Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Lite diverse glädjande nyheter kring Mellanösterns enda demokrati och vägen mot fred:

.
    Kosovo öppnar ambassad i Israels
    www.theguardian.com/world/2021/mar/14/kosovo-opens-embassy-in-jerusalem-after-israel-recognises-its-independence

Israel öppnar ambassad i Förenade Arabemiraten och konsulat i Dubai
    www.timesofisrael.com/israel-officially-opens-embassy-in-united-arab-emirates-with-arrival-of-envoy/

Israel öppnar ambassad i Marocko
    www.israelhayom.com/2021/01/27/israel-opens-diplomatic-missions-in-morocco/

.

På trådens ämne: man undrar hur Ann Linde och Margot Wallström mår.

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    RebeckaZ70 skrev 2021-06-30 13:45:39 följande:
    Jag valde att inte blanda mig i denna pseudodiskussion då jag visste att Aron Flam själv skulle svara på herr Nilssons så kallade granskning. Nu har Aron Flam kommenterat sakn i sitt senaste dekonstruktiv kritik.

aronflam.com/blog-aron
    Att den där boken stör dem så mycket ...

Jag har ingen aning om vem Mikael Nilsson är men jag tänkte jag skulle försöka läsa hans påstådda sågning av Flams bok. Det gick sådär ...

Han recenserar alltså på Twitter. Det måste var långt över 100 inlägg över flera veckors tid som han ägnat åt boken.

Och efter alla dessa inlägg över veckor av tid så kokar "sågningen" ned till ordvrängeri

Mikael Nilsson:
    twitter.com/ars_gravitatis/status/1404078402676592647

"... kapitel som Flam för fram lögnen om att Sverige tvingades betala krigsskadestånd. Men rapporten ger inget stöd för den slutsatsen. Men genom att låtsas som om han har studerat amerikanska primärkällor så lurar han läsarna att tro att han funnit något som historikerna inte känt ..."

Aron Flam:
    aronflam.com/blog-aron/2021/6/30/aron-flam-adolf-hitler-amp-jiujitsu

"Herr Nilsson hävdar också att Sverige inte betalade krigsskadestånd till de allierade. Som jag skriver i boken var en del av förhandlingen vad det skulle kallas. Sverige gick med på att komma dit om det inte kallades skadestånd. Det gick de allierade med på. Antagligen för att de bara ville ha sina pengar och inte brydde sig så mycket om vad det kallades för. Sverige lyckades få det till att skadeståndet istället skulle kallas ”frivilliga donationer”. Bara det att frivilliga donationer inte är så frivilliga om man döms att betala dem av de segrande i ett krig och därför inte kan vara donationer. Bistånd är alltid frivilligt. Annars kallas det något annat. Återigen missar herr Nilsson helheten för att han stirrar sig blind på enskilda ord."

.
    Ja, jisses ...
  • Flash Gordon
    RebeckaZ70 skrev 2021-06-30 20:30:24 följande:
    Herr Nilsson är något slags historiker som bl.a. skrivit ihop något med den förre hovnarren Arnstad (bara det!). och fått sina åsikter publicerade i den israeliska vänstertabloiden Haaretz som har samma status som aftonbladet ungefär.
    Nåja, han har en tjänst på Uppsala Universitet så någon typ av utbildning i historia har han. Sedan är ju inte det ett botemedel mot att politiska åsikter ska färga ens förment "seriösa" arbete.

.
    Det jag refererade ovan anser Nilsson vara ett av de största felen med Flams bok. Nilsson egna ord: "Det är också något av det absolut värsta jag funnit under hela min granskning av Flams bok."

Något av det absolut värsta kokar alltså ned till att Nilsson menar att det inte ska heta "skadestånd" eftersom det officiella namnet på det Sverige dömdes till att betala var "donation".

.
    Börjar man läsa Mikael Nilssons sociala medier och studerar hans arbete och deltagande i den offentliga debatten så blir snart två saker uppenbara:

- Han är ett typexempel på det fenomen som (lätt elakt) kallas "SD-tourettes" - precis som Arnstad.

- Granskningen av Flams bok har ingenting med en seriös granskning av ett historie-arbete att göra utan är någonting personligt för Nilsson.

.
    Den som hänvisar till Nilsson i sina argumentation har helt enkelt förlorat.

• Flash Gordon

Även barnen i "Palestina" går på sommarkollo, delvis sponsrat av dina skattepengar därtill:

twitter.com/PeterSellei/status/1411762758677303302

"We asked Hitler why he left some of you alive. He did so in order to show us how wicked you are."
    (pojke, ca 12 år gammal)

• Flash Gordon
    Med en ny regering kommer inte svenska skattepengar längre att sponsra terrorn i "Palestina".

sverigesradio.se/artikel/bistand-till-palesti...

De röd-gröna partierna protesterar mot den tanken. De har istället ökat det svenska biståndet till "Palestina" till 3,4 MILJARDER över en femårsperiod.

Detta till ett av världens mest korrupta styren

www.timesofisrael.com/eu-accuses-palestin ians-of-wasting-e2-billion-in-aid/

... the European Court of Auditors (ECA), an EU organ set up in 1975 to audit the EU's income and spending, found that Europe had little control over ?1.95 billion ($2.64 billion) spent in the West Bank and Gaza between 2008 and 2012, noting "significant shortcomings."
  • Flash Gordon
    RebeckaZ70 skrev 2021-07-05 10:35:39 följande:
    Det är något att hoppas på.
    En no-brainer.

M+KD+SD+L har alla samma inställning till detta bistånd. Möjligen med skillnader i detaljer.
  • Flash Gordon

Marx var själv född jude men konverterade(s) som barn. Hans förhållande till judarna vara... knepigt ... men i grund och botten så omfamnade han den antisemitiska myten om juden som sniken, krämare, procentare, som kapitalist. Juden och pengarna.

Han ansåg juden vara en primitivare version av den kristne.

Idag är det nog få inom vänstern som håller sig med DEN sortens antisemitism. Det ska vara någon extremt renlärig marxist i sådan fall.

Vänsterns judehat och antisemitism idag - det baseras nog i stort sett enbart på Israels existens.

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-07-13 16:38:19 följande:
    Sådana här uppgifter behöver föras fram i dagsljuset.
    Och hur då, i en större omfattning? Nä, det är inte en fråga för dig att svara på. Den är retorisk.

Det har rapporterats i gammel-media, ungefär en gång, att det i princip handlade om ett avvisningsärende för folk som inte betalt sin hyra. Men det drunknade i en miljon reportage om hur synd det är om de som skulle vräkas.

Den andra sidans argument hittar du i princip aldrig i svensk media. Du får vända dig till utrikes källor via internet för att läsa någonting mer "fair and balanced".

.
    En del av vänsterns problem med sin antisemitism. De får hela tiden sin världsbild bekräftad av svensk media. De ser därför inte vad de gör fel.
  • Flash Gordon

Och svensk media är i högsta grad delaktig i polariseringen av konflikten:

bulletin.nu/proportion-och-balans-om-israel-palestina-nu-tack

Varför leder en konflikt i Mellanöstern till gatuprotester i Sverige? En ny studie spårar antisemitiska yttringar i Sverige till en fixering vid konflikten mellan Israel och palestinierna. Mediernas överdrivna rapportering anges som en förklaring. 
    ...
    Här i Sverige uppstår det ytterst sällan några uppretade folksamlingar på grund av uppblossande stridigheter i gränstrakterna mellan Indien och Pakistan, eller Etiopen och Sudan, för att nu ta några aktuella sammandrabbningar ur mängden. Boko harams offensiv i Nigeria, instabiliteten i Jemen, kriget i Syrien - ingen av de omkring femton pågående större väpnade konflikterna röner motsvarande intresse. 

Men när det gäller Palestinasaken så kan en upptrappad skärmytsling i samband med en vräkning leda till gatuprotester.

... 

Rapportens slutsats är det under åtminstone ett halvsekel har funnits en rak linje från konflikten mellan Israel och palestinierna till förekomsten av antijudiska yttringar i Sverige. 

"Sedan Junikriget 1967 och ännu mer sedan Libanonkriget 1982 har antisemitiska hatbrott, yttringar och kontroverser i Sverige ofta varit kopplade till händelseutvecklingen i Israel- Palestinakonflikten", konstaterar Persson. 

En anledning bedöms vara mediernas överrapportering. Svensk offentlighet har en fixering vid Palestinakonflikten. 

• Flash Gordon

Rapporten ifråga

www.gu.se/sites/default/files/2021-05/Rapport%209%2C%20Anders%20Persson.pdf

"Efter att ha undersökt hur IP-konflikten påverkar antisemitism i Sverige finns det två slutsatser som utmärker sig. Den första är att det har funnits en tydlig koppling mellan IP-konflikten och antisemitism i Sverige alltsedan Junikriget 1967. Historisk forskning har tydligt belagt detta, likväl är sambandet tydligt i Brås statistik som sträcker sig tillbaka till 2008. Mycket av den antisemitism som syns, hörs och som det talas mest om är kopplad till IP-konflikten. Det kan gälla hetsiga inlägg i media, aggressiva gatudemonstrationer, karikatyrer i svensk press som tenderar att komma i samband med upptrappningar i IP-konflikten, och så vidare.

...

Den andra stora slutsatsen som sticker ut i studien är att kopplingen mellan IP-konflikten och antisemitism i Sverige mattats av under senare år på samma sätt som den IP-centriska världsbilden gjort i Sverige. Det faktum att IP-konflikten minskar i betydelse bör ha en positiv inverkan på antisemitism i Sverige i så motto att IP-konflikten i mindre utsträckning bör trigga antisemitism i Sverige."

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?