VCCS skrev 2019-05-24 06:40:32 följande:
Nu är jag inte direkt aktiv inom förbundet men får hem medlemstidningar på grund av medlemskap och kan inte se någon rödgrön lutning, tvärtom så får regeringen väldigt mycket kritik av mitt fackförbund som är Saco-anslutet.
Min mening var att socialdemokraterna heter till och med arbetarepartiet, och ingår i arbetarrörelsen. På vilket sätt inkluderas akademiker i ?arbetarepartiet? eller ?arbetarrörelsen?, det ser jag fortfarande inte även om man ställer upp på deras politik i övrigt. Enda rödgröna partiet som aktivt omfattar akademiker är Miljöpartiet, deras väljarkår är den mest högutbildade av alla partier enligt flera kartläggningar. Socialdemokraterna och SD har mest lika väljarkår då båda är väldigt starka bland de med lägre utbildning och svaga bland de med högre utbildning.
Det märks att du är historielös. Olof Palme t.ex var en väldigt välutbildad socialdemokrat med rötter i överklassen.
Lite OT, men även LO-förbunden är kritiska till dagens regering, hett tips. Dessutom är både LO och SACO-förbunden kritiska till de förändringar som det har flaggats om inom LAS. Jag är förtroendevald inom ett SACO-förbund.
Det stämmer att socialdemokraterna har sina rötter i arbetarklassen. Men de har även arbetat mycket för utbildning och att även de inom arbetarklassen ska ha möjlighet att utbilda sig.
Under 60-talet och 70-talet så var det väldigt mycket sympatier hos socialdemokraterna och övriga vänsterpartier bland akademikerna. Jag, som är uppvuxen i en akademisk medelklass, vet att många av mina föräldrars vänner röstade på socialdemokraterna, pappa var politiskt aktiv (inte sosse) och mötte politiker från olika partier och generellt så var dessa, oavsett politiskt färg, mer välutbildade än svensken i gemen.
Jag gick själv på ett gymnasieskola som ansågs vara en av de rödaste skolan i Stockholm, samtliga linjer var högskoleförberedande på det gymnasiet och många av eleverna hade föräldrar som tillhörde (välutbildade) kultureliten i Stockholm med starka vänstersympatier.
Rent historiskt så är det mer incitament att rösta med hjärtat mer än plånboken idag. Eftersom mycket av det som är mer plånboksröstning, är faktiskt historia idag. De höga marginalskatterna (som kunde ligga på 80-90 procent) är borta nu, förmögenhetsskatt, arvskatt, gåvoskatt är inte kvar. Skatter som var väldigt inriktade på de som hade bra ekonomi.
Lägg då till att många sk arbetaryrken ger ofta mer i plånboken än många akademiska utbildningar och att många är egna företagare.