Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Antisemitismen inom vänstern, varför?

De lokala Socialdemokraterna har alltså enligt artikeln fortsatt förtroende för den person som skryter med hur hon muckar gräl med "en jude" och som öppet på nätet planerar misshandel av andra människor

www.na.se/2022-08-08/ssu-ordforande-i-twitter-storm-jag-var-ung-och-dum

Hon försvarar sig med att "då var jag ung och dom och trodde inte att detta skulle komma ut offentligt"

Idag är alltså 24 månader senare ...

Vuxen och klok och tar förstås avstånd från sina ungdomssynder.

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Zebran är ett randigt djur. Ränderna går aldrig ur.

.
    En socialdemokratisk valfilm från augusti 1946.

Filmsekvensen visar hur det giriga kapitalet tar en kista som ska visa sig vara full med pengar.

Blå och gul
  • Flash Gordon

Strax stannar sällskapet och öppnar kistan.

Figuren till vänster blir alldeles extra förtjust när han ser innehållet i kistan, gnuggar händerna och tillsammans knäböjer alla kapitalister vid kistan och börjar kasta pengarna upp i luften i lycka.

Allt till musik med egenkomponerad text till tonerna av "Schottis på Valhall"

Blå och gul
  • Flash Gordon

Känner ni igen karikatyren till vänster?

Det är augusti 1946.

Ett år efter befrielsen av Dachau och Bergen-Belsen.

Socialdemokraterna spelar in denna film samtidigt som slutpläderingarna pågår i Nürnbergprocessen, den första av många rättegångar mot krigsförbrytare i Nürnberg.

Det är en klatschig melodi i alla fall: "Upp och hoppa Tor, slå på trumman bror ..."

.

Filmen finns i sin helhet i Svenska Filminstitutets arkiv.

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Spigger86 skrev 2022-08-10 07:36:03 följande:
    Så att kritisera Israel är detsamma som antisemitism enligt ts? Om jag kritiserar USA:s agerande  i någon konflikt de varit inblandad i, betyder det att jag per automatik hatar alla amerikaner?
    Det är inte att "kritisera Israel" att exempelvis gå i demonstrationståg och skandera: "From the river to the sea. Palestine will be free". Ett inte helt ovanligt fenomen i vänsterdemonstrationer.

"From the river to the sea" betyder nämligen att staten Israel skall utplånas. Det är inte "Israel-kritik" utan Hamas slagord för att utplåna den judiska staten.

Överhuvudtaget har många svårt att särskilja på "kritik mot Israel" från ren antisemitism. Särskilt vänstern är dålig på den distinktionen.
    Blå och gul
  • Flash Gordon

Ett par ytterligare exempel på "Israelkritik" som egentligen är antisemitism:

När Malmös socialdemokratiska kommunalråd Reepalu kräver att judarna i Malmö skall ta avstånd från "Israels politik" och att de faktum att de inte gjort detta offentligt påverkar judarnas utsatta situation i Malmö.

När SSU i Skåne (och på andra ställen) skanderar "Leve Palestina: Krossa Sionismen" i sina demonstrationståg.

Det har i efterhand förklarats tydligt varför detta inte är "kritik mot Israel" utan antisemitism.

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Spigger86 skrev 2022-08-10 18:18:44 följande:
    Varför vill de inte att staten Israel ska finnas då? För att de hatar judar?

Nej för att de anser att Israel är en ockupaktionsmakt. Det finns judar som tar avstånd från sionismen med. Sionism är en politisk nationalstisk rörelse, som man ska få kritisera precis som vilken annan politisk rörelse som helst.
    Vänta nu ... nu få du gärna förtydliga för mig vad du menar och skriv långsamt så att jag hänger med.

Menar du att Hamas inte hatar judar?
    Blå och gul
  • Flash Gordon

Titta gärna på denna innan du eventuellt svarar

Varning då för känsliga saker

Hamas barnprogtram - lära barnen döda judar

Blå och gul
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?