• RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • Flash Gordon
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-09-30 14:46:41 följande:
    Verklig makt? Det har man enligt min definition redan om man är civilminister och sitter på Finansdepartementet. För att få den posten - och dessutom behålla den i ytterligare en mandatperiod - räcker det absolut inte med stöd från den i sammanhanget ganska obetydliga sidoorganisationen Tro och Solidaritet.

Jag köper inte talet om att det skulle vara hans primära maktbas.

Varför skulle Ardalan Shekarabi vara så beroende av stöd från just Tro och  Solidaritet? 

Har du  missat att Ardalan Shekarabi har uppfattningar som skiljer sig från Tro och Solidaritet på flera viktiga områden, som religiösa friskolor och hur reglerad migrationspolitiken och flyktingmottagandet ska vara?

Nu har som sagt sidoorganisationen Tro och solidaritet ett mycket begränsat inflytande när det gäller vem som ska få vilken ministerpost och inte särskilt mycket större inflytande när det gäller vem som ska väljas till ny partiledare den dag den frågan blir aktuell. Men det känns mycket troligt att de skulle stödja en kandidat vars syn på religiösa friskolor och migrationspolitik ligger närmare deras egen syn på dessa frågor än vad Ardalan Shekarabis gör.
    Du svarar på påståenden som aldrig har gjorts.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-09-30 19:48:10 följande:

Det var en resa till KZ-lägren som gjorde mig till sionist, det var en sak att läsa om det och se filmer, en helt annan sak att själv besöka dessa ondskans platser. Jag var helt tom inom mig i flera dagar, och bokstavligt talat frös hela tiden trots att det var mitt i sommaren.
    En plats på jorden som det judiska folkets fristad borde vara OK, men det är ingen självklarhet. 

Naturligtvis är en "fristad" ingen självklarhet för något folk. Det finns gott om folkslag som inte har ett eget land. In fact delar de flesta folkslag länder med någon annan. Varför skulle just judar ha någon självklart rätt till en egen stat?

Det finns även andra folkslag som har blivit förföljda och utsatta för utrotningsförsök, men inte tilldelats territorium. Varför skulle just judar ha någon självklart rätt till en egen stat?

Utan att dra några andra paralleller finns det förstås fler med ett liknande tänk - att det skulle vara någon gudagiven självklarhet med en egen "fristad" som exempelvis islamiska staten.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • RebeckaZ70
    Socialdemokraternas oförmåga att ta krafttag mot antisemitismen i Sverige och pressa tillbaka de antisemitiska strömningarna i det egna partiet är oroväckande, skriver riksdagsledamoten Niklas Wykman

www.dagenssamhalle.se/debatt/m-stall-er-pa-ratt-sida-av-historien-socialdemokrater-29646

www.dagenssamhalle.se/kronika/trovardiga-antirasister-sprider-inte-antisemitism-27495
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Flash Gordon

Sedärja ...

Då var det nästa islamist-sosse till rakning:

https://twitter.com/hanifbali/status/1187625046040350720

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/elham-avskedades-pa-dagen-utan-att-fa-veta-varfor

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/nariman-och-eyad-anstalldes-som-larare-blev-lurade-att-jobba-gratis

http://24.laholm.se/waldanet/PersonInfo.aspx?PersonID=643&Lopnummer=353

Personalen vid Arabiska Kulturcenter i Halmstad skall vara anständigt muslimskt klädda, inte använda smink och och lära ut koranen. Lön betalas inte ut och organisationen är under utredning av myndigheterna.

Ansvarig är Socaldemokratisk lokalpolitiker. Säkert sedd som en tillgång för partiet lokalt mot dessa grupper.

.

• RebeckaZ70
    Flash Gordon skrev 2019-10-25 22:58:00 följande:
    Sedärja ...

Då var det nästa islamist-sosse till rakning:

twitter.com/hanifbali/status/1187625046040350...

www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/elham-avske...

www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/nariman-och...

24.laholm.se/waldanet/PersonInfo.aspx?PersonI...

Personalen vid Arabiska Kulturcenter i Halmstad skall vara anständigt muslimskt klädda, inte använda smink och och lära ut koranen. Lön betalas inte ut och organisationen är under utredning av myndigheterna.

Ansvarig är Socaldemokratisk lokalpolitiker. Säkert sedd som en tillgång för partiet lokalt mot dessa grupper.

.
    En efter en kryper dom fram, nyligen var det en kommunpolitiker som avslöjades som människosmugglare.

Alltså -jag har absolut ingenting vare sig mot araber eller muslimer. Jag har flera kollegor från den gruppen och bland våra bästa vänner ingår också muslimer. Men den här sortens människor (i Sverige) verkar ju lockas till just Socialdemokraterna, MP och V.
  • Missermajser
    RebeckaZ70 skrev 2019-10-26 07:19:13 följande:
    En efter en kryper dom fram, nyligen var det en kommunpolitiker som avslöjades som människosmugglare.

Alltså -jag har absolut ingenting vare sig mot araber eller muslimer. Jag har flera kollegor från den gruppen och bland våra bästa vänner ingår också muslimer. Men den här sortens människor (i Sverige) verkar ju lockas till just Socialdemokraterna, MP och V.
    Det är väl den negativa sidan av att de varit bra på att nå ut till invandrartäta områden och etablera sin politik. De andra partierna har varit lite sämre på det men har då både färre väljare och politiskt engagerade från de grupperna där det finns en del islamism.
  • auster

Vänstern har alltid haft problem med antisemitism. På senare år har de förvärrats när socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet öppet allierat sig med islamistiska organisationer för att vinna röster. Se bara på SSU i Malmö som skanderar "krossa sionismen" i sina demonstrationståg i Malmö. En stad där sossar och islamister tillsammans jagat ut en stor andel av judarna. Något som uppmärksammats internationellt.

• Snäll men inte tråkig
    auster skrev 2019-10-26 13:20:19 följande:

Vänstern har alltid haft problem med antisemitism. På senare år har de förvärrats när socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet öppet allierat sig med islamistiska organisationer för att vinna röster. Se bara på SSU i Malmö som skanderar "krossa sionismen" i sina demonstrationståg i Malmö. En stad där sossar och islamister tillsammans jagat ut en stor andel av judarna. Något som uppmärksammats internationellt.

Dock måste det i rättvisans namn påpekas att stödet inom delar av svensk vänster till kurderna i norra Syrien växt sig väldigt starkt de senaste åren. Dessa kurder , som ju utkämpade blodiga strider mot IS avskyr islamism över allt annat och även om många av dem säkert är emot den israeliska ockupationen i sig så finns inte det hat mot Israel och det judiska folket som annars är så vamligt i Mellanöstern alls i samma utsträckning  här. Att Israel flera gånger erbjudoit dem humanitär hjälp spelar förstås också in.

Förhoppningsvis kan detta komma att avspeglas i svensk vänster.
  • auster
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-10-28 13:22:11 följande:
    Dock måste det i rättvisans namn påpekas att stödet inom delar av svensk vänster till kurderna i norra Syrien växt sig väldigt starkt de senaste åren. Dessa kurder , som ju utkämpade blodiga strider mot IS avskyr islamism över allt annat och även om många av dem säkert är emot den israeliska ockupationen i sig så finns inte det hat mot Israel och det judiska folket som annars är så vamligt i Mellanöstern alls i samma utsträckning  här. Att Israel flera gånger erbjudoit dem humanitär hjälp spelar förstås också in.

Förhoppningsvis kan detta komma att avspeglas i svensk vänster.
    Det är ju fint av sossarna att stödja kurderna. Men det ursäktar ju inte att de allierar sig med islamister och ropar "krossa sionismen" i sina demonstrationståg. Antisemitismen i socialdemokratin är fruktansvärd.
  • Missermajser
    auster skrev 2019-10-28 21:18:06 följande:
    Det är ju fint av sossarna att stödja kurderna. Men det ursäktar ju inte att de allierar sig med islamister och ropar "krossa sionismen" i sina demonstrationståg. Antisemitismen i socialdemokratin är fruktansvärd.

Det behöver dom inte ursäkta heller eftersom alla vet att Socialdemokratin har inte med antisemitism att göra och har aldrig haft. Det finns andra partier med antisemitisk bakgrund om det är viktigt för dig. 

Det finns en och annan antisionist och islamist med eventuella antisemitiska idéer och i socialdemokraterna och det är en annan sak.

Det är dock inte något som ingår i socialdemokratin och dess bakgrund.

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?