• RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • Animerad
    RebeckaZ70 skrev 2019-07-30 10:59:30 följande:

Adjö med dig.

Talande.Den partiska artikeln du länkar till konkluderar att eftersom inga vittnesmål om avrättningar eller faktiska dödsfall som är lika allvarliga som Hamas attacker så behöver soldaternas vittnesmål inte tas på allvar.

Man angriper teknikaliteter kring vapentyper och benämningar på truppslag som exempel på att det inte skulle vara skrivet av riktiga soldater.

Återigen, frågan kvarstår. Varför inte bemöta israeliska medborgares vittnesmål om övergrepp?
  • RebeckaZ70
    Animerad skrev 2019-07-30 11:10:26 följande:
    Talande.Den partiska artikeln du länkar till konkluderar att eftersom inga vittnesmål om avrättningar eller faktiska dödsfall som är lika allvarliga som Hamas attacker så behöver soldaternas vittnesmål inte tas på allvar.

Man angriper teknikaliteter kring vapentyper och benämningar på truppslag som exempel på att det inte skulle vara skrivet av riktiga soldater.

Återigen, frågan kvarstår. Varför inte bemöta israeliska medborgares vittnesmål om övergrepp?
    Ser ingen anledning att bemöta en provokatör.

Sista kommentaren du får av mig.

Over and out.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-07-30 10:28:46 följande:

ECOSOC, ännu ett i raden av helt meningslösa organ som tillhör det så omhuldade "världssamfundet" fördömde i en resolution Israel som det enda landet i världen som systematiskt förtrycker kvinnors rättigheter! Man tror inte det är sant.

https://unwatch.org/no-joke-un-singles-out-israel-a-worlds-only-violator-of-womens-rights-iran-saudi-arabia-yemen-among-the-voters/

En läckt F-Nskapsrapport pekar ut UNRWA (en av de där meningslösa organisationerna) som korrupt:

https://www.timesofisrael.com/top-unrwa-officials-accused-of-sexual-misconduct-other-serious-ethical-abuses/?fbclid=IwAR31DeKSnvSpcgedb05EO9BGHKq49_qLcUG0shq4mMLIPMHH7EBVv0-0Rnw

Och så var det det där med förståelsen av det engelska språket. Man ska inte citera källor man inte förstår. Man pekar ut Israel som det största hindret för palestinska kvinnor beträffande deras framsteg, självförtroende och integration i utvecklingen av samhället: Hahaha! Vad trodde du? Att Israel skulle få en blomsterbukett som tack för sin ockupation som inte bara drabbar kvinnor utan alla. Att sedan palestinierna fullständigt blundar inför sitt eget kvinnoförtryck visar bara att de är lika puckade som ockupationsmakten.

"The Jewish state was harshly and repeatedly condemned in a resolution for allegedly being the ?major obstacle? for Palestinian women ?with regard to their advancement, self-reliance, and integration in the development of their society.?

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • RebeckaZ70
    FDFMGA skrev 2019-07-30 11:02:33 följande:
    ja, hon kritiserade Israel för utomrättsliga avrättningar.

Jag antar att det var delvis därför SWC valde att göra en tunn soppa av sin lista, FN och Obama kom väl högre upp på listan över antiisraeliska uttalanden.

Trist - att centret devalverat värdet av personen Simon Wiesenthals arbete.

Men mycket klargörande för det faktum att du förlorat förmågan att skilja på israelkritik och antisemitism.
    Det hon påstod var utomrättsliga avrättningar. Läste häromsistens att det var 7000 dödsoffer för Venezuelas dödspatruller. Läste samtidigt om svenska UD's och Margot Wallströms ramaskri över dessa utomrättsliga avrättningar, (eller det kunde man ju inte göra, eftersom det inte kommit något svenskt fördömande av Venezuelas agerande.) De dubbla måttstockarna...
  • Animerad
    RebeckaZ70 skrev 2019-07-30 11:20:40 följande:

Ser ingen anledning att bemöta en provokatör.

Sista kommentaren du får av mig.

Over and out.

Ditt svar talar för sig själv och din egentliga agenda känns grumlig.

Jag hörde Anne Ramberg sommarprata och hennes ord skavde. Hon har ju rätt, vi kan inte låta demokratin sättas ur spel av erkända stater hursomhelst.

sverigesradio.se/sida/avsnitt/1319481
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-07-30 11:25:20 följande:
    Det hon påstod var utomrättsliga avrättningar. Läste häromsistens att det var 7000 dödsoffer för Venezuelas dödspatruller. Läste samtidigt om svenska UD's och Margot Wallströms ramaskri över dessa utomrättsliga avrättningar, (eller det kunde man ju inte göra, eftersom det inte kommit något svenskt fördömande av Venezuelas agerande.) De dubbla måttstockarna...
    Ger mig själv en eloge till din utvidgade förståelse som nu verkar åtminstone ibland omfatta ordet påstå -  allegedly på engelska.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-07-30 11:25:20 följande:
    Precis, det är heller inte rasistiskt att kritisera utomrättsliga avrättningar i Venezuela - utan bara en kritik mot regimen där.

Och det finns ingen millimeterrättvisa i fråga om kritik av andra länder - alltså du får bedöma varje uttalande för exakt vad det står för.

Jag är som du kanske minns inte särskilt intresserad av konflikterna i Mellanöstern och kan inte svara på vad jag tycker om Wallströms kritik av det hon kallade utomrättsliga avrättningar. Jag kanske delar den eller kanske jagskulle anse den vara helt befängd om jag satte mig in i frågan.

Men vad jag kan är att avgöra om ett uttalande är rasistiskt eller inte. Det är heller knappast en tillfällighet att SWC la till aniisraeliska som grund för urvalet till listan.
  • RebeckaZ70
    FDFMGA skrev 2019-07-30 11:55:05 följande:
    Precis, det är heller inte rasistiskt att kritisera utomrättsliga avrättningar i Venezuela - utan bara en kritik mot regimen där.

Och det finns ingen millimeterrättvisa i fråga om kritik av andra länder - alltså du får bedöma varje uttalande för exakt vad det står för.

Jag är som du kanske minns inte särskilt intresserad av konflikterna i Mellanöstern och kan inte svara på vad jag tycker om Wallströms kritik av det hon kallade utomrättsliga avrättningar. Jag kanske delar den eller kanske jagskulle anse den vara helt befängd om jag satte mig in i frågan.

Men vad jag kan är att avgöra om ett uttalande är rasistiskt eller inte. Det är heller knappast en tillfällighet att SWC la till aniisraeliska som grund för urvalet till listan.
    OK, du är inte särskilt intresserad, ändå lägger du tid och energi på frågan.
    jahaja?

Vad gör just dig till expert på att avgöra vad som är rasism eller inte? Varför är du bättre lämpad att avgöra det än t.ex. SWC eller jag?
  • Embla twopointoh
    FDFMGA skrev 2019-07-30 11:55:05 följande:

Om jag minns rätt kallade Wallström det för "utomrättsliga avrättningar" när Israelisk polis/militär sköt palestinier under palestiniernas pågående attack mot civila. Palestinierna var beväpnade med kniv och angrep uteslutande judar i syfte att döda dem. I de flesta andra fall kallar man sådant skydd av civila, även om det innebär att angriparen dör.

Det handlar inte om millimeterrättvisa, utan att man kan se att den som gör uttalandet har olika måttstock för olika länder.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?