FDFMGA skrev 2019-11-01 10:45:43 följande:
Jag tror att avskyn inför nazism och rasism är en så central del av den socialdemokratiska tankevärlden att man förmår att sålla befogad kritik - och ta till sig den - från sådan som bara är befängd.
Annars är ju Israel ett exempel på motsatsen, alltså att omvärldens kritik mot ockupationen fått motsatt effekt, fått Israel att närma sig stater vars regimer är rätt ruttna, t ex så hade ju Israel ett omfattande samarbete med Sydafrika under apartheidtiden eller som nu med Saudiarabien.
Förespråkade av enstatslösning åt båda håll kommer verkar pressa fram extrema hållningar och förmodligen få extrema följder.
Skulle omvärlden fullt ut stödja Israel så skulle vi förmodligen riskera att få ett enormt krig mot hela Mellanöstern och stora delar av Asien. Att välja enstatslösning åt andra hållet vore att släppa lös helvetet mot judar över hela världen också så det är heller inget alternativ. Jag begriper inte hur man får ihop tanken men de som förespråkar tanken får gärna förklara.
Att sväva iväg på långa debatter om man får säga kossa Palestina eller krossa Israel. Krossa islamismen eller krossa sionismen verkar heller inte särskilt gångbart.
Den populistiska anklagelsetaktiken lär inte skapa någon lösning från nåt håll.
Jag kan bara se en tvåstatslösning även om den nu har blivit ytterst svår att genomföra.