• Anonym (TS)

Hur ofta tvättar ni håret?

Hur ofta?

• Svar på tråden Hur ofta tvättar ni håret?
  • Inteutanproblem
    Anonym (T) skrev 2019-08-29 08:55:41 följande:

Blev väldigt nyfiken nu. Ni som säger att ni tvättat håret typ en gång i veckan eller ännu mer sällan, hur ofta duschar ni resten av kroppen?

Beror lite på vad jag gjort under dagen. En riktigt slö och slapp vecka blir det väl ca 2ggr/veckan. Brukar dock vaska av underlivet och baken varje kväll, toalettstolen och handfatet är nära varandra hemma hos oss så är lätt fixat.
  • brallison
    Anonym (T) skrev 2019-08-29 08:55:41 följande:

Blev väldigt nyfiken nu. Ni som säger att ni tvättat håret typ en gång i veckan eller ännu mer sällan, hur ofta duschar ni resten av kroppen?

Varje dag. Att duscha går ju snabbt och då går jag och lägger mig nästan direkt. Jag kan inte tvätta håret innan jag går och lägger mig - mitt hår måste självtorka, så det oftast tvättas på morgonen före jobbet.
  • Inteutanproblem
    Anonym (Varje dag2) skrev 2019-08-28 18:07:12 följande:

Tvättar håret varje dag. Hade önskat att jag hade kunnat tvätta håret ett par gånger i veckan bara, men mitt hår blir tyvärr fett på en dag. På helger brukar jag hoppa över en dag om jag inte ska göra något särskilt dagen efter. Är så jobbigt att tvätta håret varje dag, men vad göra? Kan ju inte gå med fett hår på jobbet tyvärr...

Överproduktion av hudfetter kan indikera på att hunden egentligen är uttorkad (tex av för mycket tvätt och/eller användning av för starka produkter, innehållande sulfater tex) och kroppen svarar på denna uttorkning genom att producera onödigt mycket fett.

Är ju svårt att ge ett generellt tips eller råd som garanterat fungerar för alla, men för mig i alla fall så kom vändningen när jag satte mig in i balsammetoden och gav den en chans. Nu måste man egentligen inte tvunget bara tvätta med balsam, det går att använda schampon också - men det är då viktigt att dessa schampon inte innehåller vissa specifika ämnen. Är vanligt med siliconer bland annat i schampo och balsam, och vist får man en känsla av att håret efter tvätt då blir rent och mjukt. Men! Siliconerna lägger sig som en hinna på hårstrået och drar tyvärr då till sig både fett och smuts mycket mer än om hårstrået inte hade haft denna hinna. Viktigt att även veta om att innan man börjar tvätta håret med schampon och balsam som inte har siliconer, parabener, uttorkade alkohol osv i sig är att man först måste strippa av håret ordentligt. Tyvärr sätter sig framförallt siliconerna fast rätt hårt på hårstrået, så det räcker inte att gå från sitt vanliga schampo till ett skonsamt schampot utan dom där tillsatserna. Det skonsamma schampot klarar inte få bort bland annat silicon. Men på mitt hår har det funkat bra att använda Bamse?s schampo till att verkligen få bort allt skit (för har hänt att jag slarvat och tagit vanligt schampo nån gång (håret blir fett direkt!)).

Denna sidan har jag haft stor nytta av, och där finns även tips på schampon om det inte känns lockande att bara tvätta med balsam.

stinamarkan.se/blogg/den-kompletta-guiden-balsammetoden-metoden-utan-schampo
  • Anonym (2 veckor)

Försöker vänta 2 veckor med att tvätta håret mellan varje gång. Det är bra för håret att inte tvätta det så ofta och det slits inte lika fort.

• Cheescake

En till två gånger i veckan men vanligt schampoo (Moroccanoil, gliss, evital eller barnängen) eller alepotvål. Brukar variera.

• Anonym (Skumtomten)

Typ 3 gånger i veckan. Med schampo och balsam. (Gärna från Rituals)
    Inpackning 1 gång i månaden. 

• Anonym (Laura)

Brukade tvätta varje dag men nu pga jobb så blir det varannan dag. Har gjort så nu i över ett halvår och det funkar bra, håret blir inte snuskigt. 
    En gång i veckan kör jag inpackning också. 

Använder ett naturligt shampoo utan sulfater och konstiga kemikalier. 

• Anonym (2 veckor)
    Anonym (Laura) skrev 2020-01-05 00:01:19 följande:

Brukade tvätta varje dag men nu pga jobb så blir det varannan dag. Har gjort så nu i över ett halvår och det funkar bra, håret blir inte snuskigt. 

En gång i veckan kör jag inpackning också. 

Använder ett naturligt shampoo utan sulfater och konstiga kemikalier. 

Blir inte ditt hår slitet fort?
  • Anonym (Moa 2)

Tvättar håret alltför sällan, blir ungefär var 4-5 vecka. Har tappat håret och det är en stor process att tvätta min peruk.

• Anonym (Laura)
    Anonym (2 veckor) skrev 2020-01-05 00:08:20 följande:
    Blir inte ditt hår slitet fort?
    Nej, inte alls. Fick tom beröm hos frissan sist att mitt hår har sån bra kvalitet. 

Det är inte själva tvättandet som sliter på håret, det är hur man stylar det efteråt som kan göra skillnad. 
  • Anonym (2 veckor)
    Anonym (Laura) skrev 2020-01-05 15:59:14 följande:

Nej, inte alls. Fick tom beröm hos frissan sist att mitt hår har sån bra kvalitet. 

Det är inte själva tvättandet som sliter på håret, det är hur man stylar det efteråt som kan göra skillnad. 

Tvättandet sliter också på håret, jag använder inga plattänger och dylikt, inte heller massa kemiska produkter, färgar aldrig osv men när jag tvättat det ofta så märker jag att håret slits fort, och när jag tvättar mindre sällan så slits det inte lika fort.

Men beror väl på kvalitén på håret också. Men att inte tvätta så ofta är ett råd som ges av alla frisörer ifall man vill spara ut håret.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (2 veckor) skrev 2020-01-05 16:03:14 följande:
    Tvättandet sliter också på håret, jag använder inga plattänger och dylikt, inte heller massa kemiska produkter, färgar aldrig osv men när jag tvättat det ofta så märker jag att håret slits fort, och när jag tvättar mindre sällan så slits det inte lika fort.

Men beror väl på kvalitén på håret också. Men att inte tvätta så ofta är ett råd som ges av alla frisörer ifall man vill spara ut håret.
    Fast om det vore sant så skulle väl mitt hår vara lite slitet i alla fall?
  • Anonym (2 veckor)
    Anonym (Laura) skrev 2020-01-06 02:37:13 följande:

Fast om det vore sant så skulle väl mitt hår vara lite slitet i alla fall?

Alla har olika hårkvalité, ditt hår kanske tål mer påfrestning.
  • Sasu

var 3-4 dag, ifall jag duschar oftare blir mitt hår flottigt på bara någon dag.

Svar på tråden Hur ofta tvättar ni håret?