sextiotalist skrev 2019-05-24 07:52:19 följande:
Det märks att du är historielös. Olof Palme t.ex var en väldigt välutbildad socialdemokrat med rötter i överklassen.
Lite OT, men även LO-förbunden är kritiska till dagens regering, hett tips. Dessutom är både LO och SACO-förbunden kritiska till de förändringar som det har flaggats om inom LAS. Jag är förtroendevald inom ett SACO-förbund.
Det stämmer att socialdemokraterna har sina rötter i arbetarklassen. Men de har även arbetat mycket för utbildning och att även de inom arbetarklassen ska ha möjlighet att utbilda sig.
Under 60-talet och 70-talet så var det väldigt mycket sympatier hos socialdemokraterna och övriga vänsterpartier bland akademikerna. Jag, som är uppvuxen i en akademisk medelklass, vet att många av mina föräldrars vänner röstade på socialdemokraterna, pappa var politiskt aktiv (inte sosse) och mötte politiker från olika partier och generellt så var dessa, oavsett politiskt färg, mer välutbildade än svensken i gemen.
Jag gick själv på ett gymnasieskola som ansågs vara en av de rödaste skolan i Stockholm, samtliga linjer var högskoleförberedande på det gymnasiet och många av eleverna hade föräldrar som tillhörde (välutbildade) kultureliten i Stockholm med starka vänstersympatier.
Rent historiskt så är det mer incitament att rösta med hjärtat mer än plånboken idag. Eftersom mycket av det som är mer plånboksröstning, är faktiskt historia idag. De höga marginalskatterna (som kunde ligga på 80-90 procent) är borta nu, förmögenhetsskatt, arvskatt, gåvoskatt är inte kvar. Skatter som var väldigt inriktade på de som hade bra ekonomi.
Lägg då till att många sk arbetaryrken ger ofta mer i plånboken än många akademiska utbildningar och att många är egna företagare.
Det är ju det som jag har försökt lyfta från start att dem flesta arbetaryrken ger mer i plånboken än när man har akademiska utbildningar. Det är det som jag anser är fel - att utbildning bestraffas lönemässigt om man väljer ett kvinnodominerat akademikeryrke. Det handlar inte bara om arbetare vs akademiker utan också om män vs kvinnor. Det är enorma skillnader i lön mellan kvinnliga hantverksyrken som frisör och manliga hantverksyrken som snickare. Dessa skillnader finns även på akademisk nivå såklart, att mansdominerade ekonomer tjänar betydligt mer än socionomer, civilingenjörer mer än gymnasielärare osv.
Jag har inte betvivlat att vänsterpartierna vill att man ska ha möjlighet att utbilda sig, men dem borde även ändra inställning kring att dem som utbildar sig ska bestraffas. Min vän som är undersköterska har över 150 kronor i timmen, och jag som sommarvikarie som socionom har 135, det är en väldigt skev lönebild. Det borde helt enkelt inte se ut så.
Jag vill också än en gång förtydliga för alla här i tråden att jag inte är moderat, bara för att jag ställde den här frågan. Jag sympatiserar inte med dem riktiga högerpartierna, lika lite som med vänsterpartierna. Jag är inte uppvuxen här, men känner till stora delar av historien och de flesta partier har inte ett helt fläckfritt förflutet.