Inlägg från: Anonym (qwer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (qwer)

Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare

Don3 skrev 2019-07-09 20:46:12 följande:

Ersättning från vem?

Fotbollsförbundet? Visst.

Samma lön från klubbarna? Nja, då får de börja spela i samma serie så ska de givetvis betalas efter förmåga. Men så länge de spelar i olika serier så är det upp till klubbarna att betala det de tycker produkten är värd varesig det är damer eller herrar.

Det jag ser som stort för jämställdheten inom sport just nu är att ett damlag (två svenska tjejer i laget) i csgo (datorspel) vunnit en plats i dreamhack Rotterdam där de kommer ställas mot 7 andra lag (alla herrar). Jag hoppas att det kommer gå bra för damerna. För enda vägen till jämställdhet är att tävla mot varandra.

Håller med dig i allt, men vill tillägga att inom klubbfotboll i Sverige så är det fullt tillåtet för kvinnor att spela i så kallade "herrlag", så de kan därigenom få samma träningstider, möjligheter och rättigheter som herrspelare har. Idrott har ju i högsta grad prestationslöner, det är ju inte så att alla spelare i samma lag har samma lön heller så det existerar inte heller jämlika löner. 

Som kuriosa - När damlandslaget satte publikrekord på Friends Arena så kostade biljetterna 50 SEK, mot 500 SEK för en herrlandslagsmatch, Matchen var en förlustaffär. ,Jag håller ändå med dig om att kvinnorna kan få samma ersättning från Fotbollsförbundet.
  • Anonym (qwer)
    Anonym (***)) skrev 2019-07-09 23:01:00 följande:
    Jo, det är uppdelat. Precis som i alla andra sporter. Tror du på allvar att Charlotte Kalla skulle få ställa upp i en lokal herrskidtävling, där hon skulle spöa de flesta herrarna?

Om man ställer upp för sitt land så ska man ha lika mycket ersättning. Tycker jag.
    Don3 har rätt, det är fullt till´åtet för damer att spela i "herr-"lag sedan 2001, och det förekommer också:
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fran-ratad-till-hyllad

A
    tt det inte är vanligt beror helt enkelt på att de sällan platsar på högre nivåer, där det över huvud taget betalas ut några spelarlöner.

Det förekommer även i andra lagsporter - Hayley Wickewnheiser, då framröstad som världens bästa damhockeyspelare, har spelat i "herr"-lag både i finland och Sverige. Fråga dig gärna vad spelarna i de lagen tjänade.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Hayley_Wickenheiser

A
    nnika Sörenstam m fl kvinnliga golfare har spelat på "herr"-touren för att ge fler exempel.
  • Anonym (qwer)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-10 12:27:23 följande:
    Nej men bör ge lika förutsättningar till kvinnor att ha idrotten som sitt yrke om man vill att det ska finnas kvinnliga lag och idrottare som ska representera sitt landet.
    Inom idrott har man prestationslöner. Du får inte bra lön som idrottare bara  för att du tränar mycket. Jag väljer att ta exempel från friidrotten eftersom deras prestationer är objektivt mätbara tills skillnad från fotboll, men principen är densamma.

En kvinnlig höjdhoppare som hoppar 1,60 tjänar inga pengar på sin sport. Det spelar ingen roll om hon lägger ner lika mycket tid och träning som den kvinnliga höjdhoppare som hoppar 1,90-2,00 meter. Den förra kommer inte att tjäna en krona, den senare kommer att kunna leva på sin sport.

En manlig höjdhoppare som hoppar 1,90-2,00 meter, däremot, han tjänar inte heller några pengar. Trots att hans prestation är lika bra som kvinnans. Det ojämställda är i så fall att män måste prestera bättre än kvinnor för att få betalt.

Om man tar sig för att jämföra löner mellan könen, löner som som är prestationsbaserade, så får man också jämföra prestationerna. Gör man det så är kvinnor överbetalda idag.

Jag har inget problem med att kvinnliga idrottare får högre lön än män trots likvärdiga prestationer, Jag tycker också att ersättningen för att representera Sverige i landslag etc ska vara densamma, oavsett kön.

Däremot är sportutövande utanför landslaget en helt annan sak - atleter är företag idag. Inget företag behåller en avdelning som konstant gör förlust, så skulle kvinnliga fotbollsspelare kräva samma lön trots att inkomsterna är mycket små så skulle inget lag satsa på damfotboll över huvud taget, i alla fall inte utan massivt bidragsstöd.
  • Anonym (qwer)
    Anonym (***)) skrev 2019-07-10 14:41:26 följande:
    Varför jämför du män och kvinnor, när de är födda med olika förutsättningar?

Vet du inte varför de inte tävlar tillsammans?
    Därför att om du ska jämföra kvinors löner med mäns så måste du också jämföra kvinnors prestationer med mäns, i synnerhet som det är prtestationsbaserade löner.

Lika lön för lika arbete är en känd feministisk devis som jag ställer mig bakom.

Trots det går jag som sagt med på att kvinnor får högre lön än deras prestation medger inom sporten, annars så skulle vi inte ha särskilt mycket damidrott.
  • Anonym (qwer)
    KlantSmurfen skrev 2019-07-10 17:06:58 följande:
    USA:
    There Should be 'Equal Pay' For the World Cup:  That Means Paying Men MORE. | Human Events
    humanevents.com/2019/07/08/there-should-be-equal-pay-for-the-world-cup-that-means-paying-men-more/
    Forbes's Mike Ozanian helped set the record straight when the lawsuit was first filed. Referencing the Women's World Cup in Vancouver four years ago, Ozanian said, "The Women's World Cup brought in almost $73 million, of which the players got 13%. The 2010 men's World Cup in South Africa made almost $4 billion, of which 9% went to the players."
    Intressant artikel, tack för att du delade
  • Anonym (qwer)
    Vinterankan skrev 2019-07-10 18:30:59 följande:
    Och 13-årige Melwin Holm hoppar över 2 meter i höjd vilket är vad bara den yppersta eliten damer gör. Prestation jämförs Kajsa kunde hoppa högst i världe av damerna, Stefan av herrarna. Kajsa sågs aldrig som värdelös för att Stefan i normalfallet hoppade runt 30 cm högre.

Har själv spelat fotboll damlag mot 15-åringar och det vi förlorade på var att det inte gick att jämföra vår styrka och snabbhet med deras, det var inte fotbollskunnandet de vann på.
    Du har rätt i att Kajsa inte såg som värdelös, tvärtom.

Men om man inte kan jämföra 15-åringarna du mötte när det kommer till prestation, hur kan man då jämföra löner?
  • Anonym (qwer)
    Vinterankan skrev 2019-07-10 21:38:49 följande:
    Instämmer.

Känns som att de flesta som argumenterar emot pratar om löner i klubblagen fast alla diskussioner handlar om ersättningen för landslagsuppdrag.

De diskussioner som brukar vara inom klubbfotbollen handlar snarare om samma möjligheter till bra träningstider, marknadsföring för dammatcherna, avlönade tränare för killar och tjejer från samma ålder och liknande, inte att man ska ha lika mycket betalt.
    Nu säger kanske inte Unionen rakt ut att det ska vara lika mycket betalt, men nog har de pratat om det ojämställda i lönerna inom elitfotboll och det nyligen:
    https://www.unionen.se/om-unionen/press/halften-av-sveriges-kvinnliga-fotbollsproffs-kan-inte-leva-pa-sin-lon

J
    ag vill återigen påpeka, eftersom jag upplever att det måste kastas in Brasklappar när detta diskuteras, att jag är för en jämn fördelning av ersättningen för landslagsuppdrag, och att jag är för att statliga medel fördelas jämställt. Däremot tycker jag det är orimligt att sätta krav på klubblag att satsningen ska vara jämställd - jag tror att det är kontraproduktivt eftersom damfotbollen då är en förlustaffär och att det enbart resulterar i att damavdelningen i klubbar läggs ner.

Svar på tråden Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare