Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare
Ett av argumenten är att damerna har fler meriter än herrarna. Håller ni med dem?
Ett av argumenten är att damerna har fler meriter än herrarna. Håller ni med dem?
Popularitet har ökat mot damfotbollen, och bör börja synas i lönekuvertet.
Men samma nivåer, hur inbillar man sig detta i en marknadsekonomi?
Damfotboll är bara en parentes i jämförelse.
Men damerna är verkligen inte bäst på sin sport då de inte ens kan slå pojkar 15. Ett korplag är bättre än damerna.
Popularitet har ökat mot damfotbollen, och bör börja synas i lönekuvertet.
Men samma nivåer, hur inbillar man sig detta i en marknadsekonomi?
Damfotboll är bara en parentes i jämförelse.
Och 13-årige Melwin Holm hoppar över 2 meter i höjd vilket är vad bara den yppersta eliten damer gör. Prestation jämförs Kajsa kunde hoppa högst i världe av damerna, Stefan av herrarna. Kajsa sågs aldrig som värdelös för att Stefan i normalfallet hoppade runt 30 cm högre.
Har själv spelat fotboll damlag mot 15-åringar och det vi förlorade på var att det inte gick att jämföra vår styrka och snabbhet med deras, det var inte fotbollskunnandet de vann på.
Damerna anses inte värdelösa om de spelar mot varandra istället för att tjata, gnata och försöka hävda sig mot herrarna hela tiden. Damerna är dock totalt värdelösa i en direkt och objektiv jämförelse med herrarna. Så är det.
en stark bidragande orsak varför svenska damerna är bättre än killarna är för att det är mycket svagare konkurans bland damerna än herrarna.
Största sponsorn är Svenska spel om jag minns rätt. Svenska spel ägs till 100% av staten, och jag tycker att det är fullt rimligt att staten ska sponsra jämlikt.
Största sponsorn är Svenska spel om jag minns rätt. Svenska spel ägs till 100% av staten, och jag tycker att det är fullt rimligt att staten ska sponsra jämlikt.
Hur många timmar tränar männen respektive kvinnorna varje dag?
Eftersom kvinnor (generellt sett) har klenare fysik så vore det helt förödande. Tror dessutom att dessa kvinnors män skulle bli rasande när de berättar att de blev totalt nedmejade av ett gäng män på fotbollsplanen.
Nu säger kanske inte Unionen rakt ut att det ska vara lika mycket betalt, men nog har de pratat om det ojämställda i lönerna inom elitfotboll och det nyligen:www.unionen.se/om-unionen/press/halften-av-sveriges-kvinnliga-fotbollsproffs-kan-inte-leva-pa-sin-lon
Jag vill återigen påpeka, eftersom jag upplever att det måste kastas in Brasklappar när detta diskuteras, att jag är för en jämn fördelning av ersättningen för landslagsuppdrag, och att jag är för att statliga medel fördelas jämställt. Däremot tycker jag det är orimligt att sätta krav på klubblag att satsningen ska vara jämställd - jag tror att det är kontraproduktivt eftersom damfotbollen då är en förlustaffär och att det enbart resulterar i att damavdelningen i klubbar läggs ner.
Nu säger kanske inte Unionen rakt ut att det ska vara lika mycket betalt, men nog har de pratat om det ojämställda i lönerna inom elitfotboll och det nyligen:www.unionen.se/om-unionen/press/halften-av-sveriges-kvinnliga-fotbollsproffs-kan-inte-leva-pa-sin-lon
Jag vill återigen påpeka, eftersom jag upplever att det måste kastas in Brasklappar när detta diskuteras, att jag är för en jämn fördelning av ersättningen för landslagsuppdrag, och att jag är för att statliga medel fördelas jämställt. Däremot tycker jag det är orimligt att sätta krav på klubblag att satsningen ska vara jämställd - jag tror att det är kontraproduktivt eftersom damfotbollen då är en förlustaffär och att det enbart resulterar i att damavdelningen i klubbar läggs ner.
Det kanske inte gäller lagsporter men för de individuella sporterna kommer de helt tas över av transpersoner. Alltså en återgång till DDR-tiden fast för alla nationer.
När det gäller sakfrågan tycker jag inte att staten ska ha med elitidrott att göra över huvud taget. Så mycket fusk, filmningar och dopning som förekommer är elitidrott moraliskt förkastligt.
Det kanske inte gäller lagsporter men för de individuella sporterna kommer de helt tas över av transpersoner. Alltså en återgång till DDR-tiden fast för alla nationer.
När det gäller sakfrågan tycker jag inte att staten ska ha med elitidrott att göra över huvud taget. Så mycket fusk, filmningar och dopning som förekommer är elitidrott moraliskt förkastligt.
Vi måste komma ihåg att största delen av spelarnas lön kommer från klubben, det är den som avgör om de kan leva på sin idrott eller ej. Ersättningen för de korta landslagsuppdragen är en mindre del. Det är synd att damerna och media lägger fokus på eventuella skillnader i ersättning istället för att fokusera på spelet och den skjuts som damfotboll fått genom VM. Damerna måste leva och utvecklas på egna meriter, inte be om allmosor från männen. De måste bli tuffare i förhandlingarna med fotbollförbundet och nu är det läge. Kanske göra som danskorna och strejka, de kommer att få all sympati och förbundet framstår som gnidna och orättvisa. Men det är lättare att dra på offerkoftan och skylla på männen...