Inlägg från: Vinterankan |Visa alla inlägg
  • Vinterankan

Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare

Ingen jämför Kajsa bergkvist med Stefan Holm och hur stor chans tror ni Charlotte Kalla skulle ha mot de manliga skidåkarna?

Det handlar om samma ersättning från förbundet. I klubbfotbollen brukar det handla om samma villkor (fördelning av träningstider, inte bara pojkar på bilderna på hemsidan mm) vilket blir bättre och bättre. Finns så vitt jag vet inte någon som kräver att klubbarna ska ge samma lön.

Det intressanta är att i idrotter där damerna drar in mest får damerna fortfarande inte mer betalt. Inom skidåkning tex så läste jag någonstans att det är de kvinnliga åkarna som till största delen ligger bakom intäkterna till förbundet men det är självklart att ersättningen är jämställd och inte att kvinnorna får mer.

I usa får herrarna högre ersättning fast damerna tydligen drar in mer pengar och där kämpar man för att få samma betalning, inte en högre betalning för att man faktiskt är bättre.

Inom herrfotbollen är det vissa länder/spelare från vissa länder som genererar fifas intäkter, men det är inte de som får fifas pengar tillbaka utan fifa arbetar mycket med att fördela pengar till fattigare delar av världen för att hjälpa till att bygga upp fotbollen där. Är det fel att de länderna får mer än de drar in på samma sätt att det skulle vara fel att damerna fick högre ersättningar för bättre möjligheter att bygga upp en högre professionalism och lvalite?

• Vinterankan
    Anonym (Tjejen) skrev 2019-07-10 17:38:56 följande:

Men damerna är verkligen inte bäst på sin sport då de inte ens kan slå pojkar 15. Ett korplag är bättre än damerna.

Och 13-årige Melwin Holm hoppar över 2 meter i höjd vilket är vad bara den yppersta eliten damer gör. Prestation jämförs Kajsa kunde hoppa högst i världe av damerna, Stefan av herrarna. Kajsa sågs aldrig som värdelös för att Stefan i normalfallet hoppade runt 30 cm högre.

Har själv spelat fotboll damlag mot 15-åringar och det vi förlorade på var att det inte gick att jämföra vår styrka och snabbhet med deras, det var inte fotbollskunnandet de vann på.
  • Vinterankan
    klyban skrev 2019-07-10 17:53:24 följande:

Popularitet har ökat  mot damfotbollen, och bör börja synas i lönekuvertet.

Men samma nivåer, hur inbillar man sig detta i en marknadsekonomi?

Damfotboll är bara en parentes i jämförelse.

Så vitt jag vet finns det ingen som kräver att klubbarna ska betala lika, det handlar om att svff ska ge samma dagersättning till landslagsspelare för landslagsuppdrag oavsett kön.
  • Vinterankan
    Anonym (Rättvisa) skrev 2019-07-10 19:43:51 följande:

Största sponsorn är Svenska spel om jag minns rätt. Svenska spel ägs till 100% av staten, och jag tycker att det är fullt rimligt att staten ska sponsra jämlikt.

Instämmer.

Känns som att de flesta som argumenterar emot pratar om löner i klubblagen fast alla diskussioner handlar om ersättningen för landslagsuppdrag.

De diskussioner som brukar vara inom klubbfotbollen handlar snarare om samma möjligheter till bra träningstider, marknadsföring för dammatcherna, avlönade tränare för killar och tjejer från samma ålder och liknande, inte att man ska ha lika mycket betalt.
  • Vinterankan
    Anonym (qwer) skrev 2019-07-10 22:38:45 följande:

Nu säger kanske inte Unionen rakt ut att det ska vara lika mycket betalt, men nog har de pratat om det ojämställda i lönerna inom elitfotboll och det nyligen:www.unionen.se/om-unionen/press/halften-av-sveriges-kvinnliga-fotbollsproffs-kan-inte-leva-pa-sin-lon

Jag vill återigen påpeka, eftersom jag upplever att det måste kastas in Brasklappar när detta diskuteras, att jag är för en jämn fördelning av ersättningen för landslagsuppdrag, och att jag är för att statliga medel fördelas jämställt. Däremot tycker jag det är orimligt att sätta krav på klubblag att satsningen ska vara jämställd - jag tror att det är kontraproduktivt eftersom damfotbollen då är en förlustaffär och att det enbart resulterar i att damavdelningen i klubbar läggs ner.

Det är fortfarande inte några som helst krav på att lönerna ska vara lika.
    Anonym (qwer) skrev 2019-07-10 22:38:45 följande:

Nu säger kanske inte Unionen rakt ut att det ska vara lika mycket betalt, men nog har de pratat om det ojämställda i lönerna inom elitfotboll och det nyligen:www.unionen.se/om-unionen/press/halften-av-sveriges-kvinnliga-fotbollsproffs-kan-inte-leva-pa-sin-lon

Jag vill återigen påpeka, eftersom jag upplever att det måste kastas in Brasklappar när detta diskuteras, att jag är för en jämn fördelning av ersättningen för landslagsuppdrag, och att jag är för att statliga medel fördelas jämställt. Däremot tycker jag det är orimligt att sätta krav på klubblag att satsningen ska vara jämställd - jag tror att det är kontraproduktivt eftersom damfotbollen då är en förlustaffär och att det enbart resulterar i att damavdelningen i klubbar läggs ner.

Och den rapporten kräver heller inte lika höga löner för damerna men konstaterar att det är väldigt olika och att ekonomin och att man inte hinner är en stor anledning för damerna att sluta spela men inte för herrarna.

Den handlar till stor del om helt andra saker likt de som jag tog upp ovan. Damerna har mindre tillgång till läkare, massage, naprapat (och utan några fakta här utan bara baserat på ett eget liv inom fotbollen så är skadefrekvensen högre inom damfotbollen än herrfotbollen så behoven borde dessutom vara större för damerna) och coachning.

Vidare att unga tjejer inte har förebilder på samma sätt. Men det som jag läser som är mest upprörande och som jag trodde knappt fans kvar var att det fortfarande råder ojämställdhet mellan ungdomslagen i 20-30% av de tillfrågade spelarnas klubbar. För killar och tjejer är eniga om att killarna har företräde till planer och tillgång till bättre tränare. Och det är den biten mer än något annat som brukar diskuteras när det kommer till jämställdhet inom fotbollen.
Svar på tråden Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare