• Anonym (Oroliga föräldrar)

Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!

God dag!

Som rubriker lyder behöver jag råd angående min 16-åriga dotter som vill flytta ihop med sin äldre (!) pojkvän.

För ett tag sedan fick jag och hennes mor reda på att hon dejtat en kille under ett års tid och att de nu vill flytta ihop. Dottern har alltid varit väldigt lillgammal och umgåtts med äldre personer. Väldigt framåt har hon också alltid varit, så pass att hon för ett år sedan blev antagen till högskolan. Hon har både studerat på högskola med mycket goda resultat och arbetat deltid på ett större företag inom samma bransch som högskoleprogrammet hon studerar på.

För två år sedan träffade hon en man som både hade högskoleexamen och en bra position med en väldigt bra lön på ett av de större företagen inom samma bransch. När vi fick reda på att detta var samma kille som hon dejtade började vi fråga frågor om honom och det visade sig nyligen att denna man var en 12 år äldre engelsk man. Dottern hjälpte oss att googla mannen och vi fick fram information om att han bodde i en köpt lägenhet i staden nära hennes skola och jobb, information om vart han studerat och arbetar. Dessutom hittade vi hans sociala medier där han framstår som en väldigt social och omtyckt man. Tydligen trodde denna man när de började träffas att hon var fem år äldre p.g.a. sällskapet hon var med och att hon studerade på högskola.  Det var inte förrän två månader senare som han fick information om att hon var under 18.

Dottern säger att hon och "pojkvännen" vill flytta ihop i hans lägenhet. Hur de ska försörja sig är inte det vi tänker på då vi vet att det skulle fungera utmärkt, utan det vi oroar oss över är vad fan han vill med henne? Är detta något vi kan acceptera? 

Mannen har tagit kontakt med oss och föreslagit att vi alla ska träffas över middag så att vi föräldrar får lära känna honom.

Jag tycker att detta absolut inte känns rätt. Dels är mannen mycket äldre än henne, och sedan kan jag tycka att de är på väldigt olika platser i livet. Vad kan han egentligen se i henne?

Vad kan vi som föräldrar göra? Kan vi förbjuda henne att träffa mannen?

MVH,
    mycket oroliga föräldrar.

• Svar på tråden Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!
  • Anonym (Nina)

Ni kan ju förbjuda dem att flytta ihop. Hon får väl tjura bäst hon vill. Oavsett hur lillgammal hon är, är hon inte myndig och får inte göra vad som helst utan erat tillstånd.

Sen kan jag tycka att det är rätt äckligt att en 28-åring vill dejta en minderårig. Är själv 28 och skulle väl knappt kunna tänka mig att dejta nån som är 20, än mindre 16. Jag skulle också vara orolig om jag var er. Om er dotter nu är så mogen bör hon ju även kunna respektera er åsikt om att ni tycker att de ska vänta med att flytta ihop tills hon åtminstone blivit myndig.

• Anonym (X)

Började hon högskolan när hon var 14 nu?

• Anonym (sjukt)

En 25-åring som börjar dejta en 15-åring är sjuk i huvudet alldeles oavsett hur smart barnet är. Väldigt bekvämt att dom låtsas som att denna man väntade tills hon fyllt 15 som råkar vara den lagliga gränsen dom kan erkänna. Så hur sant det är är hyfsat tveksamt. Sjuka svar du fått också för den delen. Förbjuda henne att träffa honom blir nog svårt och kan ge motsatt effekt men att låta henne flytta till denna man finns inte på kartan. Är deras förhållande så stabilt och seriöst som barnet tror kommer dom fortsätta vara ihop tills hon fyller 18 och kan göra det beslutet själv då. 

• Anonym (Ylva)

Jobbig sits. Men hur du beskriver din dotter och hur de träffades så verkar hennes berättelse trovärdig. Visst blir man skeptisk när en nästan 30 årig man vill flytta ihop med en tonåring.

Mitt råd är att inte förbjuda förhållandet, det kommer inte sluta bra. Lär känna killen och låt honom visa vilka intutioner han har med din dotter. Att låta henne flytta till honom hade jag inte gått med på nu. Är han seriös så kan han vänta tills hon är 18. Hon kan dock sova där några nätter i veckan. Även om hon är lillgammal så är hon fortfarande inte ens myndig. Om han är okej med hennes ålder borde han vara okej med att vänta.

Om dem är i olika lägen i livet kan du inte veta. Du vet inte vad han vill eller vad din dotter vill. Man pratar inte med sina föräldra om att man vill ha barn innan 20. Jag hade en äldre kille och min pappa oroade sig också över skillnaden och att vi var på olika platser i livet. Men han hade ingen aning var i livet jag var. Man förväntar sig att folk ska vilja vissa saker vid en viss ålder men så är det inte alltid.

• Giftskåneman

Som 16 åring har hon rätt att ändra sin adress utan vårdnafshavares tillstånd, så rent lagligt kan ni inte stoppa henne.

Hon kan bli sambo, förlova sig skaffa barn, när hon vill, men om hennes kille fotograferar henne naken kan han bli dömd för barnporr men inte för att ha sex med henne.

Nog om detta, det känns svårt att barnen flyttar ihop med en äldre man, men nu pga hennes personlighet, hade det varit bättre hon flyttade ihop med en jämnårig?

Mannen verkar mena allvar då han vill träffa er och presentera sig innan hon flyttar in, ni måste acceptera hon flyttar men ni behöver inte tycka om det, men är han inte en knäppgök och ni hatar honom så försök underlätta för henne, annars bryter hon kontakten med er. Ni kan ju be henne vänta tills hon är 18 och pluggat klart, inte säkert det hjälper, men att hon berättar om sina planer innan är nog ett tecken på att hon är redo att bli vuxen.

• Zaranilsson

Känns sim detta är påhittat. Hon började alltså på högskolan när hon va 14-15år? Och läste in gymnasiet när hon var 12-13?

Alltså när jämngamla gåt i 6an?

• Anonym (Jag)
    Zaranilsson skrev 2019-09-15 07:31:50 följande:

Känns sim detta är påhittat. Hon började alltså på högskolan när hon va 14-15år? Och läste in gymnasiet när hon var 12-13?

Alltså när jämngamla gåt i 6an?

Jag känner en vars barn flyttades upp flera klasser, så det är inte omöjligt även om det inte är vanligt.
  • Zaranilsson
    Anonym (Jag) skrev 2019-09-15 07:35:28 följande:

Jag känner en vars barn flyttades upp flera klasser, så det är inte omöjligt även om det inte är vanligt.

Vet barn som börjat ett år tidigare och sen flyttat upp ytterligare ett år. Men i det här fallet så gäller det att hon hoppat över 5 år!

Skulle säga att det är påhittat.
  • Zaranilsson
    Anonym (Jag) skrev 2019-09-15 07:35:28 följande:

Vet barn som börjat ett år tidigare och sen flyttat upp ytterligare ett år. Men i det här fallet så gäller det att hon hoppat över 5 år!

• Anonym (Jag)
    Zaranilsson skrev 2019-09-15 07:51:12 följande:

Nåt sånt var det för barnet jag känner, tror hen hoppade från ettan till femman. Hen är nästan vuxen nu och allt gick bra.
Svar på tråden Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!