• Anonym (Oroliga föräldrar)

Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!

God dag!

Som rubriker lyder behöver jag råd angående min 16-åriga dotter som vill flytta ihop med sin äldre (!) pojkvän.

För ett tag sedan fick jag och hennes mor reda på att hon dejtat en kille under ett års tid och att de nu vill flytta ihop. Dottern har alltid varit väldigt lillgammal och umgåtts med äldre personer. Väldigt framåt har hon också alltid varit, så pass att hon för ett år sedan blev antagen till högskolan. Hon har både studerat på högskola med mycket goda resultat och arbetat deltid på ett större företag inom samma bransch som högskoleprogrammet hon studerar på.

För två år sedan träffade hon en man som både hade högskoleexamen och en bra position med en väldigt bra lön på ett av de större företagen inom samma bransch. När vi fick reda på att detta var samma kille som hon dejtade började vi fråga frågor om honom och det visade sig nyligen att denna man var en 12 år äldre engelsk man. Dottern hjälpte oss att googla mannen och vi fick fram information om att han bodde i en köpt lägenhet i staden nära hennes skola och jobb, information om vart han studerat och arbetar. Dessutom hittade vi hans sociala medier där han framstår som en väldigt social och omtyckt man. Tydligen trodde denna man när de började träffas att hon var fem år äldre p.g.a. sällskapet hon var med och att hon studerade på högskola.  Det var inte förrän två månader senare som han fick information om att hon var under 18.

Dottern säger att hon och "pojkvännen" vill flytta ihop i hans lägenhet. Hur de ska försörja sig är inte det vi tänker på då vi vet att det skulle fungera utmärkt, utan det vi oroar oss över är vad fan han vill med henne? Är detta något vi kan acceptera? 

Mannen har tagit kontakt med oss och föreslagit att vi alla ska träffas över middag så att vi föräldrar får lära känna honom.

Jag tycker att detta absolut inte känns rätt. Dels är mannen mycket äldre än henne, och sedan kan jag tycka att de är på väldigt olika platser i livet. Vad kan han egentligen se i henne?

Vad kan vi som föräldrar göra? Kan vi förbjuda henne att träffa mannen?

MVH,
    mycket oroliga föräldrar.

• Svar på tråden Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!
  • Anonym (H)
    Anonym (....) skrev 2019-09-15 23:40:27 följande:
    Ja, 14åringen som borde gå i 8an, men som fått högskolebehörighet (redan när hon gick i 7an, ca 5år tidigare än normalt) är säkert lång och brådmogen... så måste det vara.
    Tycker inte du att 14 åringar ser ut som barn.

Jag förstår inte hur en 26-åring kan börja dejta en 14-åring, därav min tanke att hon borde sett äldre ut än 14 när hon var 14.
    Långa tjejer kan man missta för att vara äldre, men en 14-åring som är 1,55 lång är väl svårt att tro att hon är äldre, eller vad är din erfarenhet?
  • Zaranilsson

Detta är en påhittad tramstråd. TS kunde inte få ihop sina lögner i en anonym trådstart :(

TS hur kommer det sig att du skriver en så lång påhittad tråd?

• Anonym (Qwerty)
    Zaranilsson skrev 2019-09-17 19:08:45 följande:

Detta är en påhittad tramstråd. TS kunde inte få ihop sina lögner i en anonym trådstart :(

TS hur kommer det sig att du skriver en så lång påhittad tråd?

Förmodligen är ts den 16-åriga dotter (som går gymnasiet) och vill flytta ihop med sin betydligt äldre pojkvän.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    baralillatant skrev 2019-09-17 17:09:06 följande:

Han är ju uppenbarligen inte riktig i huvudet, 26 och tänder på en 14-åring. Att han vill träffa er ingår säkerligen i hans grooming. Titta på R-Kelly dokumentären om du inte sett den.

Kolla upp om han är dömd för något tidigare..

Ja, en 26åring som tänder på en 14-åring ska man akta sig för. Att en 14-åring blir smickrad och känner sig vuxen av uppmärksamheten är en annan sak.
  • Anonym (Hmmmmm...)

Alltså en snart 30-årig man blir intresserad av en tjej som går på högstadiet. Sjukt är bara förnamnet. Vad har de gemensamt? En vuxen man och ett barn?

• Kritan

Han är engelsman, det säger mig
    - han kommer från en kultur där det är vanligt att unga tjejer lever i en relation. Han ser det inte alls som lika konstigt som vi svenskar gör. Läs på om relationer för ungdomar i England! (Ofta leder det till sämre ekonomi pga mindre utbildning, England har en stor arbetarklass. Men det låter inte som en risk i ert fall.)
    - England har också en tradition av unga mammor. Jag tycker ni ska prata ordentligt med dottern om att hon måste bli klar med åtminstone sin grundutbildning innan hon får barn! Det bästa vore om hon hann påbörja sin doktorandutbildning också (hon ska väl doktorera?), för då får hon lön. Alternativt jobba minst ett år så hon får SGI. Som student får hon ju ingen egen inkomst att tala om ifall hon skulle bli föräldraledig. Med tanke på att hon bor i Sverige, vore det bra om hon väntade tills hon fyllt 20 med barn. Vid det laget kommer hon att vara på samma nivå som svenska 30-åriga tjejer, men ändå inte "för" ung för att få barn. Barn är en så stor omställning, så det kan vara bra om hon inte ger sig på det utan att det finns jämnåriga i samma sits. (En och annan 20-åring finns ju.)
    - Om de flyttar ihop, se till att få något vettigt avtal kring bostaden så hon har någonstans att ta vägen ifall det tar slut.

Det viktigaste tar ni själva upp, att snacka med killen! 
    Först kanske en familjemiddag, men sen att ni pratar med honom flera gånger enskilt, utan att dottern är med. Prata då inte bara om åldersskillnaden, utan även kulturskillnaden. Jag tror den är viktigare än åldersskillnaden att få grävt lite i! Skillnaderna mellan Sverige och England är större än man i förstone tänker! 

Och om det blir barn är det viktigt att ni har fått veta hur han tänker, kommer han att bo i Sverige framöver? Hur tänker han kring Brexit, påverkar det hans syn på boendeland? 

Det är mycket du inte berättar, hur bor hon nu, studentrum/inneboende etc? (Jag har inte orkat läsa igenom alla kommentarer.)

Som jag skrev så är åldersskillnaden inte den stora grejen. Är hon lillgammal, så är det möjligt att de mentalt är ganska lika åldersmässigt. 
    Jag har syskonbarn, tvillingtjejer, som båda är sambo med män som är nästan 20 år äldre, de blev ihop när tjejen var runt 20. Det känns konstigt att de är ihop med män som är bara 2-3 år yngre än deras egen pappa (han och hans tjej var unga när de fick barn), men det har hållit hittills och de har båda tre barn var idag, de äldsta är tonåringar.

Hoppas mina tankar tillför något.

• Tow2Mater
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-18 12:05:00 följande:

Alltså en snart 30-årig man blir intresserad av en tjej som går på högstadiet. Sjukt är bara förnamnet. Vad har de gemensamt? En vuxen man och ett barn?

Enligt TS: "Hon är enligt året 17, men har inte hunnit fylla än."
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Tow2Mater skrev 2019-09-20 00:39:41 följande:
    Enligt TS: "Hon är enligt året 17, men har inte hunnit fylla än."
    Men de har alltså varit ihop sedan hon var 14!
  • Anonym (Anonymm)

Mamma var 26 och pappa 32 när de träffades.

• Zaranilsson
    Kritan skrev 2019-09-20 00:35:54 följande:

Han är engelsman, det säger mig
    - han kommer från en kultur där det är vanligt att unga tjejer lever i en relation. Han ser det inte alls som lika konstigt som vi svenskar gör. Läs på om relationer för ungdomar i England! (Ofta leder det till sämre ekonomi pga mindre utbildning, England har en stor arbetarklass. Men det låter inte som en risk i ert fall.)
    - England har också en tradition av unga mammor. Jag tycker ni ska prata ordentligt med dottern om att hon måste bli klar med åtminstone sin grundutbildning innan hon får barn! Det bästa vore om hon hann påbörja sin doktorandutbildning också (hon ska väl doktorera?), för då får hon lön. Alternativt jobba minst ett år så hon får SGI. Som student får hon ju ingen egen inkomst att tala om ifall hon skulle bli föräldraledig. Med tanke på att hon bor i Sverige, vore det bra om hon väntade tills hon fyllt 20 med barn. Vid det laget kommer hon att vara på samma nivå som svenska 30-åriga tjejer, men ändå inte "för" ung för att få barn. Barn är en så stor omställning, så det kan vara bra om hon inte ger sig på det utan att det finns jämnåriga i samma sits. (En och annan 20-åring finns ju.)
    - Om de flyttar ihop, se till att få något vettigt avtal kring bostaden så hon har någonstans att ta vägen ifall det tar slut.

Det viktigaste tar ni själva upp, att snacka med killen! 
    Först kanske en familjemiddag, men sen att ni pratar med honom flera gånger enskilt, utan att dottern är med. Prata då inte bara om åldersskillnaden, utan även kulturskillnaden. Jag tror den är viktigare än åldersskillnaden att få grävt lite i! Skillnaderna mellan Sverige och England är större än man i förstone tänker! 

Och om det blir barn är det viktigt att ni har fått veta hur han tänker, kommer han att bo i Sverige framöver? Hur tänker han kring Brexit, påverkar det hans syn på boendeland? 

Det är mycket du inte berättar, hur bor hon nu, studentrum/inneboende etc? (Jag har inte orkat läsa igenom alla kommentarer.)

Som jag skrev så är åldersskillnaden inte den stora grejen. Är hon lillgammal, så är det möjligt att de mentalt är ganska lika åldersmässigt. 
    Jag har syskonbarn, tvillingtjejer, som båda är sambo med män som är nästan 20 år äldre, de blev ihop när tjejen var runt 20. Det känns konstigt att de är ihop med män som är bara 2-3 år yngre än deras egen pappa (han och hans tjej var unga när de fick barn), men det har hållit hittills och de har båda tre barn var idag, de äldsta är tonåringar.

Hoppas mina tankar tillför något.

Historien är påhittad
Svar på tråden Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!