• RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • RebeckaZ70

Belgien har också stoppat utbetalningarna till det korrupta UNRWA.

Sverige fortsätter såklart, handpenningen för den "högsta sodatorden" måste ju fortsätta betalas.

I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2019-08-07 09:25:10 följande:
    Jag har inte sett några FN-resolutioner och krav från din odugliga utrikesminister.
    Om du bara googlat lite..

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fn-utomrattsliga-avrattningar-i-venezuela
    https://www.svd.se/filippinerna-slar-tillbaka-mot-fn-rapportorer
    https://www.regeringen.se/rapporter/2019/06/manskliga-rattigheter-demokrati-och-rattsstatens-principer-i-filippinerna/
    https://www.regeringen.se/rapporter/2017/04/manskliga-rattigheter-demokrati-och-rattsstatens-principer-i-venezuela/
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    RebeckaZ70 skrev 2019-08-07 09:24:25 följande:

En undersökning som omfattade 600 tillfrågade... ja men det är ju en tillförlitlig undersökning, eller hur? Inte ett ord om svarsfrekvens... Brukar du ta liknande opinionsunderökningar i Sverige på allvar?

"Var och en som stöder föreningens övergripande målsättning och som betraktar sig själv som jude har rätt att bli medlem i föreningen."

Anser du att en förening som leds av vänsterextremister där det räcker att "betrakta sig själv som jude" ska göras som språkrör för alla judar?En person har (med rätta) blivit dömd, ser du det som ett stort problem? I Sverige sköt poliser en förståndshandikappad pojke i ryggen med flera skott, de kommer att få jobba kvar även om de döms. Utomrättsliga avrättningar i Sverige verkar vara OK...

Fy fan, jag har faktiskt aldrig tänkt på det där hemska fallet ur ett sådant perspektiv. Vilken hemblindhet.
    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • KillBill
    En undersökning som omfattade 600 tillfrågade... ja men det är ju en tillförlitlig undersökning, eller hur? Inte ett ord om svarsfrekvens... Brukar du ta liknande opinionsunderökningar i Sverige på allvar?

"Var och en som stöder föreningens övergripande målsättning och som betraktar sig själv som jude har rätt att bli medlem i föreningen."

Anser du att en förening som leds av vänsterextremister där det räcker att "betrakta sig själv som jude" ska göras som språkrör för alla judar?
    KillBill skrev 2019-08-07 08:47:23 följande:
    Rättelse:

Jag påstår självklart inte att Margot Wallström har något med att soldaten dömdes för utomparlamentariskt dödande men det faktum att soldaten dömdes visar att organisationer såsom Human Rights Watch och Amnesty International samt Sveriges utrikesminister Margot Wallström hade fog för sina misstankar om att utomparlamentariskt dödande är ett problem i Israel. 
    En person har (med rätta) blivit dömd, ser du det som ett stort problem? I Sverige sköt poliser en förståndshandikappad pojke i ryggen med flera skott, de kommer att få jobba kvar även om de döms. Utomrättsliga avrättningar i Sverige verkar vara OK...

Vad jag kan se så är Israel Democracy Institute ett etablerat israeliskt företag som genomför opinionsundersökningar i Israel. Menar du att man inte kan lita på detta Israeliska företag?

Vad jag vet så är alla kända medlemmar i föreningen Judar för Israelisk palestinsk fred av judisk börd och att en föreningen bara företräder medlemmarnas uppfattning är självklart.

Du har inte förstått  begreppet utomrättsligt dödande. Detta begrepp är tillämpligt om en soldat eller polis med berått mod skjuter ihjäl någon som är gripen och oskadliggjord men inte om när en soldat eller polis skjuter ihjäl någon som de misstar för en beväpnad person.  När 20 år gamla  Eric Torell mitt i natten tragiskt sköts ihjäl höll Erik i ett leksaksgevär.

• KillBill
    Digestive skrev 2019-08-07 10:12:44 följande:
    Fy fan, jag har faktiskt aldrig tänkt på det där hemska fallet ur ett sådant perspektiv. Vilken hemblindhet.
    Har inte du heller förstått  begreppet utomrättsligt dödande?
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-08-07 10:31:45 följande:

Detta begrepp är tillämpligt om en soldat eller polis med berått mod skjuter ihjäl någon som är gripen och oskadliggjord men inte om när en soldat eller polis skjuter ihjäl någon som de misstar för en beväpnad person.  När 20 år gamla  Eric Torell mitt i natten tragiskt sköts ihjäl höll Erik i ett leksaksgevär.

KillBill skrev 2019-08-07 10:33:17 följande:

Har inte du heller förstått  begreppet utomrättsligt dödande?

Ait, och uppenbarligen inte. Tack!
  • Digestive

Anser du att en förening som leds av vänsterextremister där det räcker att "betrakta sig själv som jude" ska göras som språkrör för alla judar?En person har (med rätta) blivit dömd, ser du det som ett stort problem? I Sverige sköt poliser en förståndshandikappad pojke i ryggen med flera skott, de kommer att få jobba kvar även om de döms. Utomrättsliga avrättningar i Sverige verkar vara OK...

Stämmer det verkligen att svarsfrekvensen inte nämns?

För såhär resoneras det på andra håll, då enkätstudier visar på mindre önskvärda resultat:
    KillBill skrev 2019-07-27 14:47:51 följande:

Vid bedömning om underlaget kan betraktas som representativt så är antalet som svarat mindre intressant än uppgiften om hur många som valde att inte svara i förhållande till totalt antal enkäter.

Plötsligt är svarsfrekvens det enda av intresse. I det här fallet verkar dock enkätundersökningar vara legitima och sanningsledande, även om faktorn i fråga (om det nu stämmer) inte ens nämns...
  • Digestive

Vad jag kan se så är Israel Democracy Institute ett etablerat israeliskt företag som genomför opinionsundersökningar i Israel. Menar du att man inte kan lita på detta Israeliska företag?

Och i Sverige är BRÅ ett statligt organ som håller i enkätundersökningen NTU (som de även försvarar validiteten för). Menar du att man inte kan lita på detta svenska statsorgans?
  • RebeckaZ70

Vad jag vet så är alla kända medlemmar i föreningen Judar för Israelisk palestinsk fred av judisk börd och att en föreningen bara företräder medlemmarnas uppfattning är självklart.

Du har inte förstått  begreppet utomrättsligt dödande. Detta begrepp är tillämpligt om en soldat eller polis med berått mod skjuter ihjäl någon som är gripen och oskadliggjord men inte om när en soldat eller polis skjuter ihjäl någon som de misstar för en beväpnad person.  När 20 år gamla  Eric Torell mitt i natten tragiskt sköts ihjäl höll Erik i ett leksaksgevär.

Jag vet inte på vilket sätt underökningen utförts, du kanske vet?

Kända medlemmar är bl.a. Dror Feiler, som semestrat hos narcoterroristerna FARC och som alltid dyker upp med sin saxofån när det är våld i luften. Allierat sig med IHH osv.
    En annan kändis är Henry Ascher, medlem i det vänsterextremistiska och stalinistiska "Kommunistiska Partiet", där även socialdemokraten Ulf Bjeleld har ett förflutet.
    Förintelseförnekaren Lasse Wilhelmsson har också varit medlem i JIPF

Som judinna tar jag starkt avstånd från denna tvivelaktiga förening.

25 avlossade skott mot en person med leksakspistol, man kan tycka att det borde kunnat lösas på annat sätt.

?Villigheten att systematiskt fördöma den judiska staten för saker som andra stater inte fördöms för, innebär inte att man ställer högre krav på Israel, utan att man ställer diskriminerande krav på Israel?, skrev Charles Krauthammer 1990. ?Diskriminering mot judar har ett namn. Det kallas för antisemitism?.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?