier där han framstår som en väldigt social och omtyckt man. Tydligen trodde denna man när de började träffas att hon var fem år äldre p.g.a. sällskapet hon var med och att hon studerade på högskola.  Det var inte förrän två månader senare som han fick information om att hon var under 18.

Dottern säger att hon och "pojkvännen" vill flytta ihop i hans lägenhet. Hur de ska försörja sig är inte det vi tänker på då vi vet att det skulle fungera utmärkt, utan det vi oroar oss över är vad fan han vill med henne? Är detta något vi kan acceptera? 

Mannen har tagit kontakt med oss och föreslagit att vi alla ska träffas över middag så att vi föräldrar får lära känna honom.

Jag tycker att detta absolut inte känns rätt. Dels är mannen mycket äldre än henne, och sedan kan jag tycka att de är på väldigt olika platser i livet. Vad kan han egentligen se i henne?

Vad kan vi som föräldrar göra? Kan vi förbjuda henne att träffa mannen?

MVH,
    mycket oroliga föräldrar.

• Svar på tråden Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!
  • Zaranilsson
    Anonym (Oroliga föräldrar) skrev 2019-09-15 14:49:43 följande:
    Anonym (X) skrev 2019-09-15 13:55:24 följande:
    Hon var ju 14 när hon träffade honom på föreläsning och med högskoleklassen för två år sen?
    Nej. De träffades för två år sedan på en föreläsning med inte med hennes högskoleklass. 

Men det stämmer ju inte med det du skriver tidigare:

Mannen trodde genuint att hon var 20 när de träffades då hennes vänner var det och att hon just studerade på högskola. Sen tippar alla på att hon är 19/20 år, så hur de träffades och vad han trodde är något vi tror på då vi även fått se sms från början av deras relation.

Kan du förklara en gång till för det du skriver går inte ihop.
  • pyssel
    Anonym (Oroliga föräldrar) skrev 2019-09-15 11:45:35 följande:

Hon säger att hon varit rädd över vad vi ska tycka.

Ja, så klart. Mannen raggar småtjejer på 14 år. Han är hebefil och hon har helt säkert stått under hans påverkan att hålla tyst.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Jag) skrev 2019-09-15 15:47:23 följande:

Väldigt fördomsfullt.

Ja, jösses så fördomsfullt att inte gilla när nästan 30-åringar stöter på minderåriga...
  • Anonym (...)

Hon blev antagen till högskola för ett år sen, alltså som femtonåring? Hur går det ihop, en femtonåring bör gå i åttan eller nian. Hur har hon då hunnit skaffa sig behörighet till högskolan?

Hursomhelt så ska inte en sextonåring bo ihop med en vuxen och hon är inte myndig så ni kan absolut förbjuda henne att flytta ihop med mannen fram tills hon är 18 iaf. Såvida hon inte har hamnat på glid totalt borde även hon förstå era invändningar själv.

• hammarhajen

Är mannen ansvarsfull, mogen och seriös kan han vänta med att officiellt bo ihop tills dottern är myndig. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Nina) skrev 2019-09-15 17:41:18 följande:

Ja, jösses så fördomsfullt att inte gilla när nästan 30-åringar stöter på minderåriga...

Ja det är fördomsfullt att tro att det måste vara något fel på männen. Och stöter? Herregud.
  • Fiona M
    hammarhajen skrev 2019-09-15 18:07:48 följande:

Är mannen ansvarsfull, mogen och seriös kan han vänta med att officiellt bo ihop tills dottern är myndig. 

• Fiona M
    Anonym (Jag) skrev 2019-09-15 19:34:59 följande:

Ja det är fördomsfullt att tro att det måste vara något fel på männen. Och stöter? Herregud.

Vaddå herregud angående stöter?
  • Anonym (Jag)
    Fiona M skrev 2019-09-15 20:03:56 följande:

Vaddå herregud angående stöter?

Jag undrar bara hur folk tror att det går till när man träffar någon i den åldern. Min man stötte då verkligen inte på mig, vi fick kontakt genom ett gemensamt intresse och känslor uppstod. Var inte så att han letade efter någon i min ålder, eller någon alls egentligen. Behöver inte vara något skumt över relationen alls bara för att andra inte förstår den. Är tonåringen väldigt omogen eller om mannen inte vill träffa hennes familj kan jag förstå att man reagerar, men annars ser jag inte problemet.

Min man träffade min familj väldigt tidigt och sov över hos oss en gång i månaden tills vi kunde flytta ihop.
  • Zaranilsson
    Zaranilsson skrev 2019-09-15 15:54:19 följande:

Men det stämmer ju inte med det du skriver tidigare:

Mannen trodde genuint att hon var 20 när de träffades då hennes vänner var det och att hon just studerade på högskola. Sen tippar alla på att hon är 19/20 år, så hur de träffades och vad han trodde är något vi tror på då vi även fått se sms från början av deras relation.

Kan du förklara en gång till för det du skriver går inte ihop.

TS har du fått ihop detta än?
Svar på tråden Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!