• Anonym (Oroliga föräldrar)

Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!

God dag!

Som rubriker lyder behöver jag råd angående min 16-åriga dotter som vill flytta ihop med sin äldre (!) pojkvän.

För ett tag sedan fick jag och hennes mor reda på att hon dejtat en kille under ett års tid och att de nu vill flytta ihop. Dottern har alltid varit väldigt lillgammal och umgåtts med äldre personer. Väldigt framåt har hon också alltid varit, så pass att hon för ett år sedan blev antagen till högskolan. Hon har både studerat på högskola med mycket goda resultat och arbetat deltid på ett större företag inom samma bransch som högskoleprogrammet hon studerar på.

För två år sedan träffade hon en man som både hade högskoleexamen och en bra position med en väldigt bra lön på ett av de större företagen inom samma bransch. När vi fick reda på att detta var samma kille som hon dejtade började vi fråga frågor om honom och det visade sig nyligen att denna man var en 12 år äldre engelsk man. Dottern hjälpte oss att googla mannen och vi fick fram information om att han bodde i en köpt lägenhet i staden nära hennes skola och jobb, information om vart han studerat och arbetar. Dessutom hittade vi hans sociala medier där han framstår som en väldigt social och omtyckt man. Tydligen trodde denna man när de började träffas att hon var fem år äldre p.g.a. sällskapet hon var med och att hon studerade på högskola.  Det var inte förrän två månader senare som han fick information om att hon var under 18.

Dottern säger att hon och "pojkvännen" vill flytta ihop i hans lägenhet. Hur de ska försörja sig är inte det vi tänker på då vi vet att det skulle fungera utmärkt, utan det vi oroar oss över är vad fan han vill med henne? Är detta något vi kan acceptera? 

Mannen har tagit kontakt med oss och föreslagit att vi alla ska träffas över middag så att vi föräldrar får lära känna honom.

Jag tycker att detta absolut inte känns rätt. Dels är mannen mycket äldre än henne, och sedan kan jag tycka att de är på väldigt olika platser i livet. Vad kan han egentligen se i henne?

Vad kan vi som föräldrar göra? Kan vi förbjuda henne att träffa mannen?

MVH,
    mycket oroliga föräldrar.

• Svar på tråden Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!
  • Anonym (H)

Hur lång är er dotter?

Jag antar att hon var ganska lång som 14-åring. Hur skulle annars en nästan 30-åring missta en 14-åring för att vara 20? 

• Anonym (....)
    Anonym (H) skrev 2019-09-15 23:29:59 följande:

Hur lång är er dotter?

Jag antar att hon var ganska lång som 14-åring. Hur skulle annars en nästan 30-åring missta en 14-åring för att vara 20? 

Ja, 14åringen som borde gå i 8an, men som fått högskolebehörighet (redan när hon gick i 7an, ca 5år tidigare än normalt) är säkert lång och brådmogen... så måste det vara.
  • AniieeHär
    Anonym (....) skrev 2019-09-15 23:40:27 följande:
    Ja, 14åringen som borde gå i 8an, men som fått högskolebehörighet (redan när hon gick i 7an, ca 5år tidigare än normalt) är säkert lång och brådmogen... så måste det vara.
    Alltså, det finns 15-16-åringar som går på högskola/universitet. Inte supermånga, men jag har mött min beskärda del, kanske för att jag var en av dem (ej i Sverige) Sveriges yngsta högskolestudent är ganska lätt identifierad, också.

Så det är det minst konstiga i den här historien..... 
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Oroliga föräldrar) skrev 2019-09-15 13:42:41 följande:

Hon var INTE 14 när hon började högskola. Hon var 15.

Bra försök. Det yngste som började högskolan/universitet 2018 var 16 år och började på juristprogrammet. Finns ingen yngre som började ser året.
  • annabellelee

Låt oss förutsätta att ts historia stämmer, annars blir ju diskussion meningslös.

TS, intellektuellt mogen innebär inte känslomässigt mogen. Ni måste vakta över ert barn. Nej, de får vänta med att flytta ihop. Han får komma hem till er och äta söndagsmiddag varje vecka i ett par år, så ni lär känna honom.

De flesta 28 åringar hade inte velat vara ihop med en 16åring. Om han vill det är det 1. Äkta kärlek. Då är han beredd att äta middag med er i tio år om det krävs. 2.Någon som dras till tonåringar. Desto större skäl att lära känna honom.

• Anonym (...)
    annabellelee skrev 2019-09-16 06:39:47 följande:

Låt oss förutsätta att ts historia stämmer, annars blir ju diskussion meningslös.

TS, intellektuellt mogen innebär inte känslomässigt mogen. Ni måste vakta över ert barn. Nej, de får vänta med att flytta ihop. Han får komma hem till er och äta söndagsmiddag varje vecka i ett par år, så ni lär känna honom.

De flesta 28 åringar hade inte velat vara ihop med en 16åring. Om han vill det är det 1. Äkta kärlek. Då är han beredd att äta middag med er i tio år om det krävs. 2.Någon som dras till tonåringar. Desto större skäl att lära känna honom.

Bra tips.

Håller med om att om mannen är någorlunda seriös och vettig så förstår han er och vill göra det bästa för er dotter.

Och Om dottern är så smart som hon bör vara när hon går på högskola trots 16 år. Så förstår hon också varför hon inte bör flytta ihop nu. Dessutom har de så vitt jag kan utläsa från kommentarerna bara dejtat sen hon blev 16. Ingen bör flytta ihop efter så kort förhållande!!!!
  • Anonym (A)
    annabellelee skrev 2019-09-16 06:39:47 följande:

+1
  • Wench85
    Anonym (Oroliga föräldrar) skrev 2019-09-14 21:46:16 följande:

God dag!

Som rubriker lyder behöver jag råd angående min 16-åriga dotter som vill flytta ihop med sin äldre (!) pojkvän.

För ett tag sedan fick jag och hennes mor reda på att hon dejtat en kille under ett års tid och att de nu vill flytta ihop. Dottern har alltid varit väldigt lillgammal och umgåtts med äldre personer. Väldigt framåt har hon också alltid varit, så pass att hon för ett år sedan blev antagen till högskolan. Hon har både studerat på högskola med mycket goda resultat och arbetat deltid på ett större företag inom samma bransch som högskoleprogrammet hon studerar på.

För två år sedan träffade hon en man som både hade högskoleexamen och en bra position med en väldigt bra lön på ett av de större företagen inom samma bransch. När vi fick reda på att detta var samma kille som hon dejtade började vi fråga frågor om honom och det visade sig nyligen att denna man var en 12 år äldre engelsk man. Dottern hjälpte oss att googla mannen och vi fick fram information om att han bodde i en köpt lägenhet i staden nära hennes skola och jobb, information om vart han studerat och arbetar. Dessutom hittade vi hans sociala medier där han framstår som en väldigt social och omtyckt man. Tydligen trodde denna man när de började träffas att hon var fem år äldre p.g.a. sällskapet hon var med och att hon studerade på högskola.  Det var inte förrän två månader senare som han fick information om att hon var under 18.

Dottern säger att hon och "pojkvännen" vill flytta ihop i hans lägenhet. Hur de ska försörja sig är inte det vi tänker på då vi vet att det skulle fungera utmärkt, utan det vi oroar oss över är vad fan han vill med henne? Är detta något vi kan acceptera? 

Mannen har tagit kontakt med oss och föreslagit att vi alla ska träffas över middag så att vi föräldrar får lära känna honom.

Jag tycker att detta absolut inte känns rätt. Dels är mannen mycket äldre än henne, och sedan kan jag tycka att de är på väldigt olika platser i livet. Vad kan han egentligen se i henne?

Vad kan vi som föräldrar göra? Kan vi förbjuda henne att träffa mannen?

MVH,
    mycket oroliga föräldrar.

Det låter som att ni är kloka och vettiga föräldrar och jag är till att börja med imponerad över att ni möjliggjort för henne att få den intellektuella utvecklingen hon uppenbarligen har förmåga till. Strålande!

Så här i backspegeln är det lätt att tänka att ni borde ha diskuterat denna och liknande möjliga situationer. Har det dykt upp situationer med tentaöl, resor, korridorsfester eller liknande? Hur har ni resonerat då och har det känts som att ni hittat en väg som varit acceptabel för både er föräldrar och henne? 

Om jag förstår det rätt är hon 16 och blir 17 innan året är slut och han är 28/29. Det är stor åldersskillnad, men samtidigt inte något som jag ser som omöjligt. det finns personer som inleder sunda och lyckliga relationer med den åldersskillnaden. Dock är det helt rimligt att ni oroar er, för det är inte direkt alla relationer som är det. 

I er situation skulle jag vilja träffa mannen och lära känna honom (det hade jag förresten velat oavsett om han var 10 år yngre och de ville flytta ihop). På frågan om att bli sambo hade jag velat resonera med dottern. Inga förbud eller krav utan ärliga samtal. Kanske även med honom. Min ambition skulle nog vara att hon skulle bo hemma tills hon fyller 18, men samtidigt skulle jag nog vara öppen för att det under det dryga året som är kvar tills hon är 18 lär det gå från att hon sover där nån natt ibland till lika mycket tid där som hemma. Det skulle vara okej, så länge som allt känns bra. 

Jag vill också varna för förbud. Dels är det i princip omöjligt att implementera i praktiken (det finns rättsfall på föräldrar som låst in sina barn och dylikt och det är inte lagligt), dels skulle antagligen ge totalt motsatt effekt och hon skulle säkert träffa mannen i hemlighet och om det skulle vara något osunt i relationen skulle det vara väldigt svårt att berätta det för er. 
  • Anonym (jenny)

Alltså, räkna med att hon har baktankar med att vilja flytta hemifrån så tidigt. Alka jag känner som gjort det(utan anledning som flytt för gymnasiestudier) har haft något att dölja för föräldrarna. En var knarkare, en homo, en anorektiker osv. Själv ville jag också flytta tidigt eftersom att jag och föräldrarna hade olika åsikter om min framtid. Jag visste att mina föräldrar inte skulle låta mig flytta så jag och maken fixade det som mina föräldrar skulle slänga ut mig för - en graviditet. Det hade visserligen hänt ändå då anledningen till att jag och maken ville flytta ihop var att vi ville leva ett traditionellt familjeliv, men ändå så bör du tänja på att absoluta förbud ofta leder till uppror.

Svar på tråden Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!