Anonym (xx) skrev 2019-05-22 16:50:01 följande:
Jag tror iofs att du som färdig socionom kommer att tjäna mer än de flesta grupper du nämner (just kuratorer har dock sämre snitt än övriga socionomtjänster då de tjänsterna är så attraktiva att ag inte behöver konkurrera med löner).
Men vad gäller t ex anläggningsarbetare är det i dagsläget ett stort bristyrke, med eller utan utbildning, särskilt i storstadsregionerna, och det avspeglas i lönesättningen. (Lönen är ju brytpunkten mellan hur attraktiv man personligenär för arbetsgivaren, hur yrket värderas och vilket löneutrymme arbetsgivaren har.) En privat arbetsgivare har heller inget ansvar att hålla i skattebetalarnas pengar vid lönesättningen.
Det har du rätt i, att socialsekreterare tjänar bättre än kuratorer. Det är en vanlig missuppfattning jag möter i samhället, att dem tror att där man tjänar sämst är inom socialtjänsten men om man jämför behandling med myndighetsutövning tjänar man mer inom myndighetsutövningen. Sedan är det viktigt att veta att lönerna skiljer mellan olika utredningsområden, att utreda barn och vuxna är bättre betalt medan det är sämre betalt utreda äldre, LSS och ekonomiskt bistånd. Men det är som sagt så, att i min kommun eller i grannkommunen tjänar man inte mer än dem grupperna.
Jag vet inte hur vanligt det är att folk ljuger om sin lön, skulle personligen aldrig själv göra det men har hört att vissa gör det. Enligt SCB:s statistik tjänar anläggningsarbetare, byggnadsarbetare och elektriker strax under vad en socionom tjänar, enligt statistiken är snittlönen för en anläggningsarbetare 29 000 (för hela arbetsmarknaden, inte ingångslönen) men kilarna jag känner som har dessa yrken inom bygg och anläggning påstår alla att dem fått ingångslöner på 38-39 000. Elektrikern påstod att han fick 42 000 i ingångslön direkt efter gymnasiet. Jag har elektriker och snickare i släkten med 30 års erfarenhet och båda tjänar runt 30 000 ganska exakt, så det låter osannolikt att alla dessa yrkesgrupper verkligen har ingångslöner på runt 40 000.
Det finns många gånger det slösas med skattepengar, inom både socialtjänst och sjukvård arbetar socionomer, sjuksköterskor osv för bemanningsföretag för att hyras in till olika ställen och få 3 eller 4 gånger så mycket i lön under korta perioder med osäkra anställningsförhållanden. Det skulle vara billigare för kommunerna och landstingen att höja lönerna för dessa grupper så att dem vill jobba för kommunen, istället för att betala väldigt mycket mer skattepengar till hyrsocionomer och hyrsjuksköterskor. Jag läste nyligen om att barnmorskor i något län skulle hyras in i sommar för 95 000 i månaden, vilket är kanske 3 gånger deras normala lön.
Jag vet att det är fel yrke för att tjäna pengar, men jag trodde att jag i alla fall skulle hamna på samma nivå eller snäppet över manliga hantverkarna. Jag får dock dem lönerna i Stockholm, men det är inte så lätt att flytta dit med tanke på bostadsköer på 30 år. Jag har inga sparade pengar, och ska jag jobba här i min kommun med 15 000 efter skatt så är det svårt spara ihop till en kontantinsats då en etta på 18 kvadratmeter kostar 3 miljoner+ i Stockholm att köpa. Jag hoppas bara att jag kan erbjudas samma lön i någon mindre kommun i närheten, enligt visions kartläggning tjänar man mer i Valdemarsviks kommun än Stockholms stads kommun och den kommunen är pendlingsavstånd till mig. Jag ska göra min VFU på socialtjänsten i Valdemarsviks kommun.