Embla twopointoh skrev 2019-06-14 21:03:06 följande:
Jag tycker att det är, eller borde vara, en självklarhet att man ska kunna ifrågasätta och kritisera utan att för den skull bli anklagad för att hata, vara -fob, eller liknande epitet. Även Israel måste tåla att kritiseras, utan att kritikerna per definition ska kallas antisemiter.
Men, och det här är ett viktigt men, samtidigt ska inte antisemitism få frodas bakom etiketten "Israelkritik". Hur ska man skilja dessa åt? Det finns en gråzon, men i allmänhet skulle jag vilja påstå att det är ganska rättframt, nämligen:
Om man kritiserar Israel för något, men ser mellan fingrarna på andra stater/länder som gör motsvarande saker, då är det inte kritik, utan antisemitism som försöks döljas bakom kritik.
Till exempel om man inte vill semestra i Israel för att de ockuperar land, men glatt åker på semester till Turkiet (Cypern...).
Eller pekar finger när Israel skickar en missil, men ignorerar de 10 missilattacker från Hamas som föregick den.
Eller undviker att köpa Israeliska varor för att det är ett "odemokratiskt" land, men beställer mängder av prylar från Wish (Kina).
Eller anklagar Israel för "utomrättsliga avrättningar", när deras polis/militär skyddar sina medborgare genom att skjuta ihjäl mördaren under pågående attack mot civila.
Ett begrepp är "new-anti semitism"
https://en.wikipedia.org/wiki/New_antisemitism
När man medvetet blandar begreppen "judar" och Israel.
Eftersom Israel är en "terrorstat" har inte "judarna" rätt att gnälla och borde inte judarna, till exempel i Malmö, egentligen ta avstånd från Israels agerande?
Typisk antisemitism som flödar fritt i vårt samhälle. Även här.
"Men vadå? Jag kritiserar ju bara Israel!"
Ja, men du blandar in judarna som folkgrupp i det hela. Då är det inte "Israel" längre.
Som det står i den andra länken jag lagt in:
Ska du kritisera "sionismen" och "Israel" - gör det då i sak. Håll dig till faktiska detaljer.
Så fort du börjar blanda in "judarna" i det hela så kommer antisemitimen fram.