• RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • RebeckaZ70

ECOSOC, ännu ett i raden av helt meningslösa organ som tillhör det så omhuldade "världssamfundet" fördömde i en resolution Israel som det enda landet i världen som systematiskt förtrycker kvinnors rättigheter! Man tror inte det är sant.

https://unwatch.org/no-joke-un-singles-out-israel-a-worlds-only-violator-of-womens-rights-iran-saudi-arabia-yemen-among-the-voters/

En läckt F-Nskapsrapport pekar ut UNRWA (en av de där meningslösa organisationerna) som korrupt:

https://www.timesofisrael.com/top-unrwa-officials-accused-of-sexual-misconduct-other-serious-ethical-abuses/?fbclid=IwAR31DeKSnvSpcgedb05EO9BGHKq49_qLcUG0shq4mMLIPMHH7EBVv0-0Rnw

I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • RebeckaZ70
    FDFMGA skrev 2019-07-30 10:24:54 följande:
    Tack för ditt nästan övertydliga exempel på vad jag skrev tidigare.

SWC:s lista avsåg antisemitiska eller antiisraeliska uttalanden/incidenter.

Personligen tror jag att man genom att blanda så tendentiöst bidrar till att förringa och politisera den urgamla form av rasism som antisemitismen utgör.

Och du väljer alltså att klassa Margot wallströms uttalande som antisemitiskt - vilket bara är ett av många exempel på hur begreppet urholkas när det används som politisk propaganda.

Det är egentligen mycket tråkigt, för antisemitismen förtjänar inte att ges ett frikort in i Israelkritikrummet - den är alldeles för vidrig för att förpassas dit.
    "SWC:s lista avsåg antisemitiska eller antiisraeliska uttalanden/incidenter. " (din text)

Din utrikesminister hamnade på en hedrande åttondeplats 2016. Samma lista som SD's Björn Söder hamnade på 2014.

Du får väl berätta för SWC att du tycker att deras lista urholkar begreppet antisemitism.

• RebeckaZ70
    Animerad skrev 2019-07-30 10:18:03 följande:
    Intressant att du inte vågar bemöta vittnesmål från israeliska soldater. Lite för jobbigt?
    Varför skulle jag bemöta anonyma vittnesmål som inte går att kontrollera?
  • Animerad
    RebeckaZ70 skrev 2019-07-30 10:43:55 följande:

Varför skulle jag bemöta anonyma vittnesmål som inte går att kontrollera?

Du förnekar 800 israeliska medborgares vittnesmål om övergrepp. Frågan är om det inte borde klassas som antesemitism.
  • RebeckaZ70
    Animerad skrev 2019-07-30 10:57:23 följande:
    Så du är mao antesemit när det passar dig själv.
    Adjö med dig.
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-07-30 10:36:44 följande:
    "SWC:s lista avsåg antisemitiska eller antiisraeliska uttalanden/incidenter. " (din text)

Din utrikesminister hamnade på en hedrande åttondeplats 2016. Samma lista som SD's Björn Söder hamnade på 2014.

Du får väl berätta för SWC att du tycker att deras lista urholkar begreppet antisemitism.
    ja, hon kritiserade Israel för utomrättsliga avrättningar.

Jag antar att det var delvis därför SWC valde att göra en tunn soppa av sin lista, FN och Obama kom väl högre upp på listan över antiisraeliska uttalanden.

Trist - att centret devalverat värdet av personen Simon Wiesenthals arbete.

Men mycket klargörande för det faktum att du förlorat förmågan att skilja på israelkritik och antisemitism.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?