• RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • Snäll men inte tråkig
    auster skrev 2019-10-28 21:18:06 följande:
    Det är ju fint av sossarna att stödja kurderna. Men det ursäktar ju inte att de allierar sig med islamister och ropar "krossa sionismen" i sina demonstrationståg. Antisemitismen i socialdemokratin är fruktansvärd.
    Nej, det finns inga ursäkter för att alliera sig med islamister, det håller jag helt och hållet med om. Vad jag ville få fram var att stödet till kurderna i norra Syrien - som  visserligen är  mycket större inom V än inom S men som ändå finns i rätt hög utsträckning hos sossarna också- skulle kunna bidra till att acceptansen för islamistiska och antisemitiska tendenser minskar.

Det har för övrigt inom partierna till vänster länge funnits en ganska naiv föreställning om att den utberedda antisemitismen i Mellanöstern främst handlar om solidaritet med palestinierna. I själva verket handlar det minst lika mycket om de respektive ländernas egna konflikter med Israel och palestinska flyktingar är ganska illa ansedda på många håll i Mellanöstern.
  • RebeckaZ70
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-10-28 13:22:11 följande:
    Dock måste det i rättvisans namn påpekas att stödet inom delar av svensk vänster till kurderna i norra Syrien växt sig väldigt starkt de senaste åren. Dessa kurder , som ju utkämpade blodiga strider mot IS avskyr islamism över allt annat och även om många av dem säkert är emot den israeliska ockupationen i sig så finns inte det hat mot Israel och det judiska folket som annars är så vamligt i Mellanöstern alls i samma utsträckning  här. Att Israel flera gånger erbjudoit dem humanitär hjälp spelar förstås också in.

Förhoppningsvis kan detta komma att avspeglas i svensk vänster.
    Ett exempel på hur Kurder får hjälp av Israel...

https://www.jpost.com/Israel-News/Kurdish-children-being-treated-at-Israeli-hospital-605599?fbclid=IwAR2VYPU77W4BRpKq9cr_huHM8GVpBhbyyoekVLopB02_eYxj6bff0IFbWH4

"When Aram arrived in Iraqi Kurdistan, her 3.5-year-old son, Ajwan, required open heart surgery that was unavailable in Kurdistan, but an American doctor working in Kurdistan told her that Ajwan could be treated in Israel.
    "I was not afraid to come to Israel, even though I was warned I could lose my Syrian passport," Aram told The Jerusalem Post.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-10-28 23:05:05 följande:
    Ett exempel på hur Kurder får hjälp av Israel...

https://www.jpost.com/Israel-News/Kurdish-children-being-treated-at-Israeli-hospital-605599?fbclid=IwAR2VYPU77W4BRpKq9cr_huHM8GVpBhbyyoekVLopB02_eYxj6bff0IFbWH4

"When Aram arrived in Iraqi Kurdistan, her 3.5-year-old son, Ajwan, required open heart surgery that was unavailable in Kurdistan, but an American doctor working in Kurdistan told her that Ajwan could be treated in Israel.
    "I was not afraid to come to Israel, even though I was warned I could lose my Syrian passport," Aram told The Jerusalem Post.
    Men så gulligt. Nästan lika gulligt som Israels vapenförsäljning till Turkiet som hjälpt dem spränga samma kurder i bitar över åren.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Snäll men inte tråkig
    nihka skrev 2019-10-29 00:00:27 följande:
    Men så gulligt. Nästan lika gulligt som Israels vapenförsäljning till Turkiet som hjälpt dem spränga samma kurder i bitar över åren.
    Personligen förstår jag inte hur någon alls kan sälja vapen till Turkiet och se sig själv i ögonen. Det var ju bara någon vecka sedan vi -, långt efter att många av våra grannländer gjort samma sak satte totalstopp för vår egen vapenexport till nämnda land.

Men är det något land kurderna i norra Syrien verkligen har anledning att hata är det just Turkiet. Inte nog med att de låtit konvoj efter konvoj med stulen olja passera över gränsen och därmed finansierat vår tids grymmaste terrorsekt. De har dessutom systematiskt låtit soldater och vapen till nämnda terrorsekt passera över gränsen medan all hjälp som skulle kunna bidra till att stoppa nämnda terrorsekt lika systematiskt har stoppats.

TROTS allt detta har etniska turkar de senaste åren levt sida vid sida i fredligt samförstånd med kurder, araber, armenier och assyrier i det som kallades Demokratiska Federationen i Norra Syrien. Där har man nämligen förmått skilja på person och regim, person och stat och person och armé. Det har förstås inte alltid gått helt friktionsfritt och övertramp har begåtts,  men det har alltid funnits ett uttalat mål och tydliga stadgar om att alla dessa folkgrupper och religioner ska kunna leva i fredligt samförstånd sida vid sida.

Om kurderna i norra Syrien generellt sett  inte ens hatar enskilda etniska turkar trots allt Turkiet gjort mot dem : Varför skulle de då hata människor enbart för att de är  judar? Så resonerar man och det är ganska unikt i en del av världen som är så oerhört starkt präglad av etniska motsättningar och i ett Syrien där antisemitismen är och länge  har varit oerhört stark.

Jag är självklart medveten om att historien om den lilla hjärtsjuka pojken kan användas av krafter jag absolut inte sympatiserar med , jag är inte sionist. Men likväl är den ändå lika fantastisk och vacker. Det är ju ofta genom just personliga möten med individer ur en hatad grupp vi människor lyckas kasta av oss generaliserande rasistiskt hat. Samma mekanismer skulle likväl kunna gälla en hardcoresionist som avskyr  alla andra folkslag i Mellanöstern, eller för den delen en  SD-röstande  ursprungsssvensk som urskillningslöst hatar muslimer
  • nihka
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-10-29 11:34:29 följande:
    Personligen förstår jag inte hur någon alls kan sälja vapen till Turkiet och se sig själv i ögonen. Det var ju bara någon vecka sedan vi -, långt efter att många av våra grannländer gjort samma sak satte totalstopp för vår egen vapenexport till nämnda land.

Men är det något land kurderna i norra Syrien verkligen har anledning att hata är det just Turkiet. Inte nog med att de låtit konvoj efter konvoj med stulen olja passera över gränsen och därmed finansierat vår tids grymmaste terrorsekt. De har dessutom systematiskt låtit soldater och vapen till nämnda terrorsekt passera över gränsen medan all hjälp som skulle kunna bidra till att stoppa nämnda terrorsekt lika systematiskt har stoppats.

TROTS allt detta har etniska turkar de senaste åren levt sida vid sida i fredligt samförstånd med kurder, araber, armenier och assyrier i det som kallades Demokratiska Federationen i Norra Syrien. Där har man nämligen förmått skilja på person och regim, person och stat och person och armé. Det har förstås inte alltid gått helt friktionsfritt och övertramp har begåtts,  men det har alltid funnits ett uttalat mål och tydliga stadgar om att alla dessa folkgrupper och religioner ska kunna leva i fredligt samförstånd sida vid sida.

Om kurderna i norra Syrien generellt sett  inte ens hatar enskilda etniska turkar trots allt Turkiet gjort mot dem : Varför skulle de då hata människor enbart för att de är  judar? Så resonerar man och det är ganska unikt i en del av världen som är så oerhört starkt präglad av etniska motsättningar och i ett Syrien där antisemitismen är och länge  har varit oerhört stark.

Jag är självklart medveten om att historien om den lilla hjärtsjuka pojken kan användas av krafter jag absolut inte sympatiserar med , jag är inte sionist. Men likväl är den ändå lika fantastisk och vacker. Det är ju ofta genom just personliga möten med individer ur en hatad grupp vi människor lyckas kasta av oss generaliserande rasistiskt hat. Samma mekanismer skulle likväl kunna gälla en hardcoresionist som avskyr  alla andra folkslag i Mellanöstern, eller för den delen en  SD-röstande  ursprungsssvensk som urskillningslöst hatar muslimer
    Jepp. Sverige säljer också vapen. Tillfälligt stopp är ju bara ett spel för galleriet. Turkiet har använt dem mot kurderna hela tiden. Precis som de gjort med Israels vapen.

Det pågår en total sell-out av kurderna nu. Och historien används av grupper jag absolut inte sympatiserar med. Grupper som vill ses stödja en minoritet i ett annat land medan de behandlar sin egen minoritet som de gör. Där inget av den målsättningen du beskriver om att leva i fredligt samförstånd sida vid sida finns.
  • Snäll men inte tråkig
    nihka skrev 2019-10-29 12:09:05 följande:
    Jepp. Sverige säljer också vapen. Tillfälligt stopp är ju bara ett spel för galleriet. Turkiet har använt dem mot kurderna hela tiden. Precis som de gjort med Israels vapen.

Det pågår en total sell-out av kurderna nu. Och historien används av grupper jag absolut inte sympatiserar med. Grupper som vill ses stödja en minoritet i ett annat land medan de behandlar sin egen minoritet som de gör. Där inget av den målsättningen du beskriver om att leva i fredligt samförstånd sida vid sida finns.
    Om det är Israels regering du syftar på i sista stycket så är det  ingen regim jag sympatiserar med eller på något sätt stödjer. Lika lite som jag sympatiserar med eller stödjer Hamas.

Det är förmågan att skilja på regim och människor med en viss etnicitet eller ursprung jag vill lyfta fram. Lyckas människor göra det i en så hårt prövad region som norra Syrien måste det kunna fungera på fler platser.

• nihka
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-10-29 14:05:41 följande:
    Om det är Israels regering du syftar på i sista stycket så är det  ingen regim jag sympatiserar med eller på något sätt stödjer. Lika lite som jag sympatiserar med eller stödjer Hamas.

Det är förmågan att skilja på regim och människor med en viss etnicitet eller ursprung jag vill lyfta fram. Lyckas människor göra det i en så hårt prövad region som norra Syrien måste det kunna fungera på fler platser.
    Exakt. Lika goda kålsupare båda två och de alternerar om att vara värre än den andre. Syftade tidigare både på Israel och de krafter här i tråden som vill förhärliga ena sidan och demonisera den andra.

Men precis som du säger finns det goda krafter. Fantastiskt, och visst inger det hopp. Men dessa hårt prövande människor i norra Syrien har min fulla förståelse om välviljan glider ner ett par pinnhål nu. När Trump sitter och slår sig för bröstet att USA dödat ISIS-ledaren Baghdadi och man vet att det var ett samarbete med bl a de syriska kurderna som gjorde spaningen framgångsrik. Samtidigt som detta spaningsarbete pågick med kurdisk hjälp satt han och kritiserade kurderna för att de inte var med i Normandie.
  • Missermajser
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-10-29 14:05:41 följande:

Hör jag någon säga/skriva något negativt om Israel så förutsätter jag att de syftar på staten och inte dess folk.

Har inte partier som kritiserar en antisemitiskt förflutet så tycker jag inte det finns så stora skäl att göra tolka in det värsta. Sen är det en helt annan sak om all Israelkritik är befogad.
  • Missermajser
    RebeckaZ70 skrev 2019-10-29 22:57:11 följande:
    Att ett svenskt vänsterparti öppet stödjer en organisation (DFLP) som gör Hitlerhälsningar gör att jag tolkar in en hel del.

Den där har du postat förut i tråden!
    Jag är inte vänsterpartist så jag vet inte alla de stöttar men jag hittar heller ingen koppling mellan Hitler och DFLP hur mycket jag än söker runt. 
    Har du någon mer historik kring den där bilden?

• Missermajser
    RebeckaZ70 skrev 2019-10-29 23:25:42 följande:
    Varför hitlerhälsar man, om man inte har någon dragning till nazismens budskap?
    hamas hitlerhälsar, hezbollah likaså. Det är inte ovanligt att se hakkors heller, när de har sina våldsförhärligande eldfester.

Jag vet inte du!

Provocera motståndarna kanske? Kanske är de i själva verket nazister som kände för att plötslig avslöja sig på bild eller så är det en fejkbild. Vad vet jag.
    Har googlat på kopplingar med DFLP och nazism men hittar dessvärre inget annat än en massa anklagelser om att Israel skulle syssla med nazimetoder. 

Bilden är också den enda som står att finna med soldater som gör Hitlerhälsning och har en dflp backprop i bakgrunden. Var kommer den ifrån?

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?