Anonym (anonym) skrev 2019-07-10 12:27:23 följande:
Nej men bör ge lika förutsättningar till kvinnor att ha idrotten som sitt yrke om man vill att det ska finnas kvinnliga lag och idrottare som ska representera sitt landet.
Inom idrott har man prestationslöner. Du får inte bra lön som idrottare bara för att du tränar mycket. Jag väljer att ta exempel från friidrotten eftersom deras prestationer är objektivt mätbara tills skillnad från fotboll, men principen är densamma.
En kvinnlig höjdhoppare som hoppar 1,60 tjänar inga pengar på sin sport. Det spelar ingen roll om hon lägger ner lika mycket tid och träning som den kvinnliga höjdhoppare som hoppar 1,90-2,00 meter. Den förra kommer inte att tjäna en krona, den senare kommer att kunna leva på sin sport.
En manlig höjdhoppare som hoppar 1,90-2,00 meter, däremot, han tjänar inte heller några pengar. Trots att hans prestation är lika bra som kvinnans. Det ojämställda är i så fall att män måste prestera bättre än kvinnor för att få betalt.
Om man tar sig för att jämföra löner mellan könen, löner som som är prestationsbaserade, så får man också jämföra prestationerna. Gör man det så är kvinnor överbetalda idag.
Jag har inget problem med att kvinnliga idrottare får högre lön än män trots likvärdiga prestationer, Jag tycker också att ersättningen för att representera Sverige i landslag etc ska vara densamma, oavsett kön.
Däremot är sportutövande utanför landslaget en helt annan sak - atleter är företag idag. Inget företag behåller en avdelning som konstant gör förlust, så skulle kvinnliga fotbollsspelare kräva samma lön trots att inkomsterna är mycket små så skulle inget lag satsa på damfotboll över huvud taget, i alla fall inte utan massivt bidragsstöd.