• Anonym (Fotbollskollen)

Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare

Ett av argumenten är att damerna har fler meriter än herrarna. Håller ni med dem?

• Svar på tråden Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare
  • klyban

Popularitet har ökat  mot damfotbollen, och bör börja synas i lönekuvertet.
    Men samma nivåer, hur inbillar man sig detta i en marknadsekonomi?

Damfotboll är bara en parentes i jämförelse.

hur många meter var det?
  • Vinterankan
    Anonym (Tjejen) skrev 2019-07-10 17:38:56 följande:

Men damerna är verkligen inte bäst på sin sport då de inte ens kan slå pojkar 15. Ett korplag är bättre än damerna.

Och 13-årige Melwin Holm hoppar över 2 meter i höjd vilket är vad bara den yppersta eliten damer gör. Prestation jämförs Kajsa kunde hoppa högst i världe av damerna, Stefan av herrarna. Kajsa sågs aldrig som värdelös för att Stefan i normalfallet hoppade runt 30 cm högre.

Har själv spelat fotboll damlag mot 15-åringar och det vi förlorade på var att det inte gick att jämföra vår styrka och snabbhet med deras, det var inte fotbollskunnandet de vann på.
  • Vinterankan
    klyban skrev 2019-07-10 17:53:24 följande:

Popularitet har ökat  mot damfotbollen, och bör börja synas i lönekuvertet.

Men samma nivåer, hur inbillar man sig detta i en marknadsekonomi?

Damfotboll är bara en parentes i jämförelse.

Så vitt jag vet finns det ingen som kräver att klubbarna ska betala lika, det handlar om att svff ska ge samma dagersättning till landslagsspelare för landslagsuppdrag oavsett kön.
  • Anonym (qwer)
    KlantSmurfen skrev 2019-07-10 17:06:58 följande:
    USA:
    There Should be 'Equal Pay' For the World Cup:  That Means Paying Men MORE. | Human Events
    humanevents.com/2019/07/08/there-should-be-equal-pay-for-the-world-cup-that-means-paying-men-more/
    Forbes's Mike Ozanian helped set the record straight when the lawsuit was first filed. Referencing the Women's World Cup in Vancouver four years ago, Ozanian said, "The Women's World Cup brought in almost $73 million, of which the players got 13%. The 2010 men's World Cup in South Africa made almost $4 billion, of which 9% went to the players."
    Intressant artikel, tack för att du delade
  • Anonym (qwer)
    Vinterankan skrev 2019-07-10 18:30:59 följande:
    Och 13-årige Melwin Holm hoppar över 2 meter i höjd vilket är vad bara den yppersta eliten damer gör. Prestation jämförs Kajsa kunde hoppa högst i världe av damerna, Stefan av herrarna. Kajsa sågs aldrig som värdelös för att Stefan i normalfallet hoppade runt 30 cm högre.

Har själv spelat fotboll damlag mot 15-åringar och det vi förlorade på var att det inte gick att jämföra vår styrka och snabbhet med deras, det var inte fotbollskunnandet de vann på.
    Du har rätt i att Kajsa inte såg som värdelös, tvärtom.

Men om man inte kan jämföra 15-åringarna du mötte när det kommer till prestation, hur kan man då jämföra löner?
  • Anonym (Tjejen)
    Vinterankan skrev 2019-07-10 18:30:59 följande:

Hur vet du att det inte var fotbollskunnandet i en kombination av snabbhet och styrka? Då kan du lika gärna släppa in en startelva bestående av stora gorillor som är både snabbare och starkare än er damer då. Tror du gorillorna vinner?
  • Anonym (Tjejen)

Damerna anses inte värdelösa om de spelar mot varandra istället för att tjata, gnata och försöka hävda sig mot herrarna hela tiden. Damerna är dock totalt värdelösa i en direkt och objektiv jämförelse med herrarna. Så är det.

• Anonym (damerna)

en stark bidragande orsak varför svenska damerna är bättre än killarna är för att det är mycket svagare konkurans bland damerna än herrarna.

• Anonym (Rättvisa)

Största sponsorn är Svenska spel om jag minns rätt. Svenska spel ägs till 100% av staten, och jag tycker att det är fullt rimligt att staten ska sponsra jämlikt.

• Vinterankan
    Anonym (Rättvisa) skrev 2019-07-10 19:43:51 följande:

Största sponsorn är Svenska spel om jag minns rätt. Svenska spel ägs till 100% av staten, och jag tycker att det är fullt rimligt att staten ska sponsra jämlikt.

Instämmer.

Känns som att de flesta som argumenterar emot pratar om löner i klubblagen fast alla diskussioner handlar om ersättningen för landslagsuppdrag.

De diskussioner som brukar vara inom klubbfotbollen handlar snarare om samma möjligheter till bra träningstider, marknadsföring för dammatcherna, avlönade tränare för killar och tjejer från samma ålder och liknande, inte att man ska ha lika mycket betalt.
  • Anonym (qwer)
    Vinterankan skrev 2019-07-10 21:38:49 följande:
    Instämmer.

Känns som att de flesta som argumenterar emot pratar om löner i klubblagen fast alla diskussioner handlar om ersättningen för landslagsuppdrag.

De diskussioner som brukar vara inom klubbfotbollen handlar snarare om samma möjligheter till bra träningstider, marknadsföring för dammatcherna, avlönade tränare för killar och tjejer från samma ålder och liknande, inte att man ska ha lika mycket betalt.
    Nu säger kanske inte Unionen rakt ut att det ska vara lika mycket betalt, men nog har de pratat om det ojämställda i lönerna inom elitfotboll och det nyligen:
    https://www.unionen.se/om-unionen/press/halften-av-sveriges-kvinnliga-fotbollsproffs-kan-inte-leva-pa-sin-lon

J
    ag vill återigen påpeka, eftersom jag upplever att det måste kastas in Brasklappar när detta diskuteras, att jag är för en jämn fördelning av ersättningen för landslagsuppdrag, och att jag är för att statliga medel fördelas jämställt. Däremot tycker jag det är orimligt att sätta krav på klubblag att satsningen ska vara jämställd - jag tror att det är kontraproduktivt eftersom damfotbollen då är en förlustaffär och att det enbart resulterar i att damavdelningen i klubbar läggs ner.

• Anonym (N)

Hur många timmar tränar männen respektive kvinnorna varje dag?

• Anonym (Mart)
    Anonym (Fotbollskollen) skrev 2019-07-10 12:37:12 följande:

Eftersom kvinnor (generellt sett) har klenare fysik så vore det helt förödande. Tror dessutom att dessa kvinnors män skulle bli rasande när de berättar att de blev totalt nedmejade av ett gäng män på fotbollsplanen.

Varför sätter du mer värde på vad dessa kvinnors män skulle tycka om de blev nedmejade än på planen än på kvinnornas egna val/känslor?

Om kvinnorna själva skulle välja att spela tillsammans med männen fick de väl stå för sina val och deras män hade ingen anledning att bli rasande och om de blev nedmejade av ett gäng män som stormade fotbollsplanen och krävde att få spela med dem så är det väl kvinnornas känslor du borde fokusera på och inte vad deras män skulle känna när de fick höra om situationen efteråt?
  • Vinterankan
    Anonym (qwer) skrev 2019-07-10 22:38:45 följande:

Nu säger kanske inte Unionen rakt ut att det ska vara lika mycket betalt, men nog har de pratat om det ojämställda i lönerna inom elitfotboll och det nyligen:www.unionen.se/om-unionen/press/halften-av-sveriges-kvinnliga-fotbollsproffs-kan-inte-leva-pa-sin-lon

Jag vill återigen påpeka, eftersom jag upplever att det måste kastas in Brasklappar när detta diskuteras, att jag är för en jämn fördelning av ersättningen för landslagsuppdrag, och att jag är för att statliga medel fördelas jämställt. Däremot tycker jag det är orimligt att sätta krav på klubblag att satsningen ska vara jämställd - jag tror att det är kontraproduktivt eftersom damfotbollen då är en förlustaffär och att det enbart resulterar i att damavdelningen i klubbar läggs ner.

Det är fortfarande inte några som helst krav på att lönerna ska vara lika.
    Anonym (qwer) skrev 2019-07-10 22:38:45 följande:

Nu säger kanske inte Unionen rakt ut att det ska vara lika mycket betalt, men nog har de pratat om det ojämställda i lönerna inom elitfotboll och det nyligen:www.unionen.se/om-unionen/press/halften-av-sveriges-kvinnliga-fotbollsproffs-kan-inte-leva-pa-sin-lon

Jag vill återigen påpeka, eftersom jag upplever att det måste kastas in Brasklappar när detta diskuteras, att jag är för en jämn fördelning av ersättningen för landslagsuppdrag, och att jag är för att statliga medel fördelas jämställt. Däremot tycker jag det är orimligt att sätta krav på klubblag att satsningen ska vara jämställd - jag tror att det är kontraproduktivt eftersom damfotbollen då är en förlustaffär och att det enbart resulterar i att damavdelningen i klubbar läggs ner.

Och den rapporten kräver heller inte lika höga löner för damerna men konstaterar att det är väldigt olika och att ekonomin och att man inte hinner är en stor anledning för damerna att sluta spela men inte för herrarna.

Den handlar till stor del om helt andra saker likt de som jag tog upp ovan. Damerna har mindre tillgång till läkare, massage, naprapat (och utan några fakta här utan bara baserat på ett eget liv inom fotbollen så är skadefrekvensen högre inom damfotbollen än herrfotbollen så behoven borde dessutom vara större för damerna) och coachning.

Vidare att unga tjejer inte har förebilder på samma sätt. Men det som jag läser som är mest upprörande och som jag trodde knappt fans kvar var att det fortfarande råder ojämställdhet mellan ungdomslagen i 20-30% av de tillfrågade spelarnas klubbar. För killar och tjejer är eniga om att killarna har företräde till planer och tillgång till bättre tränare. Och det är den biten mer än något annat som brukar diskuteras när det kommer till jämställdhet inom fotbollen.
  • Konservativ

Det kanske inte gäller lagsporter men för de individuella sporterna kommer de helt tas över av transpersoner. Alltså en återgång till DDR-tiden fast för alla nationer. 

När det gäller sakfrågan tycker jag inte att staten ska ha med elitidrott att göra över huvud taget. Så mycket fusk, filmningar och dopning som förekommer är elitidrott moraliskt förkastligt.

• oanonym
    Konservativ skrev 2019-07-11 11:25:24 följande:

Det kanske inte gäller lagsporter men för de individuella sporterna kommer de helt tas över av transpersoner. Alltså en återgång till DDR-tiden fast för alla nationer. 

När det gäller sakfrågan tycker jag inte att staten ska ha med elitidrott att göra över huvud taget. Så mycket fusk, filmningar och dopning som förekommer är elitidrott moraliskt förkastligt.

Det fuskas och filmas även om det inte är på elitnivå, så enligt dig borde inte staten ha med idrott att göra öht, kanske?
  • Konservativ
    oanonym skrev 2019-07-11 12:58:38 följande:
    Det fuskas och filmas även om det inte är på elitnivå, så enligt dig borde inte staten ha med idrott att göra öht, kanske?
    Det var mig obekant och i så fall nej.
  • Tecum

Vi måste komma ihåg att största delen av spelarnas lön kommer från klubben, det är den som avgör om de kan leva på sin idrott eller ej. Ersättningen för de korta landslagsuppdragen är en mindre del. Det är synd att damerna och media lägger fokus på eventuella skillnader i ersättning istället för att fokusera på spelet och den skjuts som damfotboll fått genom VM.  Damerna måste leva  och utvecklas på egna meriter, inte be om allmosor från männen. De måste bli tuffare i förhandlingarna med fotbollförbundet och nu är det läge. Kanske göra som danskorna och strejka, de kommer att få all sympati och förbundet framstår som gnidna och orättvisa. Men det är lättare att dra på offerkoftan och skylla på männen...

Svar på tråden Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare