Inlägg från: Anonym (Nina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nina)

Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!

Ni kan ju förbjuda dem att flytta ihop. Hon får väl tjura bäst hon vill. Oavsett hur lillgammal hon är, är hon inte myndig och får inte göra vad som helst utan erat tillstånd.

Sen kan jag tycka att det är rätt äckligt att en 28-åring vill dejta en minderårig. Är själv 28 och skulle väl knappt kunna tänka mig att dejta nån som är 20, än mindre 16. Jag skulle också vara orolig om jag var er. Om er dotter nu är så mogen bör hon ju även kunna respektera er åsikt om att ni tycker att de ska vänta med att flytta ihop tills hon åtminstone blivit myndig.

• Anonym (Nina)
    Anonym (J) skrev 2019-09-15 09:16:16 följande:

Hur tycker detta ska fungera i praktiken? Ska de låsa in henne i källaren ? Slå henne?

Va? Självklart inte. Dom får väl bara åka till killen och hämta hem henne.

Sen kan jag tycka att om flickan håller på att trotsa, tjura och vägra komma hem visar hon ju bara att hon absolut inte är mogen för samboskap just nu. Det är ju rena rama fjortisbeteendet. Den äldre killen bör ju även han vara vuxen nog att inse att det inte är ett smart drag att gå emot hennes föräldrar för nåt sånt här. Dom kommer ju fortfarande kunna ses. Man vill väl att ens partner ska ha en bra relation med sin familj och att kräva att hon ska bo hemma tills hon är 18 är ju inte oresonligt. Personligen skulle jag inte vilja att min partner skulle skapa massa onödigt drama med sin familj över mig. Är deras förhållande menat att hålla, kommer de klara att bo isär i et par år till.
  • Anonym (Nina)
    ExhibitA skrev 2019-09-15 11:47:51 följande:

Er 16 åring ska INTE flytta ihop med en äldre man. Till att börja med, en 28 årig man som har ett förhållande med en omyndig tonåring är en enorm varningsklocka. Ett tänkvärt citat i sammanhanget: "You are not a mature teenager, he is a predator". 

För det andra, er dotter är absolut inte så mogen som hon (eller ni) tror. Det spelar ingen roll om hon är ansvarsfull och boksmart (jag hade själv höga betyg samt uppfostrade två barn då min mamma var psykiskt sjuk när jag var i er dotters ålder. Jag var inte mogen för ett förhållande med en vuxen för det) hon saknar erfarenhet och förhållandet har en maktobalans redan från början. 

Fråga de flesta 28 åringar (eller 25 åringar för den delen) och de skulle nog inte vilja ha ett förhållande med en 16 åring, hur "mogen" den 16 åringen än ansåg sig vara. Faktumet att hon tror sig vara på samma nivå som en 28 åring är bara det ett tecken för hennes omognad. 

Håller helt och hållet med!

Spelar ingen roll hur gammal hon ser ut att vara eller vilken nivå hon läser på, hon är fortfarande bara 16 och inte vuxen.

När jag var 15-16 hände det också att universitetsstudenter stötte på mig då jag också såg äldre ut, men skillnaden där var att de var så pass vettiga killar att de backade när de hörde min ålder. Det finns alltid en anledning om en vuxen väljer att bli ihop med en minderårig istället för nån i hans egen ålder.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Jag) skrev 2019-09-15 15:47:23 följande:

Väldigt fördomsfullt.

Ja, jösses så fördomsfullt att inte gilla när nästan 30-åringar stöter på minderåriga...
Svar på tråden Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!