nihka skrev 2019-10-29 00:00:27 följande:
Men så gulligt. Nästan lika gulligt som Israels vapenförsäljning till Turkiet som hjälpt dem spränga samma kurder i bitar över åren.
Personligen förstår jag inte hur någon alls kan sälja vapen till Turkiet och se sig själv i ögonen. Det var ju bara någon vecka sedan vi -, långt efter att många av våra grannländer gjort samma sak satte totalstopp för vår egen vapenexport till nämnda land.
Men är det något land kurderna i norra Syrien verkligen har anledning att hata är det just Turkiet. Inte nog med att de låtit konvoj efter konvoj med stulen olja passera över gränsen och därmed finansierat vår tids grymmaste terrorsekt. De har dessutom systematiskt låtit soldater och vapen till nämnda terrorsekt passera över gränsen medan all hjälp som skulle kunna bidra till att stoppa nämnda terrorsekt lika systematiskt har stoppats.
TROTS allt detta har etniska turkar de senaste åren levt sida vid sida i fredligt samförstånd med kurder, araber, armenier och assyrier i det som kallades Demokratiska Federationen i Norra Syrien. Där har man nämligen förmått skilja på person och regim, person och stat och person och armé. Det har förstås inte alltid gått helt friktionsfritt och övertramp har begåtts, men det har alltid funnits ett uttalat mål och tydliga stadgar om att alla dessa folkgrupper och religioner ska kunna leva i fredligt samförstånd sida vid sida.
Om kurderna i norra Syrien generellt sett inte ens hatar enskilda etniska turkar trots allt Turkiet gjort mot dem : Varför skulle de då hata människor enbart för att de är judar? Så resonerar man och det är ganska unikt i en del av världen som är så oerhört starkt präglad av etniska motsättningar och i ett Syrien där antisemitismen är och länge har varit oerhört stark.
Jag är självklart medveten om att historien om den lilla hjärtsjuka pojken kan användas av krafter jag absolut inte sympatiserar med , jag är inte sionist. Men likväl är den ändå lika fantastisk och vacker. Det är ju ofta genom just personliga möten med individer ur en hatad grupp vi människor lyckas kasta av oss generaliserande rasistiskt hat. Samma mekanismer skulle likväl kunna gälla en hardcoresionist som avskyr alla andra folkslag i Mellanöstern, eller för den delen en SD-röstande ursprungsssvensk som urskillningslöst hatar muslimer