• Anonym (Fotbollskollen)

Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare

Ett av argumenten är att damerna har fler meriter än herrarna. Håller ni med dem?

• Svar på tråden Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (***)) skrev 2019-07-09 21:46:52 följande:

Om man ska representera Sverige så ska man lika mycket betalt. Tycker jag. Samma chans till träningsläger innan stora mästerskap och samma ersättning.

Jaså det tycker du?! I sådana fall ska även handikapp-fotboll, senior-fotboll, barn-fotboll osv få lika mycket ersättning för att det ska bli rättvist! Eller varför just specifikt dam-fotbollen?
  • Anonym (Hey)
    Anonym (proffs i familjen) skrev 2019-07-09 21:43:42 följande:

Damfotbollen har ökat markant i Europa och spelare utomlands får högre betalt än i Sverige.

Det  te x Olof Lundby förklarade är just det att duktiga svenska fotbollsspelare då väljer att gå till utländska lag som t ex i England och Tyskland och de svenska klubbarna mister alla duktiga spelare.

Förr kom spelare som Martha till Sverige för att spela, vi hade många utländska spelare i våra klubblag nu väljer dom andra länder liksom våra svenska spelare och då kommer Sverige inte att kunna konkurrera med länder som Italien, England och Tyskland och Nederländerna.

Se på Nederländerna som inte var speciellt bra, där satsar man på damfotbollen och därför har dom kommit långt.

USA är det med land där glappet mellan manliga och kvinnliga spelare är lägst i världen på löner och dom ligger också så långt före andra länder.

Sverige kan få fram bra spelare men dom kommer att lämna Sverige och inga kommer vilja komma till oss och spela och då blir det svårt att få fotbollen att gå runt. Vi kommer att sänka oss i jämförelse med andra europeiska länder.

USA är långt före oss och det betalar sig.

Ska man spela på heltid och vara proffs måste man ju kunna försörja sig, man blir inte en spelare på hög nivå om man ska jobba och sen spela fotboll på fritiden.

De andra länderna betalar ut löner så att tjejerna liksom killarna kan försörja sig och träna ordentligt. Det är så man får spelare av världsklass.

Sverige måste satsa på hemmaklubbarna för att behålla spelare.

Visst drar de stora manliga spelarna in pengar på publiksiffror och man har reklam och sponsring men glöm inte att alla storklubbar i Europa, se bara på Barcelona och dom engelska klubbarna överlever inte på det utan det är för alla rika shejker ifrån arabvärlden som pumpar in pengar annars skulle inte det stora klubbarna har råd att betala dom stora stjärnorna alla dessa miljoner.

Frågan är varför de ska ha såna hutlösa ersättningar för att prestera, ibland presterar de ju ens inte trots detta.
  • Anonym (Tjejen)
    Vargaflickan skrev 2019-07-09 22:27:04 följande:

När damfotbollen säljer lika mycket biljetter och generar lika mycket tittare som herrfotbollen så kommer damerna att få lika mycket betalt, men jämför även konkurrensen, den är verkligen ett skämt i damfotbollen. Värt att nämna är även att damlandslaget fick stryk mot 15-åringar, det säger mycket om damfotbollen när det så kallade "toppskiktet" får stryk mot pojkar som knappt kommit in i puberteten. Det är hur stor skillnad det faktiskt är.

• Anonym (Hey)
    Anonym (***)) skrev 2019-07-09 21:46:52 följande:

Om man ska representera Sverige så ska man lika mycket betalt. Tycker jag. Samma chans till träningsläger innan stora mästerskap och samma ersättning.

Kan tycka att det är lite fel att som Rungsen bara peka på prestationen, Sverige var pionjärer inom damfotboll men konkurrensen är mindre. Därför är det en större bedrift om herrarna tar VM-brons än när tjejerna gör det. Dock fantastiskt häftigt ändå, framförallt med bemötandet på Götaplatsen (plus 10 K).
  • Anonym (Hey)
    Anonym (***)) skrev 2019-07-09 22:34:25 följande:

Ja, det är stor skillnad mellan könen. Och just därför ska de inte spela med varandra, utan det ska vara olika landslag, precis som i alla andra sporter.

Men då blir det samtidigt inte samma kvalitet och genererar inte samma pengar, antar jag.
  • Anonym (Hey)
    Mimosa86 skrev 2019-07-10 00:09:13 följande:

Svår nöt. Det handlar ju om sponsorpengar och det styrs ju utifrån intresset från allmänheten.

Fokus borde ju vara på att förstå varför intresset för damfotboll är lågt. Varför kan jag som tjej utan problem se på både herr och damfotboll för att jag gillar fotboll men min man fixar inte att göra det? Varför kan jag identifiera mig och idolisera både kvinnor och män medan min man har svårare?

Och nej det handlar inte om att kvinnor sparkar sämre boll (min man är trogen ett bottenlag som aallllldrig vinner för att de suger men ändå hejjar han på dessa grabbar troget år ut och år in)

Så frågan är större. När ska spärren släppa? När ska det bli lika intressant med kvinnor och kvinnors sysslor?

Varför har du en ojämställd man?
  • Vinterankan

Ingen jämför Kajsa bergkvist med Stefan Holm och hur stor chans tror ni Charlotte Kalla skulle ha mot de manliga skidåkarna?

Det handlar om samma ersättning från förbundet. I klubbfotbollen brukar det handla om samma villkor (fördelning av träningstider, inte bara pojkar på bilderna på hemsidan mm) vilket blir bättre och bättre. Finns så vitt jag vet inte någon som kräver att klubbarna ska ge samma lön.

Det intressanta är att i idrotter där damerna drar in mest får damerna fortfarande inte mer betalt. Inom skidåkning tex så läste jag någonstans att det är de kvinnliga åkarna som till största delen ligger bakom intäkterna till förbundet men det är självklart att ersättningen är jämställd och inte att kvinnorna får mer.

I usa får herrarna högre ersättning fast damerna tydligen drar in mer pengar och där kämpar man för att få samma betalning, inte en högre betalning för att man faktiskt är bättre.

Inom herrfotbollen är det vissa länder/spelare från vissa länder som genererar fifas intäkter, men det är inte de som får fifas pengar tillbaka utan fifa arbetar mycket med att fördela pengar till fattigare delar av världen för att hjälpa till att bygga upp fotbollen där. Är det fel att de länderna får mer än de drar in på samma sätt att det skulle vara fel att damerna fick högre ersättningar för bättre möjligheter att bygga upp en högre professionalism och lvalite?

• Anonym (-)
    Anonym (***)) skrev 2019-07-09 23:47:54 följande:
     jag tycker att båda landslagen ska få samma ersättning när de representerar Sverige. 
  • dslkgjfdgklfdkgjdflk
    Anonym (Hey) skrev 2019-07-10 00:21:39 följande:
    Frågan är varför de ska ha såna hutlösa ersättningar för att prestera, ibland presterar de ju ens inte trots detta.
    Håller med dig, herrlaget ska inte ha så hutlösa ersättningar då dom inte presterar
  • Anonym (***))
    Anonym (Tjejen) skrev 2019-07-10 00:19:22 följande:
    Jaså det tycker du?! I sådana fall ska även handikapp-fotboll, senior-fotboll, barn-fotboll osv få lika mycket ersättning för att det ska bli rättvist! Eller varför just specifikt dam-fotbollen?
    Ja, det tycker jag.

Nu handlade det om dam- och herrspelarna. Men naturligtvis ska alla som spelar i landslaget och sorterar under Svenska Fotbollsförbundet ha samma ersättning vare sig de är damer eller herrar. Men ungdomar ska inte ha lika mycket som seniorerna, men juniortjejer ska lika mycket som juniorkillar osv.

Svar på tråden Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare