Anonym (annat än egna plånboken viktigt) skrev 2019-05-24 16:41:33 följande:
Jag är akademiker med lång utbildning och bra lön (absolut inte toppskiktet, men klarar mig bra).
Håller med om att det ska löna sig att utbilda sig och att många kvinnliga akademiker tjänar för lite. Precis som jag tycker att t ex undersköterskor tjänar alldeles för lite i jämförelse med många som har motsvarande utbildningsgrad och arbetar i traditionellt manliga yrken. Men jag tror inte att socionomer på sikt skulle tjäna mer med en konservativ regering. Snarare tror jag att ett antal ur den gruppen på sikt skulle rationaliseras bort, och lönen därmed kanske sjunka ännu mer.
Skulle sannolikt få mer pengar i plånboken med en högerregering, men det finns så mycket annat som är viktigt i ett samhälle. Att alla barn ska kunna få en bra utbildning, att alla ska samma möjlighet till god sjukvård, att alla ska ha en hygglig bostad. Betalar gärna skatt för detta, och tycker också det är viktigt med miljöfrågor. Vill inte leva i ett samhälle där var och en bara ska tänka på sig själv. Därför röstar jag grönt eller rött (lite olika i olika val)
Du utgör typexemplet för en lurad arbetare. Du har inte en aning om att nästan hela din utkomst försvinner i form av skatt. Oförmögen att inse att dina skattemedel skulle göra bättre nytta om de spenderades av dig enligt dina egna val. Sunda jobb skulle bli konsekvensen och bättre villkor för de som idag inte har jobb.
Alla skulle tjäna på ett lägre skattetryck.