RebeckaZ70 skrev 2019-06-11 07:03:16 följande:
Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.
Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frå
gor.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
En del av förklaringen till att "vänstern" i bred bemärkelse då och då ser genom fingrarna med eller bagatelliserar antisemitism är förmodligen att judar i Sverige inte är någon socioekonomiskt utsatt grupp. Jag menar inte att det på minsta sätt skulle vara en ursäkt, däremot en del av svaret på din fråga.
Det finns nog till viss del en allmän förställning om att en av rasism drabbad grupp också måste vara påtagligt socioekonomiskt utsatt här och nu för att man ska ta rasismen ifråga på riktigt allvar och agera därefter men den föreställningen har varit än starkare inom vänstern.
Rasism mot östasiater, som inte heller är någon särskilt socioekonomiskt utsatt grupp i Sverige idag har ju till exempel gått under radarn ganska länge men började uppmärksammas mer då vuxna adopterade från Östasien började prata offentligt om den på 00-talet.
Angående vänstern och Palestinafrågan har jag fått intrycket att både intresset och engagemanget hos vänstern är betydligt lägre nu än för 10- 15 år sedan. Hur ofta pratar tex Jonas Sjöstedt om Palestina om man jämför med hans företrädare Lars Ohly?
Antingen har Palestinaengagemanget hos den breda vänstern ersatts av engagemang i andra internationella konflikter eller så har alla utom de mest rabiata vänstermänniskorna insett att Hamas är emot i princip allt de själva står för och i själva verket har mer gemensamt med högerextremister än med vänsterpartiet, miljöpartiet och socialdemokraterna.