• Anonym (Fotbollskollen)

Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare

Ett av argumenten är att damerna har fler meriter än herrarna. Håller ni med dem?

• Svar på tråden Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare
  • Vargaflickan

När damfotbollen säljer lika mycket biljetter och generar lika mycket tittare som herrfotbollen så kommer damerna att få lika mycket betalt, men jämför även konkurrensen, den är verkligen ett skämt i damfotbollen. Värt att nämna är även att damlandslaget fick stryk mot 15-åringar, det säger mycket om damfotbollen när det så kallade "toppskiktet" får stryk mot pojkar som knappt kommit in i puberteten. Det är hur stor skillnad det faktiskt är.

• Anonym (***))
    Don3 skrev 2019-07-09 22:21:57 följande:
    Fast nu har du ju fel.

Det är inte uppdelat i dam och herr utan det är en öppen för alla och en dam liga. Finns inget som hindrar damer från att spela i riktiga ligan utom att de inte platsar än. Så man kan se det som att damerna är priviligierade då en kille på samma nivå inte tjärnar en krona på fotbollen.

För att det ska vara jämlikt borde man ta bort damklasserna och låta alla tävla på samma villkor.

Men som det är nu borde fotbollsförbundet ge samma till båda. Detta betyder inte att damerna får för lite utan herrarna kanske får för mycket.
    Fast det är inte öppet för alla.  Även om det skulle finnas en dam som skulle platsa i herrlaget så skulle hon ju aldrig bli uttagen, eftersom det är bestämt att det ska vara uppdelat. 

Varför ska man inte dela upp det, det är ju bevisligen skillnad mellan könen när det gäller fysik? Eller tycker du att bara herrar ska vinna alla fysiska sporter? Att de äldre barnen ska vinna över de yngre, för att det ska vara lika för alla, vi ska inte ta hänsyn till fysiken?
  • Anonym (***))
    Vargaflickan skrev 2019-07-09 22:27:04 följande:

När damfotbollen säljer lika mycket biljetter och generar lika mycket tittare som herrfotbollen så kommer damerna att få lika mycket betalt, men jämför även konkurrensen, den är verkligen ett skämt i damfotbollen. Värt att nämna är även att damlandslaget fick stryk mot 15-åringar, det säger mycket om damfotbollen när det så kallade "toppskiktet" får stryk mot pojkar som knappt kommit in i puberteten. Det är hur stor skillnad det faktiskt är.

Ja, det är stor skillnad mellan könen. Och just därför ska de inte spela med varandra, utan det ska vara olika landslag, precis som i alla andra sporter.
  • Don3
    Anonym (***)) skrev 2019-07-09 22:32:56 följande:

Fast det är inte öppet för alla.  Även om det skulle finnas en dam som skulle platsa i herrlaget så skulle hon ju aldrig bli uttagen, eftersom det är bestämt att det ska vara uppdelat. 

Varför ska man inte dela upp det, det är ju bevisligen skillnad mellan könen när det gäller fysik? Eller tycker du att bara herrar ska vinna alla fysiska sporter? Att de äldre barnen ska vinna över de yngre, för att det ska vara lika för alla, vi ska inte ta hänsyn till fysiken?

Det är inte uppdelat. Så skulle en dam platsa är det bara korkat att inte ta ut denna.

Varför ska man då ha samma ersättning?

Tycker? Är det så det blir så är det så det blir. Finns givetvis exempel där damer borde ha fördelar. Jockey?

I många sporter är fysiken långt ifrån allt och kan man ta tillvara på andra fördelar kommer man långt iaf.

Finns även gott om saker där fysik inte har betydelse.

Barn spelar i åldersklasser inte storleksklasser. Borde kortare barn få spela med yngre? Ska vi ha tjockklasser med?
  • Anonym (***))
    Don3 skrev 2019-07-09 22:41:25 följande:
    Det är inte uppdelat. Så skulle en dam platsa är det bara korkat att inte ta ut denna.

Varför ska man då ha samma ersättning?

Tycker? Är det så det blir så är det så det blir. Finns givetvis exempel där damer borde ha fördelar. Jockey?

I många sporter är fysiken långt ifrån allt och kan man ta tillvara på andra fördelar kommer man långt iaf.

Finns även gott om saker där fysik inte har betydelse.

Barn spelar i åldersklasser inte storleksklasser. Borde kortare barn få spela med yngre? Ska vi ha tjockklasser med?
    Jo, det är uppdelat. Precis som i alla andra sporter. Tror du på allvar att Charlotte Kalla skulle få ställa upp i en lokal herrskidtävling, där hon skulle spöa de flesta herrarna?

Om man ställer upp för sitt land så ska man ha lika mycket ersättning. Tycker jag.
  • Anonym (qwer)
    Anonym (***)) skrev 2019-07-09 23:01:00 följande:
    Jo, det är uppdelat. Precis som i alla andra sporter. Tror du på allvar att Charlotte Kalla skulle få ställa upp i en lokal herrskidtävling, där hon skulle spöa de flesta herrarna?

Om man ställer upp för sitt land så ska man ha lika mycket ersättning. Tycker jag.
    Don3 har rätt, det är fullt till´åtet för damer att spela i "herr-"lag sedan 2001, och det förekommer också:
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fran-ratad-till-hyllad

A
    tt det inte är vanligt beror helt enkelt på att de sällan platsar på högre nivåer, där det över huvud taget betalas ut några spelarlöner.

Det förekommer även i andra lagsporter - Hayley Wickewnheiser, då framröstad som världens bästa damhockeyspelare, har spelat i "herr"-lag både i finland och Sverige. Fråga dig gärna vad spelarna i de lagen tjänade.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Hayley_Wickenheiser

A
    nnika Sörenstam m fl kvinnliga golfare har spelat på "herr"-touren för att ge fler exempel.
  • Anonym (***))
    Anonym (qwer) skrev 2019-07-09 23:43:24 följande:
    Don3 har rätt, det är fullt till´åtet för damer att spela i "herr-"lag sedan 2001, och det förekommer också:
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fran-ratad-till-hyllad

A
    tt det inte är vanligt beror helt enkelt på att de sällan platsar på högre nivåer, där det över huvud taget betalas ut några spelarlöner.

Det förekommer även i andra lagsporter - Hayley Wickewnheiser, då framröstad som världens bästa damhockeyspelare, har spelat i "herr"-lag både i finland och Sverige. Fråga dig gärna vad spelarna i de lagen tjänade.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Hayley_Wickenheiser

A
    nnika Sörenstam m fl kvinnliga golfare har spelat på "herr"-touren för att ge fler exempel.
    Ja, fast det är undantag. Normen är att det är uppdelat.

Men det spelar ingen roll, jag tycker att båda landslagen ska få samma ersättning när de representerar Sverige. 
  • Mimosa86

Svår nöt. Det handlar ju om sponsorpengar och det styrs ju utifrån intresset från allmänheten.

Fokus borde ju vara på att förstå varför intresset för damfotboll är lågt. Varför kan jag som tjej utan problem se på både herr och damfotboll för att jag gillar fotboll men min man fixar inte att göra det? Varför kan jag identifiera mig och idolisera både kvinnor och män medan min man har svårare?

Och nej det handlar inte om att kvinnor sparkar sämre boll (min man är trogen ett bottenlag som aallllldrig vinner för att de suger men ändå hejjar han på dessa grabbar troget år ut och år in)

Så frågan är större. När ska spärren släppa? När ska det bli lika intressant med kvinnor och kvinnors sysslor?

• Anonym (Tjejen)

Galenskaper! Fattar man inte att det handlar om något så enkelt som UTBUD och EFTERFRÅGAN! Det finns inte tillräckligt med publik som är villiga att betala för att se damerna spela och därför drar de heller inte in några intäkter. Så enkelt är det!

Och VARFÖR vill knappt någon se dem spela då? Har det något med att göra kanske att de faktiskt inte är så jävla duktiga? Om man nu ska vara så rättvis och låta spelarna få pengar efter prestation så kan man konstatera att damerna inte förtjänar mer i lön då de inte ens kan slå ett finniga tonårspojkar! Deras nivå är alltså under pojkar 17 och till och med 15! Googla om ni inte tror mig.

Trött på detta eviga tjatandet! Allt detta feministsnacket inom fotbollen gör att man ännu mindre har lust att kolla på skiten! Håll politiken utanför fotbollen säger jag bara, och låt prestation och efterfrågan styra lönerna! Rättvis och jämnt!

• Anonym (Hey)
    Don3 skrev 2019-07-09 20:46:12 följande:

Ersättning från vem?

Fotbollsförbundet? Visst.

Samma lön från klubbarna? Nja, då får de börja spela i samma serie så ska de givetvis betalas efter förmåga. Men så länge de spelar i olika serier så är det upp till klubbarna att betala det de tycker produkten är värd varesig det är damer eller herrar.

Det jag ser som stort för jämställdheten inom sport just nu är att ett damlag (två svenska tjejer i laget) i csgo (datorspel) vunnit en plats i dreamhack Rotterdam där de kommer ställas mot 7 andra lag (alla herrar). Jag hoppas att det kommer gå bra för damerna. För enda vägen till jämställdhet är att tävla mot varandra.

När ungdomslag från BP (herr) mötte damlandslaget för några år sen slutade matchen 10-0 eller nåt sånt där - bör de verkligen spela tillsammans?
Svar på tråden Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare