• RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • Missermajser
    FDFMGA skrev 2019-11-01 10:45:43 följande:
    Jag tror att avskyn inför nazism och rasism är en så central del av den socialdemokratiska tankevärlden att man förmår att sålla befogad kritik - och ta till sig den - från sådan som bara är befängd.

Annars är ju Israel ett exempel på motsatsen, alltså att omvärldens kritik mot ockupationen fått motsatt effekt, fått Israel att närma sig stater vars regimer är rätt ruttna,  t ex så hade ju Israel ett omfattande samarbete med Sydafrika under apartheidtiden eller som nu med Saudiarabien.

Förespråkade av enstatslösning åt båda håll kommer verkar pressa fram extrema hållningar och förmodligen få extrema följder. 

Skulle omvärlden fullt ut stödja Israel så skulle vi förmodligen riskera att få ett enormt krig mot hela Mellanöstern och stora delar av Asien. Att välja enstatslösning åt andra hållet vore att släppa lös helvetet mot judar över hela världen också så det är heller inget alternativ. Jag begriper inte hur man får ihop tanken men de som förespråkar tanken får gärna förklara.

Att sväva iväg på långa debatter om man får säga kossa Palestina eller krossa Israel. Krossa islamismen eller krossa sionismen verkar heller inte särskilt gångbart.

Den populistiska anklagelsetaktiken lär inte skapa någon lösning från nåt håll. 

Jag kan bara se en tvåstatslösning även om den nu har blivit ytterst svår att genomföra. 

• Missermajser
    Rebecca Weidmo Uvell verkar inte ha så mycket andra syften än att allmänt attackera vänstern i Sverige från alla håll hon kan hitta. Känns inte som hon egentligen bryr sig ett skvatt om judar eller Israel. 
    "Vad kan jag göra?

Jag jobbar med frågebaserad påverkan. Vill du veta med hur det går till, kontakta mig. Jag arbetar även icke-publikt. Bland annat som underleverantör till PR-byråer. Jag kan även göra noggrann research kring företag, konkurrenter etc."
  • FDFMGA
    Missermajser skrev 2019-11-01 16:04:29 följande:

Förespråkade av enstatslösning åt båda håll kommer verkar pressa fram extrema hållningar och förmodligen få extrema följder. 

Skulle omvärlden fullt ut stödja Israel så skulle vi förmodligen riskera att få ett enormt krig mot hela Mellanöstern och stora delar av Asien. Att välja enstatslösning åt andra hållet vore att släppa lös helvetet mot judar över hela världen också så det är heller inget alternativ. Jag begriper inte hur man får ihop tanken men de som förespråkar tanken får gärna förklara.

Att sväva iväg på långa debatter om man får säga kossa Palestina eller krossa Israel. Krossa islamismen eller krossa sionismen verkar heller inte särskilt gångbart.

Den populistiska anklagelsetaktiken lär inte skapa någon lösning från nåt håll. 

Jag kan bara se en tvåstatslösning även om den nu har blivit ytterst svår att genomföra. 

Man hör väl inte så mycket om den där enstatslösningen som Trumps svärson skulle fixa till.

Frågan är om det någonsin blir en lösning på Israel-Palestinakonflekten. Åtminstone verkar en lösning bara bli mer och mer avlägsen.
  • auster

Det värsta med judehatet inom socialdemokratin är hyckleriet. Gång på gång görs grova övertramp som följs av att Löfven mumlar något om värdegrund. Men han har låter samtidigt antisemitismen växa och frodas i partiet.

• Missermajser
    auster skrev 2019-11-02 12:38:42 följande:

Det värsta med judehatet inom socialdemokratin är hyckleriet. Gång på gång görs grova övertramp som följs av att Löfven mumlar något om värdegrund. Men han har låter samtidigt antisemitismen växa och frodas i partiet.

Det värsta är när högerpopulister försöker skyffla över sin rasism och sitt hat på sina motståndare.  
  • Kverulant67

Att S vurmar för muslimer är väl inget nytt! Att sedan stödja Palestina med sin terrorism är beklagligt i mina ögon!

• Missermajser
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-11 07:03:16 följande:

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".

https://steigan.no/2019/11/offisielt-israel-stotter-kurderne-i-nord-syria-etter-usas-tilbaketrekning/

Det här tror jag inte så många på vänstersidan kritiserar!

• FDFMGA
    Missermajser skrev 2019-11-02 12:52:46 följande:
    Det värsta är när högerpopulister försöker skyffla över sin rasism och sitt hat på sina motståndare.  
    Ja, risken är tyvörr uppenbar att de som i likhet med SWC sätter likhetstecken mellan kritik av staten Israel och antisemitism på sikt underblåser den verkliga antisemitismen.
  • Missermajser
    FDFMGA skrev 2019-11-07 19:01:57 följande:
    Ja, risken är tyvörr uppenbar att de som i likhet med SWC sätter likhetstecken mellan kritik av staten Israel och antisemitism på sikt underblåser den verkliga antisemitismen.

Trist med likhetstecken där.

Men jag hoppas verkligen inte det ska leta till något sådant! 

• felix le chat

Den oheliga treenigheten inom antisemitismen är,
    Nazisterna, Vänstern och "Jude konspirations teoretikerna "

Alla tre är lika rubbade i sitt hat mot judar.

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?