• RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-08-02 19:19:20 följande:
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153238227820509&set=a.10151108400920509.442840.724070508&type=3

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-israelisk-kritik-mot-wallstrom

" Man kommer tillbaka till situationer som den i Mellanöstern där inte minst palestinierna ser att det finns ingen framtid för oss, vi måste antingen acceptera en desperat situation eller ta till våld."

Det är såklart inte särskilt smickrande att ha en sån utrikesminister, och då är det ju lätt att påstå att det hon sagt aldrig har sagts.
    "Sanningen är ju krigets första offer" som du själv skriver.
    Ja, jag tyckte det du skrev var så anmärkningsvärt att jag kollade upp det. Som du säkert sett så påstår wallström och hennes sällskap att personen antingen hört fel eller också medvetet ljuger.
  • Digestive
    nihka skrev 2019-08-02 00:52:34 följande:

Jamen då så, då kan Israels Knesset fortsätta husera partier vars företrädare går ut offentligt med sin syn att homosexuella är en "farsot lika toxisk som fågelinfluensa". Ingen skada skedd liksom i det perfekta "progressiva" landet. 

Här kommer fler av landets pärlor:

Israeli Rabbi: Religious Jews Aren?t Homophobic, We?re Just Not Insane

Head of major yeshiva insists homosexuality can be overcome with therapy

www.israeltoday.co.il/read/israeli-rabbi-religious-jews-arent-homophobic-were-just-not-insane/
    Det hårda, hårda priset för demokrati. Tänk om världens riksdagar och motsvarande kunde göra sig av med alla oönskade element - sluta husera dessa trots folkstödet - och fortfarande vara demokratiska...

...varför ska det vara så krångligt för?
    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • RebeckaZ70
    FDFMGA skrev 2019-08-02 20:19:22 följande:
    Ja, jag tyckte det du skrev var så anmärkningsvärt att jag kollade upp det. Som du säkert sett så påstår wallström och hennes sällskap att personen antingen hört fel eller också medvetet ljuger.
    Utrikesministern kan såklart aldrig ljuga
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • RebeckaZ70
    https://www.dn.se/ledare/sofia-nerbrand-stoppa-inte-matchen-sverige-israel-i-bastad/

På grund av judehatet måste matchen flyttas. Vidrigt. Förra gången Israel spelade tennis i Sverige gick Ilmar Reepalu, socialdemokraterna, våldsvänstern och nazisterna ut på gatorna - på samma sida alltså. På andra sidan stod israeliska tennisspelare och polisen. Nu höll de inte med varandara om allt. T.ex. så uppskattade inte nazisterna att en ledande socialdemokrat jämförde Israel med nazityskland.
  • Digestive
    RebeckaZ70 skrev 2019-08-02 21:30:06 följande:

Tycker att det mesta här på senare sidor summerar en röd tråd men är osäker på hur pigga en del är på att följa upp den. Låt mig presentera:

Israels tredje största parti är homofobiska, varför kritik mot Israel uppenbarligen är befogat enligt X.

Vad har då X att säga om Sveriges tredje största parti och hur befogad är kritiken mot Sverige därefter?

Hmm...
  • RebeckaZ70
    Digestive skrev 2019-08-02 21:44:52 följande:
    Tycker att det mesta här på senare sidor summerar en röd tråd men är osäker på hur pigga en del är på att följa upp den. Låt mig presentera:

Israels tredje största parti är homofobiska, varför kritik mot Israel uppenbarligen är befogat enligt X.

Vad har då X att säga om Sveriges tredje största parti och hur befogad är kritiken mot Sverige därefter?

Hmm...
    Nu har jag inte läst de inläggen, de hoppas regelmässigt över då de mest brukar påminna om spyorna man kan se på Malmös gator efter en helgnatt, men homofobi är ju något globalt som även förekommer i Sverige och då inte bara i det tredje största partiet.
    Ett exempel:
    https://www.svt.se/opinion/s-muslimer-kan-inte-forvantas-ha-samma-forstaelse-for-hbt-personer
    https://www.svt.se/opinion/weideruds-fordomar-mot-muslimer-leder-till-diskriminering-av-hbt-personer
  • Digestive
    RebeckaZ70 skrev 2019-08-02 21:52:16 följande:

Nu har jag inte läst de inläggen, de hoppas regelmässigt över då de mest brukar påminna om spyorna man kan se på Malmös gator efter en helgnatt, men homofobi är ju något globalt som även förekommer i Sverige och då inte bara i det tredje största partiet.

Ett exempel:

www.svt.se/opinion/s-muslimer-kan-inte-forvantas-ha-samma-forstaelse-for-hbt-personer

www.svt.se/opinion/weideruds-fordomar-mot-muslimer-leder-till-diskriminering-av-hbt-personer

Åh, villa fina exempel på de låga förväntningarnas rasism. Vi får se hur utvecklingen för S kommer att se ut i framtiden... det finns en del uppenbara vägskäl som bland annat syns i debatten som du länkar till.
  • RebeckaZ70
    Digestive skrev 2019-08-02 22:20:20 följande:
    Åh, villa fina exempel på de låga förväntningarnas rasism. Vi får se hur utvecklingen för S kommer att se ut i framtiden... det finns en del uppenbara vägskäl som bland annat syns i debatten som du länkar till.
    Göran Persson visade gång på gång att han tog antisemitismen på allvar och upprätthöll goda relationer med Israel. Synd att den tiden är förbi
  • Digestive
    RebeckaZ70 skrev 2019-08-02 22:36:18 följande:

Göran Persson visade gång på gång att han tog antisemitismen på allvar och upprätthöll goda relationer med Israel. Synd att den tiden är förbi

Ah, vi fick kampsånger om raketer/missiler som skjuts runt istället. Det är väl fint nog?

Graden sarkasm den senaste timmen skvallrar om att det är dags att sova. Uh...
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-08-02 21:30:06 följande:
    Jovisst, det kan jag inte utesluta.

Men däremot kan jag avstå från att kalla någon antisemit utifrån ett påstående om en kommentar som inte kan beläggas och som personen ifråga förklarar att hon aldrig sagt.

Att man måste kunna belägga ett påstående gäller för mig inte bara Wallström - jag skulle inte heller fästa något avseende vid ett uttalande från någon som påstod att Adaktusson sagt att abort borde förbjudas - om det bara handlade om att ord stod mot ord.

Jag är inte troende vara sig inom politiken eller på det religiösa planet.

Det där med blind tro inom politiken är en företeelse som brukar kunna få negativa konsekvenser - och jag kan väl erkänna att jag ibland tycker att vi vänsterorienterade så gärna har velat kunna skilja på ont och gott, förtryckare och förtryckt, att vi i solidaritetens namn blundat för sådant som inte passar in i solidaritetsbilden.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?