• Anonym (Fotbollskollen)

Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare

Ett av argumenten är att damerna har fler meriter än herrarna. Håller ni med dem?

• Svar på tråden Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-10 12:54:48 följande:

Finns väl mycket att göra med tanke på kvinnor förutom idrotten måste jobba utanför idrotten för att kunna försörja sig

Det är inte unikt för kvinnor. Det måste ALLA som inte är bra nog.
  • Don3

Finns väl mycket att göra med tanke på kvinnor förutom idrotten måste jobba utanför idrotten för att kunna försörja sig

Som 99% av alla män måste. Eller tror du inga män utom de dom som tjärnar pengar på det idrottar?
    Anonym (GD) skrev 2019-07-10 12:53:30 följande:

Då får de spela i än sämre ligor helt enkelt eller byta sport. Om de vill spela med bara damer så kan de ordna någon skojmatch i någon park. Men organiserad fotboll för endast ett kön är diskriminering.

Då borde könsuppdelade omklädningsrum tas bort också.

Gäller långtifrån alla, de flesta svenska landsmäninnor spelar i utlandet och tjänar där mer än killarna gör i Allsvenskan.
  • Anonym (qwer)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-10 12:27:23 följande:
    Nej men bör ge lika förutsättningar till kvinnor att ha idrotten som sitt yrke om man vill att det ska finnas kvinnliga lag och idrottare som ska representera sitt landet.
    Inom idrott har man prestationslöner. Du får inte bra lön som idrottare bara  för att du tränar mycket. Jag väljer att ta exempel från friidrotten eftersom deras prestationer är objektivt mätbara tills skillnad från fotboll, men principen är densamma.

En kvinnlig höjdhoppare som hoppar 1,60 tjänar inga pengar på sin sport. Det spelar ingen roll om hon lägger ner lika mycket tid och träning som den kvinnliga höjdhoppare som hoppar 1,90-2,00 meter. Den förra kommer inte att tjäna en krona, den senare kommer att kunna leva på sin sport.

En manlig höjdhoppare som hoppar 1,90-2,00 meter, däremot, han tjänar inte heller några pengar. Trots att hans prestation är lika bra som kvinnans. Det ojämställda är i så fall att män måste prestera bättre än kvinnor för att få betalt.

Om man tar sig för att jämföra löner mellan könen, löner som som är prestationsbaserade, så får man också jämföra prestationerna. Gör man det så är kvinnor överbetalda idag.

Jag har inget problem med att kvinnliga idrottare får högre lön än män trots likvärdiga prestationer, Jag tycker också att ersättningen för att representera Sverige i landslag etc ska vara densamma, oavsett kön.

Däremot är sportutövande utanför landslaget en helt annan sak - atleter är företag idag. Inget företag behåller en avdelning som konstant gör förlust, så skulle kvinnliga fotbollsspelare kräva samma lön trots att inkomsterna är mycket små så skulle inget lag satsa på damfotboll över huvud taget, i alla fall inte utan massivt bidragsstöd.
  • Anonym (***))
    Anonym (Tjejen) skrev 2019-07-10 12:33:45 följande:
    Men dessa pojkungdomar är ju bättre än damerna men ska ändå ha sämre betalt enligt dig? Och om du tycker att alla som representerar landslaget ska ha samma lön så varför argumenterar du enbart för damernas sak och inte för t.ex. landslaget i parasport fotboll? Varför vill du enbart att det ska handla om damer och herrar? Varför exkluderar du vissa?
    Ja, jag gör skillnad på ungdomar och vuxna.

Varför ska vi jämföra pojkar med tjejer? Vi gör det inte i andra sporter, så varför vill du göra det i fotbollen?

Nu handlar tråden om dam- och herrfotboll. Jag håller mig till det ämnet.

• Anonym (***))
    Anonym (Tjejen) skrev 2019-07-10 12:35:18 följande:
    Exakt så!
    Du tycker alltså inte att tjejer ska kunna spela fotboll i vuxen ålder, eller kanske inte alls?
  • Anonym (***))
    Anonym (GD) skrev 2019-07-10 12:53:30 följande:
    Då får de spela i än sämre ligor helt enkelt eller byta sport. Om de vill spela med bara damer så kan de ordna någon skojmatch i någon park. Men organiserad fotboll för endast ett kön är diskriminering.
    Så det är bara i fotboll man ska ha blandade lag, inga andra sporter? Är det inte diskriminering i andra sporter då?

Om man inte gillar damfotboll är det enklare att bara låta bli att titta. Känns ju väldigt drastiskt att vilja avskaffa den.

Du får helt enkelt leva med detta att även kvinnor idrottar på hög nivå. Annars kan du flytta till ett land där man har samma kvinnosyn som du har.
  • Anonym (***))
    Don3 skrev 2019-07-10 12:58:33 följande:
    Som 99% av alla män måste. Eller tror du inga män utom de dom som tjärnar pengar på det idrottar?
    Fast de männen representerar inte Sverige i fotboll. Även om de är bättre än damerna i landslaget.
  • Anonym (***))
    Anonym (qwer) skrev 2019-07-10 14:06:23 följande:
    Inom idrott har man prestationslöner. Du får inte bra lön som idrottare bara  för att du tränar mycket. Jag väljer att ta exempel från friidrotten eftersom deras prestationer är objektivt mätbara tills skillnad från fotboll, men principen är densamma.

En kvinnlig höjdhoppare som hoppar 1,60 tjänar inga pengar på sin sport. Det spelar ingen roll om hon lägger ner lika mycket tid och träning som den kvinnliga höjdhoppare som hoppar 1,90-2,00 meter. Den förra kommer inte att tjäna en krona, den senare kommer att kunna leva på sin sport.

En manlig höjdhoppare som hoppar 1,90-2,00 meter, däremot, han tjänar inte heller några pengar. Trots att hans prestation är lika bra som kvinnans. Det ojämställda är i så fall att män måste prestera bättre än kvinnor för att få betalt.

Om man tar sig för att jämföra löner mellan könen, löner som som är prestationsbaserade, så får man också jämföra prestationerna. Gör man det så är kvinnor överbetalda idag.

Jag har inget problem med att kvinnliga idrottare får högre lön än män trots likvärdiga prestationer, Jag tycker också att ersättningen för att representera Sverige i landslag etc ska vara densamma, oavsett kön.

Däremot är sportutövande utanför landslaget en helt annan sak - atleter är företag idag. Inget företag behåller en avdelning som konstant gör förlust, så skulle kvinnliga fotbollsspelare kräva samma lön trots att inkomsterna är mycket små så skulle inget lag satsa på damfotboll över huvud taget, i alla fall inte utan massivt bidragsstöd.
    Varför jämför du män och kvinnor, när de är födda med olika förutsättningar?

Vet du inte varför de inte tävlar tillsammans?

Svar på tråden Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare