Anonym (gäsp) skrev 2019-05-02 18:57:39 följande:
Nej, jag tror inte ett dugg på att man bara råkar göra saker helt oskyldigt, jag tror man gör saker när ens partner inte ser på fullt medvetet och oftast för att man vet att ens partner inte är ok med det.
Om man gillar att sextjatta så borde man nog hellre stå för det inför sin partner och kräva sin rätt till det och komma fram till en överenskommelse. Är man för feg för det och smyger hellre så har man gjort fel redan där. För ett förhållande där man inte vågar vara ärliga mot varandra utan smyger hellre bakom varandras rygg är dömt att misslyckas.
Givetvis tänker folk olika om olika saker, och konsekvenser får det mesta av det vi gör, ibland positiva, ibland negativa. Jag tror dock det blir klart mer negativa konsekvenser när man går bakom någons rygg än när man är ärlig med vad man vill och vem man är.
Ja, det är det vanligaste scenariot, jag menar inte att mina exempel är det. Ärlighet varar ofta längst ;)(Och för att det inte ska bli alltför rörigt drar jag inte in dem som aldrig litar på sina partners oavsett om de är öppna och genomärliga)
Det finns olika definitioner av otrohet och man upplever dem olika. Det finns en gråzon.
Ett exempel är den senaste definitionen: otrogen via sociala media. Att partnern bryr sig mer om vad folk på nätet anser än partnern. Partnern känner sig åsidosatt. Fast det är ju en känslig och lite larvig grej att ta upp för många som känner sig "drabbade". Det kan ju leda till det motsatta: att partnern tycker att man är överkänslig, kräver för mycket uppmärksamhet och är kontrollerande till exempel. Vilket kan gälla andra "typer" av otrohet också förstås.