Inlägg från: Anonym (***)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (***))

Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare

Om man ska representera Sverige så ska man lika mycket betalt. Tycker jag. Samma chans till träningsläger innan stora mästerskap och samma ersättning.

• Anonym (***))
    Don3 skrev 2019-07-09 22:00:25 följande:
    Gäller det alla sporter?

Jag menar att damerna (iaf sa sundhage det) hävdar att man inte ska jämföra dam och herrfotboll utan se det som två olika sporter. (Förutom just att man ska jämföra ersättningen då förstås.) Det är denna dubbelmoralen som stör mig. Om det ska ses som olika sporter. Då kan man ju inte komma med argumentet, men han får ju mer. Tror inte Per-Olof "Posa" Serenius, Tony Rickardsson och Peter Forsberg fick lika ersättning heller.
    Olika förbund har väl olika kassor. Men Sveriges fotbollsförbund ska inte göra skillnad på sina landslag. Precis som att andra förbund inte ska göra någon skillnad på  damer och herrar. Naturligtvis är det samma sport, fast det är uppdelat i dam och herr. Precis som alla andra sporter (utom hästsport). Det heter väl höjdhopp, inte damhöjdhopp? 

När det gäller OS ska naturligtvis ett guld generera samma belopp oavsett vem som tar guldet. 
  • Anonym (***))
    Don3 skrev 2019-07-09 22:21:57 följande:
    Fast nu har du ju fel.

Det är inte uppdelat i dam och herr utan det är en öppen för alla och en dam liga. Finns inget som hindrar damer från att spela i riktiga ligan utom att de inte platsar än. Så man kan se det som att damerna är priviligierade då en kille på samma nivå inte tjärnar en krona på fotbollen.

För att det ska vara jämlikt borde man ta bort damklasserna och låta alla tävla på samma villkor.

Men som det är nu borde fotbollsförbundet ge samma till båda. Detta betyder inte att damerna får för lite utan herrarna kanske får för mycket.
    Fast det är inte öppet för alla.  Även om det skulle finnas en dam som skulle platsa i herrlaget så skulle hon ju aldrig bli uttagen, eftersom det är bestämt att det ska vara uppdelat. 

Varför ska man inte dela upp det, det är ju bevisligen skillnad mellan könen när det gäller fysik? Eller tycker du att bara herrar ska vinna alla fysiska sporter? Att de äldre barnen ska vinna över de yngre, för att det ska vara lika för alla, vi ska inte ta hänsyn till fysiken?
  • Anonym (***))
    Vargaflickan skrev 2019-07-09 22:27:04 följande:

När damfotbollen säljer lika mycket biljetter och generar lika mycket tittare som herrfotbollen så kommer damerna att få lika mycket betalt, men jämför även konkurrensen, den är verkligen ett skämt i damfotbollen. Värt att nämna är även att damlandslaget fick stryk mot 15-åringar, det säger mycket om damfotbollen när det så kallade "toppskiktet" får stryk mot pojkar som knappt kommit in i puberteten. Det är hur stor skillnad det faktiskt är.

Ja, det är stor skillnad mellan könen. Och just därför ska de inte spela med varandra, utan det ska vara olika landslag, precis som i alla andra sporter.
  • Anonym (***))
    Don3 skrev 2019-07-09 22:41:25 följande:
    Det är inte uppdelat. Så skulle en dam platsa är det bara korkat att inte ta ut denna.

Varför ska man då ha samma ersättning?

Tycker? Är det så det blir så är det så det blir. Finns givetvis exempel där damer borde ha fördelar. Jockey?

I många sporter är fysiken långt ifrån allt och kan man ta tillvara på andra fördelar kommer man långt iaf.

Finns även gott om saker där fysik inte har betydelse.

Barn spelar i åldersklasser inte storleksklasser. Borde kortare barn få spela med yngre? Ska vi ha tjockklasser med?
    Jo, det är uppdelat. Precis som i alla andra sporter. Tror du på allvar att Charlotte Kalla skulle få ställa upp i en lokal herrskidtävling, där hon skulle spöa de flesta herrarna?

Om man ställer upp för sitt land så ska man ha lika mycket ersättning. Tycker jag.
  • Anonym (***))
    Anonym (qwer) skrev 2019-07-09 23:43:24 följande:
    Don3 har rätt, det är fullt till´åtet för damer att spela i "herr-"lag sedan 2001, och det förekommer också:
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fran-ratad-till-hyllad

A
    tt det inte är vanligt beror helt enkelt på att de sällan platsar på högre nivåer, där det över huvud taget betalas ut några spelarlöner.

Det förekommer även i andra lagsporter - Hayley Wickewnheiser, då framröstad som världens bästa damhockeyspelare, har spelat i "herr"-lag både i finland och Sverige. Fråga dig gärna vad spelarna i de lagen tjänade.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Hayley_Wickenheiser

A
    nnika Sörenstam m fl kvinnliga golfare har spelat på "herr"-touren för att ge fler exempel.
    Ja, fast det är undantag. Normen är att det är uppdelat.

Men det spelar ingen roll, jag tycker att båda landslagen ska få samma ersättning när de representerar Sverige. 
  • Anonym (***))
    Anonym (Tjejen) skrev 2019-07-10 00:19:22 följande:
    Jaså det tycker du?! I sådana fall ska även handikapp-fotboll, senior-fotboll, barn-fotboll osv få lika mycket ersättning för att det ska bli rättvist! Eller varför just specifikt dam-fotbollen?
    Ja, det tycker jag.

Nu handlade det om dam- och herrspelarna. Men naturligtvis ska alla som spelar i landslaget och sorterar under Svenska Fotbollsförbundet ha samma ersättning vare sig de är damer eller herrar. Men ungdomar ska inte ha lika mycket som seniorerna, men juniortjejer ska lika mycket som juniorkillar osv.

• Anonym (***))
    Anonym (Tjejen) skrev 2019-07-10 12:33:45 följande:
    Men dessa pojkungdomar är ju bättre än damerna men ska ändå ha sämre betalt enligt dig? Och om du tycker att alla som representerar landslaget ska ha samma lön så varför argumenterar du enbart för damernas sak och inte för t.ex. landslaget i parasport fotboll? Varför vill du enbart att det ska handla om damer och herrar? Varför exkluderar du vissa?
    Ja, jag gör skillnad på ungdomar och vuxna.

Varför ska vi jämföra pojkar med tjejer? Vi gör det inte i andra sporter, så varför vill du göra det i fotbollen?

Nu handlar tråden om dam- och herrfotboll. Jag håller mig till det ämnet.

• Anonym (***))
    Anonym (Tjejen) skrev 2019-07-10 12:35:18 följande:
    Exakt så!
    Du tycker alltså inte att tjejer ska kunna spela fotboll i vuxen ålder, eller kanske inte alls?
  • Anonym (***))
    Anonym (GD) skrev 2019-07-10 12:53:30 följande:
    Då får de spela i än sämre ligor helt enkelt eller byta sport. Om de vill spela med bara damer så kan de ordna någon skojmatch i någon park. Men organiserad fotboll för endast ett kön är diskriminering.
    Så det är bara i fotboll man ska ha blandade lag, inga andra sporter? Är det inte diskriminering i andra sporter då?

Om man inte gillar damfotboll är det enklare att bara låta bli att titta. Känns ju väldigt drastiskt att vilja avskaffa den.

Du får helt enkelt leva med detta att även kvinnor idrottar på hög nivå. Annars kan du flytta till ett land där man har samma kvinnosyn som du har.
  • Anonym (***))
    Don3 skrev 2019-07-10 12:58:33 följande:
    Som 99% av alla män måste. Eller tror du inga män utom de dom som tjärnar pengar på det idrottar?
    Fast de männen representerar inte Sverige i fotboll. Även om de är bättre än damerna i landslaget.
  • Anonym (***))
    Anonym (qwer) skrev 2019-07-10 14:06:23 följande:
    Inom idrott har man prestationslöner. Du får inte bra lön som idrottare bara  för att du tränar mycket. Jag väljer att ta exempel från friidrotten eftersom deras prestationer är objektivt mätbara tills skillnad från fotboll, men principen är densamma.

En kvinnlig höjdhoppare som hoppar 1,60 tjänar inga pengar på sin sport. Det spelar ingen roll om hon lägger ner lika mycket tid och träning som den kvinnliga höjdhoppare som hoppar 1,90-2,00 meter. Den förra kommer inte att tjäna en krona, den senare kommer att kunna leva på sin sport.

En manlig höjdhoppare som hoppar 1,90-2,00 meter, däremot, han tjänar inte heller några pengar. Trots att hans prestation är lika bra som kvinnans. Det ojämställda är i så fall att män måste prestera bättre än kvinnor för att få betalt.

Om man tar sig för att jämföra löner mellan könen, löner som som är prestationsbaserade, så får man också jämföra prestationerna. Gör man det så är kvinnor överbetalda idag.

Jag har inget problem med att kvinnliga idrottare får högre lön än män trots likvärdiga prestationer, Jag tycker också att ersättningen för att representera Sverige i landslag etc ska vara densamma, oavsett kön.

Däremot är sportutövande utanför landslaget en helt annan sak - atleter är företag idag. Inget företag behåller en avdelning som konstant gör förlust, så skulle kvinnliga fotbollsspelare kräva samma lön trots att inkomsterna är mycket små så skulle inget lag satsa på damfotboll över huvud taget, i alla fall inte utan massivt bidragsstöd.
    Varför jämför du män och kvinnor, när de är födda med olika förutsättningar?

Vet du inte varför de inte tävlar tillsammans?

Svar på tråden Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare