Anonym (Qwerty) skrev 2019-09-16 15:04:43 följande:
Jo, man kan faktiskt det. Men jag tvivlar på att ta dotter gör det då det är lätt att googla fram vem det är. Vilket förmodligen inte ta har förstått.
Jag hittade också den infon först, sen googlade jag lite till och hittade en artikel om problem med en 15 och en 16åring på läkarlinjen. Så det finns nog fler. Fast det är ändå såpass ovanligt att det blir tidningsartiklar så det bör ju handla om en max en handfull personer i hela landet. De verkar som att de går ut nian och sen tentar av gymnasiekurserna, det är därför de är 15-16 när de kan komma in på universitetet. Låter ju mer logiskt än ts förklaring om att hoppa klasser i grundskolan.
Det är ju intressant som ett diskussionsunderlag. Vilka typer av problem kan uppstå, både för de unga studenterna själva som kommer att möta situationer som de inte är gamla nog att klara av, tex alkohol, droger, äldre män som inte förstår att det är ett barn de attraherats av. Men också som i fallet med läkarstudenterna att det inte är rimligt att patienter ska behöva berätta om sina åkommor för ett barn, har ett barn förmågan att bemöta gamla och sjuka människor på ett korrekt sätt? Just när det är yrkesutbildningar där man har ansvar för andra människor så är det ju direkt olämpligt att påbörja dem som barn.