Anonym (Gå om grundskolan ts...) skrev 2019-05-23 11:49:00 följande:
Du menar på fullaste allvar att du inte vet att alliansen begränsat möjligheterna för människor utan gymnasieutbildning att läsa på komvux för att kunna studera vidare? Eller att Moderater vill begränsa platser på högskolorna, samt ideologiskt anser att det är bättre att det finns en outbildad arbetarklass som håller sig på mattan? Att dom är emot statligt finansierad kultur?
Högern i England har ju dessutom stängt möjligheterna till fri rörlighet mellan Sverige och England nu...
Du har fel i ditt påstående angående komvux. Om man inte har en gymnasieexamen har man en garanterad rättighet att studera på komvux, däremot begränsades möjligheten att läsa kurser du redan läst på gymnasiet för att höja ditt betyg. Med andra ord får du inte läsa kurser igen som du fått godkänt i, däremot kurser du är underkänd i eller om du helt saknar gymnasieutbildning så har du fortfarande rätt att studera på komvux. Jag har en vän som studerar gymnasiet på komvux nu i vuxen ålder, och han har ingen gymnasieexamen så därför får han det. Man får läsa på komvux om man inte har en gymnasieutbildning eller är underkänd i någon kurs, däremot om du klarat hela gymnasiet och alla kurser får du inte läsa om kurserna, du får däremot läsa kurser som krävs för behörigheten att söka till högskola.
Jag är inte glad åt utvecklingen i England, där den fria rörligheten begränsas och där ett EU-utträde väntar. Men nu bor vi i Sverige och alla partierna till mitten och höger är för EU-samarbetet förutom SD, men klassar inte dem som klassisk höger utan högerextremister. Jag delar inte Moderaternas eller Kristdemokraternas syn och värderingar, utan står närmast Liberalerna och i andra hand Centerpartiet.