• RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • KillBill

Det är självklart beklagligt att det finns antisemitism i Sverige men det är bra att känna till att problemen är mycket värre i högernationalistiska länder såsom Polen och Ungern (länder som SD ofta försvarar och lyfter fram som goda exempel i debatten).

https://www.haaretz.com/world-news/.premium-adl-report-poland-south-africa-ukraine-and-hungary-most-anti-semitic-countries-1.8156819

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-11-23 01:42:12 följande:

I den antisemitiska skuggan och bland snåriga judekonspirationer tänkte jag tända vidare en vägledande fackla för ljus åt mina medmänniskor. Facklan heter Dan Korn - rabbin och författare - som tänds i Navid Modiris Youtube-kanal >>Hur kan vi?<<.

Här kan man ta del av deras samtal:

Hmm jag noterar att du länkar till Navid Modiri. Jag tycker att han är ett bra exempel på att högern har problem kopplat till antisemistim.

Kommer du ihåg tidigare i år när Navid Modiri, på förintelsens minnesdag, släppte fram  Ingrid Carlqvist i sitt program alltså en person som samarbetat med nazistiska Nordiska motståndsrörelsen? Under nästan 2 timmar förhåll sig Navid Modiri mycket okritiskt och följsamt gentemot förintelseförnekaren Ingrid Carlqvist. Här kan du läsa några reaktioner på Navid Modiris podd:

https://arbetet.se/2019/01/29/modiris-podd-om-forintelsen-ar-ett-fullstandigt-haveri/

https://www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/det-ar-dags-att-sluta-dalta-med-extremister/
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-11-23 09:03:15 följande:

Hmm jag noterar att du länkar till Navid Modiri. Jag tycker att han är ett bra exempel på att högern har problem kopplat till antisemistim.

Kommer du ihåg tidigare i år när Navid Modiri, på förintelsens minnesdag, släppte fram  Ingrid Carlqvist i sitt program alltså en person som samarbetat med nazistiska Nordiska motståndsrörelsen? Under nästan 2 timmar förhåll sig Navid Modiri mycket okritiskt och följsamt gentemot förintelseförnekaren Ingrid Carlqvist. Här kan du läsa några reaktioner på Navid Modiris podd:

arbetet.se/2019/01/29/modiris-podd-om-forintelsen-ar-ett-fullstandigt-haveri/

www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/det-ar-dags-att-sluta-dalta-med-extremister/

Nej, jag ser inte Navid Modiri som ett gott exempel för antisemitism någonting.

Ja, det kommer jag ihåg liksom tonerna omkring händelsen.
    Skriver i E-Prime.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-11-23 08:38:42 följande:

Det är självklart beklagligt att det finns antisemitism i Sverige men det är bra att känna till att problemen är mycket värre i högernationalistiska länder såsom Polen och Ungern (länder som SD ofta försvarar och lyfter fram som goda exempel i debatten).

https://www.haaretz.com/world-news/.premium-adl-report-poland-south-africa-ukraine-and-hungary-most-anti-semitic-countries-1.8156819

Inte så förvånade egentligen. Sverige är ju inget utpräglat nationalistiskt land eller ens ett land där normen för hur man ska vara för att accepteras är särskilt trång medan nyauktoritära länder som Polen och Ungern är exempel på motsatsen.

Dessutom återfinns antisemitismens historiska rötter i Sverige framförallt inom högerpartier som M och SD samt i viss mån inom C.

Men detta innebär ju inte att man ska blunda för antisemitiska yttringar inom vänstern. På just den punkten tycker jag att Stefan Löfven varit föredömligt tydlig och bestämd.

• KillBill
    ggaassgasgas skrev 2019-11-23 10:04:10 följande:
    Hur vet du att Navid Modiri är höger? Han har aldrig yttrat sin åsikt öppet så berätta var du fått den idén ifrån.
    Navid Modiri betraktas bla som höger av GPs ledarsida och det måste betraktas som ett säkert tecken på att han är höger. 
  • KillBill
    ggaassgasgas skrev 2019-11-23 10:04:10 följande:
    Hur vet du att Navid Modiri är höger? Han har aldrig yttrat sin åsikt öppet så berätta var du fått den idén ifrån.
    Jag tror inte heller att någoin som är vänster skulle bjuda på utrymme åt personer som är kända för hysa högerextremistiska och främlingsfientliga åsikter. Det handlar inte enbart om Ingrid Carlqvist. Dan Park, Katerina Janouch och En arg blatte talar har också gästat Navid Modiris podd.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-11-23 10:32:58 följande:

Jag tror inte heller att någoin som är vänster skulle bjuda på utrymme åt personer som är kända för hysa högerextremistiska och främlingsfientliga åsikter. Det handlar inte enbart om Ingrid Carlqvist. Dan Park, Katerina Janouch och En arg blatte talar har också gästat Navid Modiris podd.

Men någon högerorienterad kan/skulle bjuda utrymme åt vänsterextrema?

Liksom Gudrun Schyman, Malcom Kyeyune, Elin Sundin med flera.
    KillBill skrev 2019-11-23 10:17:34 följande:

Navid Modiri betraktas bla som höger av GPs ledarsida och det måste betraktas som ett säkert tecken på att han är höger. 

Måste?

Vad jag vet så har han kallat sig för liberal i svävande bemärkelse, mer i ett frihetskontext. Annars har jag ingen aning men känner honom bäst genom >>Hur kan vi?<< samt genom hans tidigare musikkarriär med >>Navid och Gudarna<< då han hade tydliga vänstersympatier.
    Skriver i E-Prime.
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-11-23 12:27:54 följande:
    Men någon högerorienterad kan/skulle bjuda utrymme åt vänsterextrema?

Liksom Gudrun Schyman, Malcom Kyeyune, Elin Sundin med flera.Måste?

Vad jag vet så har han kallat sig för liberal i svävande bemärkelse, mer i ett frihetskontext. Annars har jag ingen aning men känner honom bäst genom >>Hur kan vi?<< samt genom hans tidigare musikkarriär med >>Navid och Gudarna<< då han hade tydliga vänstersympatier.

Högerextremister som Ingrid Carlqvist. Dan Park, Katerina Janouch, En arg blatte, Daniel Lampinen (Den öppna rasisten) etc. spelar i en egen liga och kan inte jämföras med etablerade politiker och journalister. 

Jag noterar dessutom att Navid har ett projekt ihop med Henrik Jönsson, och Aron Flam och du ifrågasätter om han är höger? Hehe

• Missermajser
    Digestive skrev 2019-11-23 01:42:12 följande:

I den antisemitiska skuggan och bland snåriga judekonspirationer tänkte jag tända vidare en vägledande fackla för ljus åt mina medmänniskor. Facklan heter Dan Korn - rabbin och författare - som tänds i Navid Modiris Youtube-kanal >>Hur kan vi?<<.

Här kan man ta del av deras samtal:

Har bara en kommentar till deras samtal. Citat: "Det vi tror på har att göra med hur vi behandlar varandra."

Lurigt resonemang tycker jag! Det skulle inte kunna vara så att det vi gör och hur vi behandlar varandra säger en del om våra motiv. Medan det vi tror är en förklaringsmodell som ibland stämmer och ibland är en bortförklaring när motiven kan komma att ifrågasättas!

• Digestive
    KillBill skrev 2019-11-23 13:22:08 följande:

Högerextremister som Ingrid Carlqvist. Dan Park, Katerina Janouch, En arg blatte, Daniel Lampinen (Den öppna rasisten) etc. spelar i en egen liga och kan inte jämföras med etablerade politiker och journalister. 

Jag noterar dessutom att Navid har ett projekt ihop med Henrik Jönsson, och Aron Flam och du ifrågasätter om han är höger? Hehe

Alla du nämner har rätt till ordet men jag ska väl förstå det som att du inte tycker likadant.

Ifrågasätter ingenting om Navid Modiris politiska vistelse utan jag skrev att jag >>inte har någon aning<< utöver att >>liberal<< har nämnts.

Det går inte att ta dig på allvar när du hittar på mer än vad du tar till dig.

Som sagt tidigare så har du fundamentalt förändrats den senare tiden och närmar dig mer och mer extremism... men vet du vad? - du hade fått ordet i Navid Modiris >>Hur kan vi?<< ändå och inte heller jag försöker hindra det med brunsmetning och andra fula metoder.

Det finns en gräns på både höger och vänster sida som du står med ena benet över. Jag hade vänt om direkt i dina skor, det finns inget gott att hämta på den sidan KillBill - inget tydligare kan vi se i vår historia.
    Skriver i E-Prime.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?